woensdag 23 maart 2022

Agenda 25 maart t/m 7 april.

Zijn jullie ook allemaal zo lekker bezig in de tuin? Na al die sombere dagen met of zonder regen zorgt de maand  maart dit jaar voor zon, zon en nog eens zon, volop genieten dus. Toch is hier alles duidelijk nog steeds later dan vorig jaar, de uien, tuinbonen, erwten en peulen staan allemaal boven, maar zijn toch echt beduidend kleiner dan vorig jaar rond deze tijd van het jaar. De aardappels zitten sinds afgelopen weekend in de grond en staan natuurlijk nog niet boven, maar dat ze erin zitten geeft me al een voldaan gevoel, want aardappels poten vind ik altijd een hele klus, maar eigen poters zijn zo lekker! Daar heb ik al dat werk wel voor over. Vooral het aanaarden is vermoeiend werk, gelukkig heb ik tegenwoordig een manier gevonden om het me allemaal wat makkelijker te maken, ik aard lichtjes aan en daarna gooi ik de boel vol met grasmaaisel, zo droogt de grond niet zo snel uit en dat scheelt ook water geven. Ik weet dat je aardappels ook alleen in stro of grasmaaisel kunt telen, maar ik heb heel mijn leven de aardappels in aangeaarde grond zien groeien, dus ben ik op dat gebied nog wat traditioneel gebleven, voor mij is dit gewoon een compromis waar ik goed mee kan leven, zullen we maar zeggen.
Behalve aardappels poten heb ik tomaten, paprika's, pepers, slaplantjes verspeend, rozen, lavendel, kruiden enz. gesnoeid en de vaste planten schoongemaakt, nog wat fruitbomen gesnoeid, herfstframbozen tot 15 cm teruggesnoeid en de grond rondom zoveel mogelijk bedekt.

En ja hoor gisteren zag ik dan de eerste tulp, gelijk maar een foto van genomen, geen idee hoe deze heet, want ik ben, jammer genoeg, de naam al lang vergeten. Vaak verdwijnen tulpen na verloop van tijd, maar deze niet, elke jaar komen ze allemaal weer boven, dus dat ik de naam niet meer weet is dan ook niet zo'n probleem.

Vrijdag 25 maart om 11.52 uur gaat de maan weer stijgen en dan kan er dus weer van alles gezaaid worden.

Vrijdag 25 (vanaf 11.52) en zaterdag 26 graan/fruitdagen.
Erwten, peulen en tuinbonen zaaien. Eventueel komkommers, courgettes, meloenen zaaien, maar dan wel voor in de kas, voor buiten is april/mei vroeg genoeg.

Zondag 27 en maandag 28 worteldagen.
Buiten in de volle grond wortelen, radijs, prei, pastinaak, bieten enz. zaaien.

Dinsdag 29 en woensdag 30 bloemdagen.
Buiten bloemen zaaien die tegen een stootje kunnen, zoals korenbloemen, riddersporen, goudsbloemen, lathyrus, juffertje-in't-groen, slaaapmutsen, koriander zaaien, de wat gevoeliger soorten in kas of bak voorzaaien. Artisjokken zaaien in de volle grond.

Donderdag 31 maart, vrijdag 1 en zaterdag 2 april bladdagen.
Allerlei slasoorten en koolsoorten zaaien. Dit kan buiten in de volle grond, maar zelf wacht ik daar nog even mee en geef de voorkeur aan voorzaaien in kas of bak.

De grote vijver in onze tuin is een Eldorado voor kikkers, dus grijpen we regelmatig in anders ligt heel de buurt 's nachts wakker van al het gekwaak. Mijn echtgenoot is zeer bedreven in het vangen van kikkers, hij heeft dat echt moeten leren, want die beesten zijn ook niet gek, bij het zien van een schepnet duiken ze al onder. Als hij er eenmaal een stuk of 20 heeft gevangen brengt hij ze netjes naar een rivier verderop waar in geen velden of wegen een huis te zien is. Nog beter natuurlijk is het probleem bij de bron aanpakken, zie de foto hiernaast, hoeveel toekomstige kikkers zitten daar wel niet in?

Zondag 3 en maandag 4 (tot 14.41) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 25 en 26 maart.

Maandag 4 (vanaf 14.41), dinsdag 5, woensdag 6 en donderdag 7 (tot16.29) worteldagen.
Zie hierboven 27 en 28 maart.

Donderdag 7 (vanaf 16.29) bloemdag.
Deze bloemdag gewoon bij de volgende dalende maan voegen. Vanaf vrijdag 8 april om 8.14 uur gaat de maan weer dalen, deze dag en zaterdag 9 zijn bloemdagen en dan kan er dus weer gesnoeid, verplant, geplant en verspeend worden. Eventueel bloemkool en broccoli verspenen.

Let op!
Niet tuinieren 4 april tussen 7.55 en 18.10 uur, 7 april niet na 14.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.
 


 

Geen opmerkingen: