vrijdag 30 juni 2023

Agenda 3 t/m 15 juli.

Eigenlijk is het absurd zo snel als de tijd gaat! Twee weken zijn zo voorbij. Vooral tijdens de dalende maan, want dan is het werken geblazen, pfffff..... Net als in Nederland veel water geven en dan let ik heus nog wel op, want de bloemenborders hebben tot nu toe niets van mij gekregen. Iets meer dan een week geleden heeft het nog wel 20 mm geregend, de putten en de vijver in ieder geval weer helemaal vol, en daar zijn we tegenwoordig al heel erg gelukkig mee. Zo kon ik dus al het gezaaide spul (courgettes, pompoenen, wortels, bieten, bonen enz.) nat genoeg houden om te kunnen kiemen en dat hebben ze dan ook gedaan. Verder heb ik natuurlijk de afgelopen dalende periode wat voorgezaaide bloemen en groenten in de volle grond gezet en ja dat heeft nu eenmaal water nodig om aan te slaan. In de grote vasteplantenborder merk ik nu wel dat de Japanse anemonen overdag wat slap gaan hangen het zijn natuurlijk ook planten die wel wat vocht kunnen gebruiken, maar voor morgen is er wat regen voorspeld. Mocht dat werkelijkheid worden dan laat ik ze nog even doen. De anemonen zijn overigens de enige planten in die border die wel van een slok houden, de rest kan allemaal zeer goed tegen de droogte, daar heb ik de afgelopen jaren dan ook heel erg mijn best voor gedaan! Want we weten inmiddels allemaal dat het er niet natter op gaat worden. 

Op de foto hiernaast de tomaat die de winter heeft overleefd. Nog 40 cm te gaan en dan zit hij tegen het dak. De plant telt inmiddels 6 bloemtrossen, waarvan 3 met tomaten en de onderste tros tomaten is aan het kleuren, aanstaande week eetbaar schat ik. Even ter vergelijking, de tomaten die ik afgelopen voorjaar gezaaid heb hebben de helft van de lengte en 2 bloemtrossen. Aan 1 plant hangen inmiddels flinke tomaten, aan de rest begint zie je de eerste kleintjes hangen. 

Oké over 3 dagen, 3 juli gaat de maan weer stijgen en er kan in juli best nog wel het één en ander gezaaid worden.

Maandag 3 en dinsdag 4 (tot 15.51) graan/fruitdagen.
Courgettes, pompoenen, stok- en stambonen zaaien. Voor stokbonen geldt dat het nog nog net kan, stambonen kunnen ook nog later in deze periode worden gezaaid, evenals de courgettes en de pompoenen. De witte-, rode- en zwarte bessen oogsten en verwerken. Als je ze regelmatig wat water geeft kunnen er ook nog aan de struiken blijven zitten voor taarten en toetjes en om af en toe van te snoepen.

Dinsdag 4 (vanaf 15.51), woensdag 5 en donderdag 6 (tot 11.21) worteldagen.
Wortelgroenten zoals winterwortels, knollen, koolrabi en zwarte radijs zaaien.

Donderdag 6 (vanaf 11.21), vrijdag 7 en zaterdag 8 (tot 16.11) bloemdagen.
Tweejarigen zoals vingerhoedskruid, vergeet-mij-niet, viooltjes, nigella en stokrozen zaaien. Zelf ga ik op de plek waar de nigella's uitgebloeid zijn nog zonnebloemen, zinnia en oranje cosmea zaaien. Uit ervaring weet ik dat dit nog makkelijk kan, maar dan moet ik ze in het begin wel flink water geven. Het bloeit allemaal iets later, maar kale plekken daar hebben we helemaal niets aan.

Zaterdag (vanaf 16.11), zondag 9 en maandag 10 bladdagen.
Veldsla, radicchio, groenlof, andijvie, boeren-, spruit-, en palmkool zaaien. Wat betreft de kool, een beetje laat, maar het kan nog wel. En opletten, radicchiozaad is vaak F1.

Afgelopen voorjaar zag ik bij de natuurvoedingswinkel hier in de buurt stambonen die goed tegen droogte kunnen, genaamd Rugally. De bonen zelf zijn zwart en nu blijkt dat de bloemen een lilaroze zweem hebben. Niet zo mooi als de knalpaarse bloemen van de stokboon Blauhilde, maar toch wel een schattig bloemetje. 


Dinsdag 11 en woensdag 12 graan/fruitdagen.
Zoals ik al zei het is nog niet te laat om stambonen te zaaien. Zie verder hierboven 3 en 4 juli.

Donderdag 13, vrijdag 14 en zaterdag 15 worteldagen.
Zie hierboven 4, 5 en 6 juli.

Om af te sluiten heb ik nog een interessant slakkenverhaal. Vorig jaar viel me op dat de slakken veelal in de doorgeschoten groenten van het jaar ervoor zaten, de prei, de bieten en de ramenas. Terwijl slakken, bij mij in ieder geval, nooit in gezaaide prei, bieten en ramenas zitten. Dit jaar was het helemaal raak, want tot half mei regende het veel vaker dan vorig jaar, dus die slakken hingen als trossen vooral in de prei. Een keer heb ik er 18 geteld in één plant, jammer genoeg heb ik er toen geen foto van gemaakt. Op deze foto tel ik er 3. Het loont dus om groenten te laten doorschieten, want de courgettes die ernaast staan keuren ze geen blik waardig.

Let op!
Niet tuinieren 4 juli na 17.20 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: