zaterdag 9 april 2022

Agenda 8 t/m 21 april

Het is maar goed dat ik vorige keer al verteld heb wat er op 8 en 9 april staat te gebeuren, want ik was echt niet in staat om eerder iets op te schijven. 
Ben gisteren namelijk goed ziek uit Nederland teruggekomen en vandaag voelde ik me ook vreselijk beroerd, heb een halve dag op bed gelegen en verder een beetje op de bank gehangen.
Ik houd het dus zo beknopt mogelijk, geen foto's, want had vandaag echt geen zin om naar buiten te gaan.

Gisteren is de maan om 8.14 uur weer gaan dalen. En we kunnen nog steeds vaste planten scheuren en verplanten of weggeven. Probeer echt zo veel mogelijk via vrienden en familie aan planten te komen, want de plantenindustrie is een zeer vervuilende business, ik zag in Nederland overal volop grote bloeiende lavendels, nou die zijn allemaal lekker in de kas voorgetrokken met de verwarming aan, want in werkelijkheid bloeit een lavendel in juni/juli, hier soms bij een warm voorjaar al in mei.
Eigenlijk heeft de consument hieraan meegewerkt, want die wil grote bloeiende vaste planten kopen, echt niet nodig, ze groeien snel genoeg, bovendien zijn vaste planten die buiten opgekweekt zijn veel sterker.

Vrijdag 8 en zaterdag 9 bloemdagen.
De voorgezaaide broccoli en bloemkool verspenen. In de wat mildere streken dahlia's en gladiolen planten
Zomerbollen planten. Voorgezaaide éénjarigen verspenen.

Zondag 10 en maandag 11 (tot 12.47) bladdagen.
Voorgezaaide salade verspenen. Bladkruiden zoals bieslook, kervel, munt, peterselie, selderij, salie, tijm enz. planten.

Maandag 11 (vanaf 12.47), dinsdag 12 en woensdag 13 graan/fruitdagen.
In de wat mildere streken kunnen de tomaten, paprika's, pepers, aubergines, komkommers en augurken naar buiten. Dit gaat hier in de Nièvre beslist niet op, afgelopen week hadden we nog min 5, weg pruimen en perzikken! Grrrrr......

Donderdag 14, vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 (tot 13.12) worteldagen.
Aardappels poten. Evenals uien, en sjalotten. Aardappels poten kan ik nu iedereen aanraden, want die worden schreeuwend en het pootgoed is nog dezelfde prijs als andere jaren. Wel opletten dat als het blad bovenkomt en het gaat vriezen dit gelijk aanaarden zodat het blad weer onderstaat.
De voorgezaaide knolselderij verspenen, evenals de prei, worteltjes uitdunnen, dit wel doen tijdens de schemering, dan is de wortelvlieg minder actief.

Zondag 17 (vanaf 13.12), en maandag 18 bloemdagen.
De uitgebloeide forsythia's terugknippen. Zie verder hierboven 8 en 9 april.

Dinsdag 19 en woensdag 20 bladdagen.
Spitskool en boerenkool verspenen. Zie verder hierboven 10 en 11 april.

Donderdag 21 graan/fruitdag.
Een overgangsdag, Valt zowel onder de dalende- als de stijgende maan.
Courgette, pompoen en patisson zaaien.
Om 17. 37 uur gaat de maan weer stijgen.

Hopelijk heb ik niet teveel fouten gemaakt, want ik heb een hoofd als een zeef.
Volgende keer ben ik vast weer beter en wordt het allemaal weer een beetje gezelliger.

Let op!
Niet tuinieren maandag 18 april tussen 8.55 en 19.05 uur, dat is helaas zowat de hele dag.
En dinsdag 19 na 10.05 uur, helaas blijft er dan ook niet veel over.

Heel veel tuinplezier!

Oda.
   


1 opmerking:

Anoniem zei

Beterschap!!!
Groetjes,
Maya