zondag 21 augustus 2022

Agenda 22 augustus t/m 4 september.

Wat een opluchting, er is afgelopen week regen gevallen, in totaal deze maand 58 mm, als je dit vergelijkt met de 0 van de maand juli dan maken we toch vorderingen. Het voelt voor mij als vakantie, omdat elke avond alles water geven na een aantal weken best belastend begon te worden.

Begin deze maand was het loof van de aardappels helemaal afgestorven, maar met die droogte kon ik het niet opbrengen om ze eruit te gaan halen, gelukkig was vriend H. er en samen met mijn echtgenoot heeft hij alles geoogst, met veel moeite, dat wel.
Dit is ook wel te zien op de foto, want kluiten van 30/40 cm doorsnee als deze waren geen uitzondering. Het was zo zwaar dat ze om hun ruggen te sparen elke avond een rijtje deden.
Afgelopen week was neef B. er met zijn gezin en hij stelde voor om alle kluiten klein te maken met een spitvork, dus had ik weer mazzel! Daarna heb ik alles fijn geharkt en mosterdzaad gestrooid, nu is het wachten op de gele bloempjes dit najaar.

Maandag 22 september om 15.08 uur gaat de maan weer dalen, heggen snoeien, gras maaien en plantjes verspenen.

Maandag 22 (vanaf 15.08) en dinsdag 23 bloemdagen.
Eerder gezaaide vaste planten planten. Geraniums. saliesoorten, dahlia's, fuchsia's, hortensia's, rozen enz. stekken. Mijn struikbroccoli's zijn inmiddels zo groot dat ze de grond in kunnen, na de regen is de grond nu heel goed bewerkbaar, dus veel moeite zal dat niet kosten.

Woensdag 24 en donderdag 25 bladdagen.
Sinds een paar jaar laat ik veldsla in het zaad schieten en nu na die regen zie ik overal gekiemde veldsla, ben van plan delen van de grond te schrapen en dan neer te leggen op de plek waar ze mogen groeien.

Vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 (tot 19.26) graan/fruitdagen.
Aardbeien planten. Leg een steen onder de inmiddels volwassen pompoenen. Eerlijk gezegd doe ik dat nooit. Als de grond zeiknat is zie ik het nut hier wel van in, maar dat is voorlopig nog niet het geval.

Zondag 28 (vanaf 19.26), maandag 29, dinsdag 30 en woensdag 31 worteldagen.
Naar behoefte wortels, bieten, knolselderij, koolrapen enz. oogsten. Bewaar ze op een koele, droge plaats. Al jaren laat ik mijn wortelgroenten in de tuin overwinteren, goed ingepakt onder een dikke laag blad en bij wat strengere vorst voor de zekerheid nog een laag plastic erover. Bevalt me prima, geen gesjouw.

Op de foto hiernaast kunnen jullie zien dat de lavendel gesnoeid is, en dat is niet volgens de regels, want tijdens de stijgende maan moet je niet snoeien. Het was alleen de afgelopen week zulk heerlijk koel weer dat ik het niet kon nalaten, ik ben gewoon begonnen, komende week de rest tijdens de dalende maan, zoals het hoort!

Donderdag 1 en vrijdag 2 september bloemdagen.
Zie hierboven 22 en 23 augustus.

Zaterdag 3 en zondag 4 bladdagen.
De half augustus gezaaide bladgroenten, zoals roodlof, groenlof, rucola, veldsla, spinazie enz. uitdunnen.

Letop!
Niet tuinieren 22 augustus niet na 16.45 uur en 1 september niet na 16.05 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.










Geen opmerkingen: