maandag 15 juli 2019

Agenda 16 t/m 29 juli

Morgen 16 juli gaat de maan weer stijgen en is het de juiste periode om nog najaars/wintergroente te zaaien. Ook kunnen er nog boontjes- en courgetteszaden gezaaid de grond in. Alleen het probleem hier is dat je alles goed nat moet houden want het is droog, erg droog! En de komende anderhalve week blijft dat zo, Over 10 dagen is het 25 juli en dat zou betekenen dat het tot dan in de maand juli slechts 8 mm geregend heeft, dus jullie begrijpen dat ik zo langzamerhand lange armen krijg van de gieters, vorig jaar dompelde ik een pomp met een tuinslang eraan in de vijver en kon ik op die manier af en toe mijn borders wat water geven, maar nu is mijn echtgenoot bezig de laatste rand van die vijver op te metselen en als het cement droog is kan hij vanuit de natuurlijke put alles vullen en dan mag ik pas weer met de pomp aan de slag, anders wordt het waterniveau veel te laag en dat is zo'n rotzicht. Waar mijn echtgenoot ook over mag gaan nadenken is een beregeningsinstallatie voor de groentetuin, vanuit de putten weliswaar, want ik verwacht niet dat we plotsklaps met het klimaat de goede kant op zullen gaan, dus wordt het hier pompen en niet verzuipen.


Op foto rechts slechts een heel klein deel van de moerbeienboom, die vol hangt met moerbeien, ik heb die boom zelf geplant in 2009 en hij heeft van begin af aan fruit gegeven, vorig jaar voor het eerst een heleboel, alleen toen is door de droogte al het fruit verdroogd, dat zal me niet nog een keer overkomen, dus heb ik er dit jaar regelmatig een emmer water bijgekieperd en als ik groenten gewassen heb loop ik braaf naar de boom om dat er ook bij te mikken, want dit jaar ga ik wel moerbeienjam maken! 

Dinsdag 16 en woensdag 17 (tot 10.43) graan/fruitdagen.
De laatste stamboontjes en courgettes zaaien. 

Woensdag 17 (vanaf 10.43), donderdag 18 en vrijdag 19 (tot 16.23) worteldagen.
Verschillende rassen winterwortels kunnen deze maand nog gezaaid worden. Mijn winterwortels zijn goed opgekomen en er zit flink schot in de groei, maar hier en daar op de lege plekken kan ik nog wat bijzaaien. 

Vrijdag 19 (vanaf 16.23). zaterdag 20 en zondag 21 bloemdagen.
Tweejarigen en vaste planten zaaien, eventueel nog wat éénjarigen op de lege plekken, ik heb in mijn rand altijd wat lege plekken als ik alle uitgebloeide Nigella's, Bolderik en Phacelia's, vorig jaar heb ik daar nog gauw wat Zinnia's en oranje Cosmea's gezaaid en die zijn het allemaal opgekomen en eind augustus gaan bloeien, met de pomp in de vijver maak ik alles goed nat en dan komt dat zaad wel op.

Maandag 22, dinsdag 23, woensdag 24 en donderdag 25 bladdagen.
Andijvie, roodlof, groenlof, paksoy, chinese kool en postelein zaaien. Veldsla mag nu ook, maar zelf wacht ik liever tot augustus/september, ik hoop dat het dan geregend heeft. Postelein zaai ik niet want de wilde soort komt hier spontaan overal op, zelfs tussen het grind.

Vrijdag 26 (tot 18.39) graan/fruitdag.
De grond is inmiddels heerlijk warm, dus nog wat stamboontjes zaaien, ze zullen mits natgehouden snel gaan produceren.


In mijn vorige blog schreef ik dat alles wat ik afgelopen winter nieuw geplant heb door de droogte en hitte bezweken is, dat gaat niet op voor de drie struikklimoppen die ik in februari in de tuin gezet heb, die staan er pico bello bij en dat zonder één druppel uit de gieter! Sterke jongens dus, dat moeten we hebben de komende decennia, en...... in het najaar één groot bijenfeest!

Vrijdag 26 (vanaf 18.36), zaterdag 27, zondag 28 en maandag 29 (tot 14.10) worteldagen.
Koolraap en ramenas zaaien.

Maandag 29 (vanaf 14.10) bloemdag.
Zie hierboven 19, 20 en 21 juli.

Klimaattip: Los soda bicarbonaat op in water in een plantenspuit en spuit dat op de courgettebladeren, rond deze tijd van het jaar begint daar vaak meeldauw op te komen en ik las in een Frans blad dat dat helpt, altijd het proberen waard toch!? Je voorkomt ook meeldauw door op de grond te gieten en niet op de bladeren.

Let op!
Niet tuinieren 16 juli heel de dag.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: