maandag 20 mei 2019

Agenda 22 mei t/m 5 juni

Deze tijd van het jaar heb ik het altijd superdruk, voor m'n gevoel houdt het maar niet op! Eind deze maand is het ook weer de jaarlijkse rommelmarkt in ons dorp en dan sta ik er altijd met m'n plantjes, eind april/begin mei is het weer tijd om alles in potjes te stoppen en als je er dan al bij elkaar 200 moet oppotten dan is dat een hele klus, temeer omdat je die eerst ook nog uit je tuin moet halen, pfff... Maar het is me gelukt, gisteren de laatste plantjes opgepot, op de foto lijken het er veel minder, er staan er toch zeker 150, de rest staat binnen in de kas, dat zijn de wat slakkengevoeligen, voor de zekerheid toch maar binnen gezet, alhoewel er na de afgelopen 10 droge maanden bijna geen slakken zijn, zelfs niet na de flinke hoeveelheid regen die er vorige week gevallen is.

Overmorgen 22 mei gaat de maan vanaf 8.37 uur weer stijgen. Dat betekent zaaien en er valt rond deze tijd genoeg te zaaien.

Woensdag 22 en donderdag 23 (tot 19.16) graan/fruitdagen.
Het is aan de late kant, maar erwten en peulen kunnen nog wel gezaaid worden. Allerlei soorten bonen kunnen de grond in, stam/stok/spercie/snij/pronk enz. Van de fruitgroenten kunnen courgettes, pompoenen, komkommers en augurken buiten gezaaid worden.

Donderdag 23 (vanaf 19.16), vrijdag 24 en zaterdag 25 worteldagen.
Winterwortel, zomerwortel, bieten, prei, venkel, witlof en meiknollen zaaien.

Zondag 26, maandag 27 en dinsdag 28 (tot 14.56) bloemdagen.
In kas of bak bloemkool voorzaaien. In de volle grond kunnen alle snelle éénjarigenkiemers, zoals zinnia's, korenbloemen, cosmea's, dille, koriander, gousbloemen, afrikaantjes, lijnzaad enz. gezaaid worden.

Dinsdag 28 (vanaf 14.56), woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 bladdagen.
Alle bladgroenten zoals verschillende slasoorten, krulandijvie, rucola, raapstelen en Nieuwzeelandse spinazie zaaien in de volle grond, in kas of bak spruiten en palmkool voorzaaien.Deze laatse twee kunnen ook in de volle grond gezaaid worden, maar vaak liggen slakken dan op de loer en die loeders moet ik altijd voor zijn.

Ik had het net over pompoenen zaaien, daar heb ik dit jaar een andere strategie voor bedacht, in de kelder bewaar ik 's winters al mijn pompoenen en dat gaat niet altijd goed, er liggen er wel eens te rotten, ergens in maart heb ik dus een rotte op de plek gelegd waar ik dit jaar de fruitgroente heb gepland, wel een beetje in een kuiltje en bedekt met bladeren, zie hiernaast op de foto het resultaat, zelfs nog een aantal om uit te delen of misschien wel op te potten en aanstaande zondag verkopen op de rommelmarkt?

Zaterdag 1 juni graan/fruitdag.
Zie hierboven 22 en 23 mei.

Zondag 2, maandag 3 en dinsdag 4 (tot 18.56) worteldagen.
Zie hierboven 23, 24 en 25 mei.

Dinsdag 4 (vanaf 18.56) en woensdag 5 (tot 14.59) bloemdagen.
Zie hierboven 26, 27 en 28 mei. 

Rest mij nog de milieutip.
Plant groepen planten die aantrekkelijk zijn voor bijen, ik heb in mijn kruidentuin veel lavendelplanten bij elkaar staan en in de bloementuin hier en daar een plant, ik heb gemerkt dat bijen die groepen veel vaker bezoeken, ze hoeven dan namelijk niet heel de tijd heen en weer te vliegen, alle bloemetjes staan dicht bij elkaar en dat is wel zo makkelijk!

Let op!
Niet tuinieren 22 mei na 16.00 uur en 26 mei na 10.20 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: