zondag 4 september 2022

Agenda 5 t/m 18 september.

 
Eigenlijk had ik gisteren m'n blog al moeten schrijven, want morgen 5 september gaat de maan vanaf 13.51 alweer stijgen. Echter het was best wel fris hier in de Nièvre, vooral als het bewolkt was. Wetende dat het vandaag en morgen weer behoorlijk heet zou worden, dacht ik gisteren dat het precies de juiste temperatuur was om gras te maaien. De laatste keer was namelijk begin juli. Het onkruid stond er mede dankzij de regen in augustus (in totaal 61 mm) geweldig bij en zoals te zien is op de foto werd het grasveld steeds groener. Bovendien had mijn echtgenoot een mini roulotte gemaakt voor de kleinkinderen en die wilde ik fotograferen op een minutieus gemaaid gazon. Is het geen leuke wagen?
Iedereen die langsloopt staat stil om 'm te bewonderen en een foto te maken. 

Maandag 5 en dinsdag 6 graan/fruitdagen.
Vroege appels en peren plukken. Tomaten dieven en toppen, alle tomaatjes die er nu nog aankomen krijgen geen tijd genoeg meer om te rijpen. De te lange ranken van de pompoenen eraf halen. De nieuwe pompoenen hebben net als de tomaten geen tijd genoeg meer om te rijpen en ze gebruiken ook teveel energie van de plant. Bonen oogsten en bij overschot wekken of invriezen.

Woensdag 7 en donderdag 8 worteldagen.
Zaaiuien zaaien. Ook herfstknolletjes kunnen nu gezaaid worden.

Vrijdag 9 en zaterdag 10 bloemdagen.
Sterke één- en tweejarigen zoals juffertje in 't groen, slaapmutsje, korenbloemen, goudsbloemen, koriander, dille, komkommerkruid enz. zaaien, komt het nu niet op dan komt het zeker wel vroeg in het voorjaar de grond uit en mocht het dan weer zo droog worden in de zomer dan heb je er tenminste vroeg in het jaar nog plezier van.

Zondag 11, maandag 12 en dinsdag 13 (tot 13.17) bladdagen.
Veldsla, rucola en raapstelen zaaien. 

Wij gaan komende week artisjok eten! Op het pakje had ik al gelezen dat je moest zaaien in maart/april en dat je dan in oktober/november de eerste artisjokken zou kunnen eten. Toen ik de eerste miniblaadjes zag komen kon ik met dat nauwelijks voorstellen en nu kunnen we ze al in september eten!

Dinsdag 13 (vanaf 13.17), woensdag 14 en donderdag 15 (tot 10.58) graan/fruitdagen.
Druiven plukken en verwerken. Zie verder hierboven 5 en 6 september.

Donderdag 15 (vanaf 10.58), vrijdag 16 en zaterdag 17 worteldagen.
Zie hierboven 7 en 8 september.

Zondag 18 bloemdag.
Deze dag bij de volgende dalende maan rekenen en als de grond het toelaat voorjaarsbollen zoals krokussen, narcissen, sneeuwklokjes, sieruien enz. planten. Met de tulpen beter nog even wachten tot november/december.

Deze dahlia kreeg ik vorig jaar van mijn zus en hij leek me te mooi om achterin de éénjarigenborder te zetten, dus vlakbij het huis tussen de Sedum karfunkelstein geplant. Elke dag ben ik weer onder de indruk van de combinatie, zo mooi!
Volgend jaar hoop ik heel veel knollen over te houden en krijgt elke sedumplant deze dahlia als buurman.

Let op!
Niet tuinieren 7 september na 13.10 uur en 14 september niet na 9.35 uur.

Heel veel tuinplezier?

Oda.



Geen opmerkingen: