vrijdag 7 september 2018

Agenda 5 t/m 18 september.

Gelukkig het is september, ik kan zo genieten van die maand! De scherpe kantjes zijn er af en toch kan het nog zulk mooi weer zijn, de komende 10 dagen blijft het hier in ieder geval nog zomers, 's ochtends als ik de hond uitlaat is het nog lekker fris, ook al wacht ik tot 9 uur, terwijl ik een maand geleden om 7 uur vertrok anders was het zowel voor de hond als voor mij niet te doen. Jammer genoeg heeft het nog niet veel geregend maar wel net genoeg om de putten weer te vullen, dus met de pomp in de put kan ik nog wel een poosje vooruit, en verder heeft alles niet meer zoveel water nodig, de koolplanten zijn na een moeizaam begin op een enkele na goed aangeslagen, de bonen die het in het begin heel moeilijk hadden zijn gewoon weer opnieuw begonnen, ja bonen houden van warmte maar niet van hitte. Op het nathouden van het zaaiwerk na heb ik het gevoel dat ik na al dat gieten en sproeien deze zomer nu een beetje op m'n lauweren kan gaan rusten.


Ergens zo rond half juli zei mijn echtgenoot dat hij een slang in de vijver had gezien, enfin ik dacht dat hij dat zei om me bang te maken, dus ik geloofde er gewoon helemaal niets van, ik had nog nooit van slangen in tuinvijvers gehoord dus...... Maar ongeveer 2 weken later zat mijn schoonzus op haar hurken aan de rand van de vijver foto's te maken van de kikkers toen er ineens een hele grote slang voorbij zwom, ze viel er nog net niet in! Even later zag ik ook nog een stuk van die slang en een week later een kleintje. Die grote hebben we nu al een poosje niet meer gezien, maar die kleine wel, dus ja toen kwam het avontuur foto's ervan maken, dat is gewoon bijna onmogelijk, vanmiddag heb ik al hollende rond de vijver maar op goed geluk wat geschoten, want zodra die slang je ziet zwemt hij als een bezetene de andere kant op, maar goed jullie moeten heel goed kijken maar van boven naar beneden gezien precies midden op de foto en van links naar rechts gezien een beetje rechts van het midden kun je net een kopje boven het water uit zien steken, achter de kop een witte ring, de rest van het lijf zit onder water.

Goed slangen of geen slangen, de maan trekt zich er niets van aan en gaat woensdag 5 september tegen negen uur 's ochtends weer dalen.

Woensdag 5 (vanaf 8.54) en donderdag 6 (tot 13.14) bloemdagen.
De in juli gezaaide tweejarigen, kruiden en vaste planten in de volle grond zetten of als de grond nog erg droog en hard is eerst verspenen in potjes, vaste planten en kruiden kunnen ook nog in oktober de grond in, dus ik wacht daar nog even mee. Ook mogen er al bollen geplant worden, maar daarvoor geldt hetzelfde, dus ik wacht tot het lekker geregend heeft en de grond weer makkelijker te bewerken is. Tenslotte kunnen bollen er in december nog in.

Donderdag 6 (vanaf 13.14) en vrijdag 7 bladdagen.
Groenblijvende heggen snoeien en planten, dit laatste natuurlijk als de grond het toelaat, het kan tenslotte heel de herfst en winter nog. 

Zaterdag 8 en zondag 9 graan/fruitdagen.
Augustus en september zijn de beste maanden om aardbeienplanten te scheuren en te verplanten, ik zou er ook graag aan beginnen maar zolang de grond zo droog blijft stel ik dat karweitje lekker uit.

Maandag 10, dinsdag 11 en woensdag 12 worteldagen.
De laatste late aardappels en allerlei wortelgroenten zoals bieten, knolselderij en wortelen oogsten, in de kelder of in de schuur in een bak met zand bewaren, zelf vind ik dit teveel werk en de afgelopen winter heb ik alles gewoon laten staan, weliswaar afgedekt met een flinke dikke laag blad, ondanks de vorst kon ik in april nog bieten enz. oogsten. 



Ik heb gelezen dat slangen kikkers eten maar daar is nog niet veel van te merken, ons kikkeroverschot blijft vooralsnog een overschot, die beestjes zijn ook niet gek, zodra ze die slang aan zien komen spurten ze er snel vandoor, en als ze op de warme stenen langs de kant van de vijver zitten voelen ze zich volkomen veilig, deze op de foto zit elke dag op dezelfde plaats, ja ik verbeeld me zelfs dat ik ze herken, ha ha.....!

Donderdag 13 en vrijdag 14 bloemdagen.
Zie hierboven 5 en 6 september.

Zaterdag 15 en zondag 16 bladdagen.
Zie hierboven 6 en 7 september.

Maandag 17 en dinsdag 18 graan/fruitdagen.
Grond moet bedekt blijven, ook 's winters, dat kan door allerlei plantenafval erop te gooien of eventueel blad uit het bos, ik heb hier het bos vlakbij, dus dat is mijn methode, maar je kunt ook groenbemesters zoals rogge of haver zaaien, ik heb dat ooit een keer gedaan maar de mussen dachten dat het voor hen bedoeld was, dus kwamen er uiteindelijk nog 3 à 4 sprietjes op.  

Let op!
Niet tuinieren 8 september voor 8.25 uur, valt mee hè deze keer?

Heel veel tuinplezier!

Oda.


1 opmerking:

Anoniem zei

Dank weer voor de agenda!
Dat is een ringslang, heb ik ook in de vijver achter mijn moestuin (vlakbij Amsterdam).
Ringslangen zijn volkomen ongevaarlijk.
Die groene kikkers zijn leuk! Ze kijken altijd geinteresseerd (of geergerd) hoe ik met de gieter water uit 'hun sloot' haal.

En in reactie op een eerder blog: ook mijn 3 buxussen zijn nu door de buxusmot aangetast. Grrrrr. Was het helemaal eens met jouw boze reactie op de manier van opkweken van planten en dat alles om zo goedkoop mogelijk gaat ipv zo gezond mogelijk.

Groetjes Maya