maandag 16 maart 2020

Agenda 17 maart t/m 1 april

De maan trekt zich van geen enkel virus iets aan, blijft natuurlijk gewoon z'n eigen ding doen en dat is vanaf morgen 17 maart om 15.00 uur stijgen, dus kunnen we na al die regen weer lekker in het zonnetje tuinieren, onze pakjes zaad tevoorschijn halen en van alles en nog wat gaan zaaien.
Want ja tuinieren mag wel, komt dat even goed uit voor ons allemaal! Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat wij zowat niets merken van al die maatregelen, hier in de Nièvre speelt het leven zich toch voornamelijk in en rond het huis af en zo vaak gaan we nu ook niet naar het café of restaurant, maar voor jullie in het drukke Nederland zal het er wel behoorlijk inhakken, dus lekker tuinieren dan maar en genieten van de toch wel wat schonere lucht nu al die verplaatsingen met de auto of het vliegtuig zo goed als stil zijn komen te liggen. M'n zus had ergens gelezen dat we op deze manier de klimaatdoelen van 2030 misschien zouden kunnen halen, wie weet? Hopelijk denken jullie nu niet dat ik alles bagatelliseer, dat is beslist niet zo, ook ik kan eind deze maand niet naar Nederland voor de eerste verjaardag van m'n kleinzoon, ik ben namelijk zo'n type die corona kan krijgen zonder dat ik het weet en kan dan bij terugkomst hier zomaar de overbuurvrouw met luchtwegproblemen besmetten, dat wil ik natuurlijk niet op m'n geweten hebben.

Tijdens de afgelopen dalende maan hebben we overwegend goed weer gehad, in het begin nog wat regendagen maar gaandeweg werd het droger en kon ik aan de slag in de tuin. In maart zijn natuurlijk de rozen aan de beurt, een gigantische klus waar ik altijd een beetje tegenop zie, maar de klus is geklaard en nu liggen er overal op het grasveld van die hopen rozentakken, morgen ga ik die opbinden en ermee naar de 'déchetterie', tenminste als die open zijn? Alhoewel dat zal toch wel? Zolang ik die mannen daar geen hand geef! 

Dinsdag 17 (vanaf 15.00) en woensdag 18 graan/fruitdagen.
Tomaten, paprika's en pepers zaaien in kas of bak, buiten in de volle grond erwten, peulen en tuinbonen.

Donderdag 19 en vrijdag 20 worteldagen.
Wortels, pastinaken, radijs, prei en bieten zaaien in de volle grond. Zaai wat radijsjes tussen de wortels en de pastinaken, die komen namelijk snel op en dan weet je waar de rij loopt.

Zaterdag 21, zondag 22 en maandag 23 bloemdagen.
De wat sterkere bloemen zoals korenbloemen, lathyrus, goudsbloemen, juffertje in 't groen, slaapmutsen buiten in de volle grond zaaien, de soorten die wat meer warmte nodig hebben zoals zonnebloemen, cosmea, zinnia's, afrikaantjes binnen voorzaaien of gewoon nog even wachten. Ik wacht sowieso nog even want de hele éénjarigenrand moet ik nog schoonmaken en daar heb ik nu nog geen tijd voor, sowieso zaai ik wel wat clematissen en zonnebloemen voor in de kas, dahlia's heb ik de vorige dalende maan in de kas gezaaid en die staan nu allemaal boven. 

Dinsdag 24, woensdag 25 en donderdag 26 bladdagen.
Allerlei slasoorten en spinaziesoorten zaaien, sla eventueel nog in kas of bak, maar spinazie kan buiten, evenals rucola en raapstelen. Nieuwzeelandse spinazie houdt niet zo van kou, dus die beter voorzaaien in kas of bak. Spitskool, spruiten, witlof en bladkruiden zoals peterselie en kervel zaaien.

Mijn echtgenoot heeft de laatste weken ook niet stilgezeten en langs de heg tot helemaal achterin de groentetuin een slang ingegraven, die dan aangesloten wordt op een pomp in de vijver, aan het uiteinde, achterin de groentetuin dus, komt een kraantje waar ik dan een korte tuinslang aan kan doen en zo heel makkelijk de groentetuin kan sproeien, ik ben hier heel erg blij mee, want dat gesjouw met zo'n lange, zware tuinslang kon ik afgelopen zomer met die langdurige hitte bijna niet meer opbrengen, dus...............hete, droge zomers! Kom maar op! Ik ben voorbereid!

Vrijdag 27 en zaterdag 28 (tot 12.23) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 17 en 18 maart.

Zaterdag 28 (vanaf 12.23), zondag 29, maandag 30 en dinsdag 31 (tot 14.30) worteldagen.
Zie hierboven 19 en 20 maart.

Dinsdag 31 maart (vanaf 14.30) en dinsdag 1 april (tot 12.21)
bloemdagen.
Zie hierboven 21, 22 en 23 maart.

Let op!
Niet tuinieren 24 maart na 11.55 uur en 31 maart na 13.45 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: