zaterdag 6 juli 2019

Agenda 8 t/m 15 juli

Sinds donderdagavond ben ik weer thuis, het temperatuurverschil was enorm, tijdens mijn verblijf in Nederland is het in de Nièvre 38 graden geweest, ik was daar natuurlijk al op voorbereid, maar toch als je dan na een week je tuin bekijkt moet je toch even slikken, en niet zomaar één keer maar zeker een keer of 10! Mijn echtgenoot heeft echt z'n best gedaan om alles van water te voorzien, maar heeft helaas niet kunnen voorkomen dat een aantal planten het hebben begeven, voornamelijk die, die ik afgelopen najaar en winter geplant heb, enfin we houden de moed erin, vanaf morgen wordt het wat koeler en blijft het de komende 10 dagen in ieder geval onder de 30, en afgelopen nacht is er zelfs 5 mm regen gevallen.
En natuurlijk zijn er, als je zo door je tuin loopt na een week afwezigheid, ook verrassingen, hiernaast op de foto zien jullie een éénjarige ridderspoor, de consolida 'earl grey'.
Dat is mijn zorgenplantje! Niet te verwarren met zorgenkindje, die heb je namelijk ook! Goed ik kreeg zeker een jaar of 6 geleden zaad van deze consolida opgestuurd van mijn vriendin I, bij haar woekert hij, dit kan ook zorgelijk zijn, ha ha.... ik gelijk het zaad netjes in een rijtje in de groentetuin gezaaid, kwam allemaal op, zag er goed uit en na een week of 3 alle planten hier en daar in de border gezet, ik zag alle consolida's al boven de rest van de vaste planten uitsteken, want ze kunnen namelijk heel hoog worden.
Helaas niet dus, slechts enkele werden een cm of 25, de meeste deden gewoon niets. Het jaar erop heb ik m'n éénjarigenrand aangelegd en al het zaad wat ik nog overhad rijkelijk uitgestrooid, dit heb ik elk jaar herhaald, maar ze kwamen of niet op of er kwamen er een stuk of 3 op die bij 25 cm bleven steken, vriendin I heeft zeker nog 3 keer zaad opgestuurd, want ja het moest lukken! En wat zag ik gisteren, jullie raden het al: eentje van meer dan een meter en ook nog een aantal in de buurt die nog niet bloeien, nu ben ik ervan overtuigd dat hij zichzelf wel gaat uitzaaien, wie weet gaat hij bij mij ook nog woekeren?

In de korte agenda staat helaas wel een foutje, de maan daalt namelijk deze periode en ik had geschreven dat hij ging stijgen, maar ik denk dat jullie dat al wel begrepen hebben.

Zondag 7 (vanaf 18.50), maandag 8, dinsdag 9 en woensdag 10 worteldagen.
Vroege aardappels, knoflook, sjalotten en uien oogsten. Wortels uitdunnen, het beste kan dit tegen de schemering gebeuren, dan is de wortelvlieg minder actief, de in mei gezaaide prei er uittrekken, een dag of twee laten liggen zodat de larven van de preimot het voor gezien houden, het loof en de wortels inkorten en daarna tussen de wortels planten. Zelf laat ik m'n preiplanten niet op de grond liggen, want met dat hete weer overleven ze dat niet, ik plant ze dus direct en dek alles af met een vliesdoek, mijn ervaring is dat dat goed helpt tegen de preimot. Bieten en witlof uitdunnen.

Donderdag 11 en vrijdag 12 (tot 20.34) bloemdagen.
Bloemkool planten. Een aantal bloemen, zoals geranium, salie, lavendel, anjer, rozen kun je deze periode stekken.

Vrijdag 12 (vanaf 20.34), zaterdag 13 en zondag 14 (tot 18.17) bladdagen.
Palmkool en spruitkool planten, bijvoorbeeld op het leeggekomen bed van de vroege aardappels.
De in juni gezaaide andijvie uitdunnen of verplanten, eventueel nog sla uitplanten.

Zondag 14 (vanaf 18.17) en maandag 15 graan/fruitdagen.
Tomaten dieven, courgettes en pompoenen planten. Leifruit bijsnoeien.


De foto van deze rabarber heb ik een week of twee geleden gemaakt, zit onder de zwarte luis, door het koude weer in mei hadden veel planten daar last van, maar in de rabarber had ik dat nog nooit gezien, en gelukkig zijn ze nu allemaal weg, ik heb ze met lavameel behandeld, dat doe ik in een poederspuit en vernevel ik lichtjes over de bladeren, luizen kunnen dat niet waarderen.
Ook de tuinbonen heb ik met succes behandeld!
Behalve tegen luis heeft lavameel ongekende mogelijkheden, teveel om in m'n blog op te noemen, maar alle informatie is te vinden op de sites van Biosolutions en Biogroei.
Zie hier rechts het resultaat! Is echt dezelfde plant hoor! Dit was dus deze keer mijn milieutip!

Deze keer zijn er geen tijden dat er niet getuinierd kan worden!

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: