maandag 2 maart 2020

Agenda 4 t/m 17 maart.

De afgelopen wintermaanden zijn hier net als in Nederland bovengemiddeld warm geweest, hier en daar staan de wilde pruimenbomen langs de bosrand al een week in de bloei, de eerste keer in de 11 jaar dat ik hier woon dat ik dit meemaak en ik vrees dus nu al voor het fruit, want over een weekje krijgen we weer lichte nachtvorst, nu is dat nog koffiedik kijken, misschien schroeven ze dat weer terug, ik hoop het, want ik wil aan de slag! 


Toch is er vorige week zo'n cm of twee sneeuw gevallen, helaas bleef het in de tuin, zoals hier te zien op de foto, niet lang liggen. Maar goed de wereld was wit en hogerop waar ik 's ochtends altijd met m'n hond wandel kraakte de sneeuw en was alles weer betoverend mooi. Bij thuiskomst gauw een paar foto's gemaakt, maar het was al flink aan het dooien zoals hier op de foto wel duidelijk te zien is.

Helaas laat het voorjaar nog even op zich wachten maar de maan gaat donderdag 5 maart toch gewoon weer dalen. Voor mij betekent dat rozen snoeien, ik heb in februari de hele lange border alle vaste planten gesnoeid, dat is altijd een gigantische klus en rekening houden met de maan is dan gewoon niet mogelijk, daar is dan domweg te weinig tijd voor, de rozen echter snoei ik wel tijdens de dalende maan.

Donderdag 5 bloemdag.
Rozen snoeien en vaste planten scheuren en verplanten, als de grond het toelaat natuurlijk, want er is overal, ook hier, de afgelopen tijd veel regen gevallen. De voorgezaaide bloemkool en broccoli verspenen.

Vrijdag 6 en zaterdag 7 (tot 15.13) bladdagen.
Voorgezaaide slasoorten verspenen. Groenblijvende heggen planten en/of snoeien.
Voor diegenen die asperges willen gaan proberen, het is nu de tijd om deze op richels te planten.

Zaterdag 7 (vanaf 15.13), zondag 8 en maandag 9 graan/fruitdagen.
Mijn tomaten zullen blij zijn dat ze nu eindelijk verspeend kunnen worden, inmiddels staan ze zo hoog dat ze elkaar allemaal lopen te verdringen. De binnen voorgezaaide erwten, peulen en tuinbonen kunnen naar buiten, komt voor mij erg goed uit, want hun plaats in de kas kan dan weer ingenomen worden door de tomaten. Ook paprika's en pepers kunnen verspeend worden en buiten de perziken, appels,peren en druiven snoeien, wat deze laatste betreft een beetje aan de late kant, maar het kan nog net.

Dinsdag 10, woensdag 11 en donderdag 12 worteldagen.
Vroege aardappels, uien en sjalotten poten.


Alle geel/witte narcissen staan al een week of twee in bloei, door de sneeuw is het niet goed te zien, maar deze narcisjes zijn geelwit. En ik verwacht binnenkort de eerste vroeg tulpen, het blad staat namelijk al erg hoog, helaas zijn tulpenbloemen veel vorstgevoeliger dan narcissen.

Vrijdag 13 en zaterdag 14 (tot 16.11) bloemdagen.
De zomerbloeiende clematissen snoeien. Zie verder hierboven donderdag 5 maart.

Zaterdag (vanaf 16.11), zondag 15 en maandag 16 (tot 10.58) bladdagen.
Verouderde bieslook, dragon, zuring uit de grond halen, scheuren en een nieuw plekje geven. Zie verder hierboven 6 en 7 maart.

Maandag 16 (vanaf 10.58) en dinsdag 17 (tot 15.00) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 7, 8 en 9 maart.


Voor ons mag het lentegevoel misschien nog uitblijven, maar daar denkt deze koolmees toch duidelijk anders over, hij probeert de rubber strip uit het raam te peuteren, ik neem aan voor nestmateriaal. Helaas betreft het hier één van de bovenramen van de voorgevel en zal ik dus de ladder moeten pakken om die strip weer terug te duwen, aan de binnenkant kan ik er ook niet bij, want er is daar geen verdieping, ik zou natuurlijk ook mijn echtgenoot eens lief aan kunnen kijken?????

Let op!
10 maart niet tuinieren voor 12.35 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.







Geen opmerkingen: