dinsdag 31 augustus 2021

Agenda 2 t/m 14 september

Morgen 1 september is volgens meteorologen het begin van de herfst, en vaak is het nog zo warm dat ik dat gevoel helemaal nooit heb rond deze tijd van het jaar, maar dit jaar ja, dit jaar wel, het is hier de afgelopen week ook niet zo warm geweest, dus dan bekruipt je dat herfstgevoel iets eerder, het ruikt ook al herfstachtig, maar aan de andere kant gaan de temperaturen vanaf morgen weer flink stijgen, aan het eind van de week zelfs richting de 30. En ik weet het ik mag het eigenlijk helemaal niet zeggen, er zelfs helemaal niet aan denken, maar mijn tuin zou best wat regen kunnen gebruiken, de laatste regen viel hier ruim 3 weken geleden en ondanks dat er in het voorjaar en de zomer genoeg regen is gevallen valt het nu toch niet mee om iets te zaaien of te verplanten, mijn juten zakken komen nu dus ook goed van pas, er liggen er nu een paar op de plaats waar ik stengelbroccoli wil gaan planten, twee keer per dag, een week lang, maak ik ze nat en daarna is de grond als boter., zo heb ik de afgelopen periode ook rucola, raapstelen en ramenas kunnen zaaien.

Wat ik dit jaar niet ga zaaien is veldsla, zoals jullie op de foto kunnen zien is dat flink uitgezaaid, van 't voorjaar heb ik 1 rijtje in het zaad laten schieten en dit is het resultaat. Van mijn buurmaan weet ik dat als je de plantjes verspeent dit hele grote planten oplevert, ik heb dat vaak bij hem gezien, maar soms dringen de dingen iets later door, tenminste zo werkt dat bij mij.
Overmorgen 2 september gaat de maan dalen en als de grond het toelaat kan er al van alles ge(ver)plant worden. Denk aan voorjaarsbollen.

Donderdag 2 en vrijdag 3 (tot 13.16) bloemdagen.
In het zuiden van Frankrijk artisjokken planten, er zijn rassen die wat vorst verdragen, maar afgelopen februari was het hier min 9 en dat vonden ze echt niet aangenaam. Tweejarigen zoals violen, vergeet-mij-nietjes, stokrozen en vingerhoedskruid planten. Voorjaarsbollen zoals narcissen, krokussen, sneeuwklokjes en anemonen planten, met tulpen beter nog even wachten, en ook de soorten die ik genoemd heb kunnen er ook in oktober of november nog wel in. Bloemstruiken en planten zoals hortensia's, rozen, vlinderstruiken, saliesoorten (zowel de sier- als de kruidensoorten), lavendel, geraniums en allerlei éénjarige perkplanten stekken.

Vrijdag 3 (vanaf 13.16) en zaterdag 4 bladdagen.
Groenblijvende heggen en struiken zoals buxus, lonicera en thuja snoeien en stekken. Overigens kunnen de bladsaliesoorten ook tijdens de bladdagen gestekt worden.

Zondag 5, maandag 6 en dinsdag 7 tot (15.44) graan/fruitdagen.
Aardbeien planten. De te lange takken van de pompoenen afknippen en eventueel de lelijke bladeren weghalen, dit geldt ook voor de courgettes en tomaten.

Dinsdag 7 (vanaf 15.44), woensdag 8, donderdag 9 en vrijdag 10 worteldagen.
Late aardappels oogsten. Eventueel ook bieten, knolselderij, wortelen en pastinaak, zelf laat ik alles overwinteren in de tuin, ik vind het echt teveel gesjouw, daarom pak ik ze goed in, alleen wacht ik daarmee tot eind oktober, begin november.

Dit plantje was ik helemaal vergeten, denk dat het zeker een jaar of 5 geleden is dat ik die in de tuin gezet heb, van een Zeeuwse vriendin gekregen die inmiddels nu ook in Frankrijk woont, ze raadde me aan hem bij de vijver te zetten, want hij houdt van een beetje vochtig, dat is dus ook de reden waarom hij het nu ineens zo goed doet, de afgelopen zomers waren gewoon te droog en te warm, als het volgend jaar droog is gewoon eraan denken af en toe wat water te geven! Overigens het is een vaste lobelia.

Zaterdag 11 en zondag 12 (tot 14.30) bloemdagen.
Zie hierboven 2 en 3 september.

Zondag 12 (vanaf 14.30) en maandag 13 bladdagen.
Zie hierboven 3 en 4 september.

Dinsdag 14 graan/fruitdag.
Zie hierboven 5, 6 en 7 september. Ook kan deze dag al bij de volgende stijgende maan gerekend worden.

Deze combinatie is per ongeluk ontstaan, ik had die knalrode siersalie daar op die plek in de grond gestoken, want vaak stek ik gewoon zo, lekker makkelijk, geen omkijken meer na. De sedum Karfunkelstein stond er al, zelf zou je het nooit zo uitzoeken, maar ik ben er eigenlijk best blij mee.

Let op!
Nier tuinieren 11 september voor 17.50 uur en 12 september niet na 13.30 uur.

Veel tuinplezier!

Oda.


 

Geen opmerkingen: