zondag 5 juni 2016

Agenda 6 t/m 20 juni

Dit voorjaar kan ik bijschrijven bij de meest natte die ik ooit meegemaakt heb, het heeft hier de afgelopen week alleen maar geregend, daarom heb ik ook bijna niets buiten kunnen zaaien, dus alles in potjes in de kas voorgezaaid, buiten gaan de slakken elke nacht op rooftocht, rotbeesten! Ik had, zeker al een maand geleden zonnebloemen in de volle grond gezet, en die stonden er prima bij, tot een week geleden, toen sloegen de slakken toe, ik had er al uit voorzorg potten omheen gezet, die op de foto is zelfs dubbel beschermd, maar het mocht niet baten. Enfin er staan nu nog zo'n stuk of 14 steeltjes, leuk vooruitzicht hè straks in de nazomer! Maar gelukkig had ik nog zaad over en die heb ik nu maar rechtstreeks in de volle grond gezaaid, want zonnebloemen zal ik hebben!!!!!!!

Goed ik laat het hierbij, morgen gaat de maan om 11.09 uur weer dalen en is het weer tijd voor snoeien en planten.

Maandag 6 (vanaf 14.05) en dinsdag 7 bloemdagen.
Vaste planten die de neiging hebben  te hoog te worden kunnen voor de langste dag nog teruggesnoeid worden, zelfs snoei ik asters bijvoorbeeld wel 3 keer terug maar dit jaar doen de slakken dat voor me, ik denk dat ze daar wel weer bovenop zullen komen als het wat droger wordt, het zal toch wel eens een keer ophouden met regenen? Eénjarigen buiten uitplanten.
Broccoli en bloemkool uitplanten.

Woensdag 8 en donderdag 9 (tot 19.07) bladdagen.
Bladgroenten en bladkruiden, zoals selderij en peterselie, uitplanten, let op uitgeplante bladgroenten zijn slakgevoelig, zet er iets omheen!

Donderdag 9 (vanaf 19.07), vrijdag 10, zaterdag 11 en zondag 12 (tot 14.11) fruit/graandagen.
Tomaten dieven, fruitgroenten zoals komkommers en courgettes buiten uitplanten. Eventueel wat ranken van komkommers en pompoenen terug snoeien, 2 pompoenen aan één steel is genoeg.
In de wat mildere streken kunnen de druiven teruggesnoeid worden, 2 bladeren na de tros!

Zondag 12 (vanaf 14.11), maandag 13, dinsdag 14 en woensdag 15 worteldagen.
Vroege aardappels rooien, net genoeg voor één maal, koken in de schil, heerlijk! Worteltjes uitdunnen, liefst als het schemert want dan is de wortelvlieg zo goed als niet actief, andere wortelgroenten zoal bieten en knolvenkel uitdunnen, knolselderij buiten uitplanten. Prei eruit halen, 2 dagen laten liggen om de preimot te doen verdwijnen en daarna uitplanten.

Donderdag 16 en vrijdag 17 bloemdagen.
bloemstruiken zoals deutzia, sering en weigelia terugsnoeien.
Verder zie hierboven 6 en 7 juni.

Zaterdag 18 en zondag 19 bladdagen.
Bladkruiden oogsten om te drogen, brandnetel en smeerwortel plukken om gier te maken.
Verder zie hierboven 8 en 9 juni.

Maandag 20 juni graan/fruitdag.
Zie hierboven 9,10,11 en 12 juni.

Vingerhoedskruid doet het niet zo goed in mijn Franse tuin, des te verbaasder was ik toen ik er ineens één in de kruidentuin zag opkomen, en nog wel witte want die vind ik het mooist! Blijkbaar van iemand een plantje gekregen die tussen het vingerhoedskruid heeft gestaan, hopelijk gaan ze zich nu wel uitzaaien, desnoods ergens anders, het maakt me niet uit zolang ze maar wit zijn.

Let op!
Niet tuinieren woensdag 15 tussen 8.55 en 10.05 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.  


 













Geen opmerkingen: