maandag 20 augustus 2018

Agenda 22 augustus t/m 4 september.

Terwijl ik deze blog schrijf luister ik met één oor naar radio 5 Open Huis, het onderwerp dat ze deze keer aansnijden is de buxusmot, heb ze ook een appje gestuurd dat ik daar ook wel het één en ander over kan vertellen, ben benieuwd! Er was net iemand van de vlinderstichting aan het woord, het meeste wat hij vertelde wist ik al maar wat ik niet wist is dat die mot meegekomen is met geïmporteerde buxussen uit China, godallemachtig, ik weet dat bijna alles uit China komt maar was dit nu echt nodig? Moest natuurlijk weer zo goedkoop mogelijk, want ja al die buxussen zelf stekken in Nederland kost tijd en is natuurlijk veel duurder, maar ja wat hebben we al niet voor ellende op ons hals gehaald met al die geïmporteerde planten, neem nu de Japanse Duizendknoop, ook zo'n schatje, ik kan hier zo giftig om worden! De buurman verkoopt z'n buxussen voor die en die prijs en ik moet daar als kweker persé onder gaan zitten en bestel ze dan lekker een stuk goedkoper in China! Diegene die ze daar besteld heeft kan mij maar beter niet tegen het lijf lopen!!!!! 

Niet alleen de buxussen zien er treurig uit, hier links op de foto mijn paarse stokbonen, ziet er goed uit hè? Tot nu toe heb ik er één maaltje afgehaald en er nog een paar in de diepvries gestopt, daarna heeft de hitte toegeslagen, bonen houden wel van warmte maar dagen boven de 30, dat vinden ze toch een beetje te veel van het goede. Op en gegeven moment ben ik alle bonen maar water gaan geven, de stamboontjes reageren daar wel positief op, die zijn allemaal opnieuw gaan bloeien en daar zitten weer een hoop kleine boontjes aan, maar deze op de foto kan ik als verloren beschouwen.

Overmorgen 22 augustus gaat de maan weer stijgen en dan kunnen we nog wat late groentesoorten zaaien, verder valt er natuurlijk al veel te oogsten.

Woensdag 22 en donderdag 23 (tot 18.59) graan/fruitdagen.
De tomatenzaadjes die na het snijden op de plank blijven liggen, verzamelen en een dag of 2 laten drogen, netjes in een zakje stoppen, naam en oogstjaar noteren, niet zoals ik denken dat je het wel kunt onthouden. Vroege peren en appels oogsten. Als de grond het toelaat nieuwe aardbeienplanten zetten, hier is het nog te droog en wordt het nog droger, bij temperaturen van 30 en meer de komende dagen en voor zover ik het nu kan overzien helemaal geen regenverwachting denk ik dat ik maar wacht tot september/oktober!

Donderdag 23 (vanaf 18.59), vrijdag 24 en zaterdag 25 worteldagen.
Herfstknolletjes zaaien en zaaiuien, deze laatste beter in de wat mildere streken.

Zondag 26, maandag 27 en dinsdag 28 (tot 13.45) bloemdagen.
Tweejarigen zoals vergeet-mij-nietjes, slaapmutsjes, leeuwerikken, stokrozen enz. zaaien.

Dinsdag 28 (vanaf 13.45), woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 bladdagen.
Veldsla, raapstelen, rucola, spinazie en spitskool zaaien, deze laatste in de wat mildere streken.
Of na opkomst in de kas zetten.

Mijn lievelingszonnebloem Velvet Queen staat weer trots te pronken voor de kas, zo krijgt de kas een beetje schaduw, wat kan kwaad kan met al die hete plus 30 zomerdagen.
Ik heb er elk jaar heel veel werk aan, want in het voorjaar slaat mijn aartsvijand de slak altijd ongenadig toe, ik zaai ze dan ook in overvloed en meestal als ik denk: oh hoe nu......? Als ik dan de laatste in de grond zet wordt het droger en gaan ze als gekken groeien, ze krijgen van mij geen slok water, staan daar in zeer arme grond en als dank daarvoor laten ze zich van hun beste kant zien, zulke dankbare bloemen! De uitgebloeide bloemen zorgen dan straks weer voor een koolmeesspektakel.

Zaterdag 1 september graan/fruitdag.
Fruitgroente en druiven oogsten. Zie verder hierboven 22 en 23 augustus.

Zondag 2, maandag 3 en dinsdag 4 worteldagen.
Alvast prei zaaien om deze volgend vroeg in het seizoen te kunnen oogsten. Zie verder hierboven 23, 24 en 25 augustus.

De hortensia's die in februari bij de Super U in de aanbieding waren hebben precies gedaan wat ik voor ogen had, grote donkerroze bloemen die nu allemaal mooi verkleurd zijn en dus al ruim een half jaar voor een mooie entree zorgen.
Hopelijk zijn het geen uit China geïmporteerde hortensia's? Dat zou wat zijn! Volgende keer toch maar zelf stekken!

Let op!

Niet tuinieren 23 augustus tussen 8.15 en 18.30 uur, zo'n beetje heel de dag dus!
24 augustus niet tuinieren voor 12 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.



Geen opmerkingen: