maandag 17 juni 2019

Agenda 19 juni t/m 2 juli

Ben nog steeds een mens van het laatste moment,dat blijkt nu weer wel want morgen aan het eind van de middag, 17.27 uur, gaat de maan weer stijgen, voor mijn gevoel heb ik het de afgelopen dalende maan ook ontzettend druk gehad, ik snoei namelijk bijna alle vaste planten terug die later in het seizoen gaan bloeien, anders worden ze me veel te lang en gaan ze allemaal hangen, soms zo erg dat op sommige plekken het pad helemaal bedekt wordt, dit jaar had ik nog meer werk, want door de afgelopen droge herfst en winter heb ik helemaal geen slakken, fijn toch zullen jullie allemaal denken, maar ze snoeien vaak de asters flink terug, dat laat ik altijd maar lekker toe, want die asters overleven dat altijd prima. En verder heb ik natuurlijk alle uitgebloeide bloemen van de akeleien, brunnera's  en damastbloem eruit geknipt, enfin het hele grasveld achterin de tuin ligt vol en als ik aan het eind van deze week ga maaien, ga ik dat allemaal mooi verpulveren en bedek dan de lege plekken in de groentetuin ermee.

In m'n vorige blog schreef ik al dat de oranje slaapmutsen zo groot zijn, nou de zaaddozen zijn ook belachelijk dik en lang, ik heb de centimeter er maar naast gelegd om het goed te laten zien!

Dinsdag 18 (vanaf 17.27) en woensdag 19 graan/fruitdagen.
Verschillende bonensoorten leggen en ook courgette direct in de volle grond, ik doe dit meestal wel, want de eerste lichting courgettes worden op een gegeven moment zo rommelig.
Verder kan er ook mais gezaaid worden.

Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 (tot 9.05) worteldagen.
Winterwortels zaaien.

Zaterdag 22 (vanaf 9.05), zondag 23 en maandag 24 bloemdagen.
Na de langste dag is het tijd om tweejarigen zoals akelei, stokrozen, vergeet-me-niet, muurbloemen enz. te zaaien.Pluk voor een heerlijke kruidenthee de bloemen van de lindeboom.

Dinsdag 25, woensdag 26, donderdag 27 en vrijdag 28 (tot 12.27) bladdagen.
De langste dag is voorbij dus kunnen slasoorten als andijvie, groenlof en roodlof gezaaid worden, verder natuurlijk ook nog gewone sla, maar dan de soorten die wat hittebestendiger zijn, ik ben daar niet zo goed van op de hoogte, want ik sla meestal geen gewone sla meer na de langste dag, de tomaten en komkommers vind ik dan veel lekkerder! Pluk bij mooi weer op het midden van de dag de bloemen en blaadjes van allerlei kruiden, leg ze plat te drogen of maak er boeketten van en hang ze te drogen.

Het ziet er niet uit en ik denk als jullie dit zo zien dat er van jaloezie over de hoeveelheid mussen hier in mijn tuin geen sprake meer zal zijn!
Mussen zijn namelijk gek op de zachte blaadjes van deze grijze Helichrysum, ze plukken ze helemaal kaal! Toegeven voor zo'n klein schattig jong musje is zo'n zacht bedje toch helemaal het einde! Enfin na de langste dag wordt de voortplantingsdrang altijd aanmerkelijk minder, dus eind van deze maand gaan de netjes eraf.

Vrijdag 28 (vanaf 12.27) en zaterdag 29 (tot 9.36) graan/fruitdagen.
Zaai courgette, komkommers en augurken direct in de volle grond, zie verder hierboven 18 en 19 juni.

Zaterdag 29 (vanaf 9.36), zondag 30 juni en maandag 1 juli worteldagen.
Zie hierboven 20, 21 en 22 juni.

Dinsdag 2 juli bloemdag.
Zie hierboven 22, 23 en 24 juni.

Milieutip:
Iedereen is wel bekend, in ieder geval bijna iedereen, met soda bicarbonaat als schoonmaakmiddel, maar ik heb in mijn Franse maantijdschrift gelezen dat als je het opgelost in water over de courgettebladeren spuit dat dat helpt tegen de meeldauw, en spuit het daarna lekker op je handen, daar worden ze lekker zacht van of ........ schuur je vette gootsteen ermee schoon, je merkt dan dat je vingers dan vanzelf lekker zacht worden. 

Weer zo'n speling van de natuur, ik had eerst alleen maar blauwe korenbloemen, geen gebrek aan zaad hier, want het staat overal in de gerst- en tarwevelden, twee jaar geleden kreeg ik van een vriendin zaad van de auberginekleurige, en nu heb ik alle kleuren. gezellig hè?

Let op!
Niet tuinieren 23 juni niet voor 14.55 uur en 2 juli niet na 16.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: