dinsdag 3 mei 2022

Agenda 5 t/m 18 mei.

De afgelopen stijgende maan heb ik me door omstandigheden niet helemaal aan de regels gehouden. De omstandigheden waren de twee oudste kleindochters J en S. Mijn echtgenoot en ik hebben 4 dagen op ze gepast en ik moest natuurlijk het een en ander verzinnen om ze bezig te houden, oké niet een hele dag, want ze speelden ook heus wel zelf, het was bovendien heel goed weer en we hebben hier een waterpomp, gieters, bakjes en ook nog grind, daar kunnen peuters en kleuters zich wel mee vermaken! Alleen soms is het ook leuk om iets met je oma te doen, zaaien bijvoorbeeld, ik stond er versteld van hoe die kleine handjes die zaadjes zo netjes over de verschillende bakjes konden verdelen, zelfs slazaad werd heel minutieus uitgestooid. Het leuke was dat ze de sla, snijbiet, boeren- en palmkool nog hebben zien opkomen en van de rest stuur ik ze zoals beloofd een foto.
Tot zover alles volgens de regels. Dat zaaiwerk neemt nou ook weer niet zoveel tijd in beslag en ze wilden nog meer doen, dus ben ik maar met de potplanten begonnen, plastic over de grote tuintafel, potgrond in emmers, ieder een emmer en zo zijn we aan de slag gegaan, we waren best 'une bonne équipe' en zodoende ben ik bijna klaar met die potten, gelukkig is er nog heel veel meer te doen tijdens de komende dalende maan die donderdag 5 mei om 15.33 uur begint.  

Donderdag 5 en vrijdag 6 bloemdagen.
Geraniums, petunia's lobelia's enz. enz. in potten planten. Broccoli, bloemkool en artisjokken buiten in de volle grond planten. De vroeg gezaaide éénjarigen uitdunnen. Bij mij valt er nog niet veel uit te dunnen, want die heb ik vorige week dinsdag pas gezaaid. Dahlia's, canna's, begonia's en gladiolen planten.

Zaterdag 7 en zondag 8 bladdagen.
Bladgroenten zoals nieuwzeelandse spinazie en verschillende slasoorten buiten in de volle grond planten.
Groenblijvende heggen zoals lonicera en buxus snoeien. Kruiden scheuren en planten.

Maandag 9, dinsdag 10 en woensdag 11 graan/fruitdagen.
Tomaten, courgette, pompoenen, aubergine's, paprika's, pepers en komkommers in de kas of buiten uitplanten, mits ze groot genoeg zijn natuurlijk. Bij mij staan de tomaten, paprika's en pepers al een poosje in de kas, alleen de paprika's tieren niet, dus ga ik er aanstaande zondag op een plantjesmarkt in de buurt maar eens wat plantjes kopen. Ze groeiden al niet nadat ik ze in potjes verspeend had, toch maar in de kas geplant en het lijkt wel of ze kleiner zijn geworden, wat natuurlijk niet mogelijk is, in ieder geval doen ze niets, en waar het aan lig? Geen idee, misschien er te lang zelf zaad van gewonnen? 

Donderdag 12, vrijdag 13 en zaterdag 14 worteldagen.
Bieten, wortels, pastinaak enz. uitdunnen. Denk eraan de wortels tijdens de schemering uit te dunnen, want de wortelvlieg is dan minder actief. De vroeg in het jaar voorgezaaide prei buiten uitplanten, liefst tussen de wortels. Knolselderij buiten uitplanten.

De Cerinthe purpurescens major in volle glorie! Elk jaar weer een feest voor het oog en voor de bijen, er is gewoon heel de dag iets te doen voor ze.

Zondag 15 en maandag 16 (tot 11.01) bloemdagen.
Zie hierboven 5 en 6 mei.

Maandag 16 (vanaf 11.01) en dinsdag 17 bladdagen.
Spits-, boeren-, palm- en spruitkool verspenen, mits ze groot genoeg zij natuurlijk, ik heb ze van de week nog maar net gezaaid, oh nee mijn kleindochters hebben alles gezaaid.

Woensdag 18 graan/fruitdag.
Voorgezaaide bonen buiten uitplanten, maar deze dag bij de volgende stijgende maan voegen mag ook, dan zou je dus bonen kunnen zaaien, maar ook nog courgettes, pompoenen, komkommers, dit alles direct in de volle grond. Zie verder hierboven 9, 10 en 11 mei.

Let op!
Niet tuinieren 5 mei voor 17.50 uur, 15 mei niet na 18.35 en 16 mei niet voor 9.20 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.







 

Geen opmerkingen: