woensdag 16 augustus 2017

Agenda 18 t/m 31 augustus

Hoera het pompoenenfeest kan weer beginnen! Net als 2 jaar geleden kan ik weer een heel najaar, winter en een deel van het voorjaar vooruit, kijk maar op de foto. Vorig jaar viel alles nogal tegen door verschillen oorzaken, zeer koud/nat voorjaar, erg droge/hete zomer, vergeten voor te zaaien, zaaisels in de volle grond die problemen hadden met kiemen door de droogte en de hitte en pas gekiemde plantjes die vervolgens door de mollen omhoog geduwd werden.

Maar nu tel ik er op de foto 22, in totaal zijn het er 25 en van slechts 2 planten. Het ras heet Amoro F1 en is sinds 2 jaar verkrijgbaar bij De Bolster, de pompoenen zijn niet zo groot, lang over te houden en blijven als plant redelijk compact, ze beginnen eerst met een aantal vruchten in het midden, dit is op de foto goed te zien bij de achterste plant, daarna maken ze ranken, die ook weer niet al te uitbundig groeien, en ik snoei die ranken na 2 vruchten terug, zo kun je gemakkelijk 1 plant kweken op 1 vierkante meter.

De afgelopen periode tijdens de stijgende maan heb ik veldsla, raapstelen, pluksla en herfstknolletjes gezaaid, de raapstelen stonden na 2 dagen boven, veldsla komt nooit zo snel op maar ik heb goede moed want we hebben vorige week voldoende regen gehad en de nachten zijn bij tijd en wijle best fris en daar houdt veldsla van!

Maar het zaaiwerk is weer bijna voorbij, overmorgen 18 augustus gaat de maan weer dalen.

Vrijdag 18 en zaterdag 19 (tot 15.55) bloemdagen.
Blijf de uitgebloeide knoppen van de dahlia's afknippen, ook die van de rozen, de klimrozen terugsnoeien, evenals de lavendel, van deze laatste eventueel stekken overhouden en in de grond stoppen, ze wortelen niet allemaal dus knip er flink veel af. Overigens laten allerlei (pot)planten zich nu goed stekken, zowel direct in de grond als in een potje met potgrond en grof zand. Rozen, ramblers en bodembedekkende, lavendel, salie, vlinderstruiken, asters, eigenlijk alles wat een stevige steel heeft kan zo in de volle grond gestekt worden, de rest zoals geraniums, tijm, bonekruid en allerlei éénjarigen stek ik altijd netjes in potjes.

Zaterdag 19 (vanaf 15.55) en zondag 20 bladdagen.
Groenblijvende heggen zoals Lonicera, buxus, taxus, snoeien, deze kunnen nu ook allemaal gestekt worden.

Maandag 21, dinsdag 22 en woensdag 23 (tot 14.31) graan/fruitdagen.
Het aardbeienbed kuisen en eventueel vernieuwen. Perzik en abrikoos snoeien.
Klein fruit stekken, niet te moeilijk doen, gewoon in de volle grond.

Woensdag 23 (vanaf 14.31), donderdag 24, vrijdag 25 en zaterdag 26 worteldagen.
Knoflook, uien, sjalotten en aardappels oogsten, de aardappels gelijk weghalen, de andere 3 een dag of wat buiten laten drogen.

Deze struik heet in de volksmond fazantenstruik, de Latijnse naam ben ik even kwijt, de Engelsen zeggen Grandmother's earrings en deze laatste naam vind ik fantastisch, temeer omdat de oorbellen ook fantastisch zijn voor bijen, mijn struik staat inmiddels een jaar of 5 op z'n plek en is uitgegroeid tot, laten we zeggen, een reuzestruik, als ik de heg snoei moet ik 'm gelijk ook aanpakken anders kan ik er niet meer tussendoor lopen, geen nood, er blijven nog zoveel bloemen over dat de bijen er bijna overspannen van raken. Verder schijn je de zwarte bessen te kunnen eten!?

Zondag 27 en maandag 28 bloemdagen.
Volgens mijn kalender mag je vaste planten in de grond zetten, zelf vind ik dat een beetje vroeg, ik denk dat september/oktober zich daar beter voor lenen. 
Zie verder hierboven 18 en 19 augustus.

Dinsdag 29 en woensdag 30 bladdagen.
Uitmuntende dagen voor het bleken van bladgroenten zoals bleekselderij, kardoen en andijvie. 
Zie verder hierboven 19 en 20 augustus.

Donderdag 31 augustus graan/fruitdag.
Vroege appels en peren oogsten.
Zie verder hierboven 21, 22 en 23 augustus.

Op de foto hiernaast één van m'n lievelingsgeraniums, wel een beetje een eigenwijze maar de kleur van zowel het blad als de bloemen maken zoveel goed! Eigenwijs in de zin van beheersbaar, als je de plant niet snoeit krijgt hij hele lange stelen en aan het eind daarvan zitten zoveel bladeren dat die topzwaar worden, dus snoei ik 'm in het voorjaar bij het verplanten flink terug, dan blijft hij lekker compact, maar dan de bloemetjes, die komen ook aan het einde van lange stelen en die kan ik natuurlijk niet terugsnoeien want dan heb ik geen bloemen, dus die liggen op de grond of leunen op de buren, maar de kleur..... die maakt zoveel goed, donkerbordeaux, naar zwart toe en een piepklein geel hartje. Kortom een aanrader, helaas geen idee hoe hij heet, eens een stekje van iemand gekregen.......

Let op!
Niet tuinieren 18 augustus na 10.10 uur en 21 augustus heel de dag niet.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: