zondag 4 juni 2023

De uitdrukking van de regen in de drup, daar kunnen we beter van de regen in de droogte van maken. Het ging allemaal prima tot ergens half mei, oké het was heel de tijd te koud voor de tijd van het jaar, maar het regende tenminste. De tuin, het landschap rondom ons, het zag er allemaal prachtig uit. Zo mooi groen! Het is nu nog steeds prachtig, maar hier en daar zie je de bermranden lichtjes geel kleuren. Zeg maar de eerste tekenen van verval. Enfin na half mei is er geen druppel meer gevallen en met die straffe noorderwind erbij is de tuin nu behoorlijk aan het opdrogen. De afgelopen week was ik in Nederland en mijn echtgenoot moest dus de nieuwe aanplant en al het zaaiwerk van de periode hiervoor in de gaten houden. Ik word daar altijd behoorlijk zenuwachtig van, want ik denk dat niemand het beter kan dan ik, ha ha....... Nou hij heeft het behoorlijk druk gehad, want het werd ook nog eens veel warmer dan in Nederland! Hij blij gistermiddag toen ik het garagepad opreed!

Mijn verblijf in Nederland en de rommelmarkt hier in het dorp is zo'n beetje de reden dat ik weer op het laatste moment aan mijn blog begin. Ik heb weer plantjes verkocht vandaag, helaas niet zoveel als gehoopt, dus misschien is het wel de laatste keer, want ik heb er behoorlijk veel werk aan en het nu niet zo dat ik een onderhoudsvriendelijke tuin heb. Maar goed we kijken wel hoe het loopt volgend jaar.

Morgen om 16.21 uur gaat de maan weer stijgen. En ook in juni kan er nog lekker veel gezaaid worden.

Maandag 5 (vanaf 16.21) en dinsdag 6 graan/fruitdagen.
Bonen, courgettes, pompoenen, patisson en mais zaaien. Eventueel tegen de zwarte luis wat zaadjes oostindische kers in de buurt van de bonen in de grond stoppen, de luizen gaan daar dan heen, want dat is lekkerder.

Woensdag 7 en donderdag 8 worteldagen.
Zwarte winterradijs, winterwortelen, bieten, knollen en rapen zaaien.

Vrijdag 9, zaterdag 10 en zondag 11 (tot 9.58) bloemdagen.
Eénjarigen direct in de volle grond zaaien. Ik moet dat ook nog doen, dus duimen dat het voor die tijd gaat regenen, anders zal ik toch moeten sproeien, helaas!

Zondag 11 (vanaf 9.58), maandag 12 en dinsdag 13 (tot 16.27) bladdagen.
Allerlei slasoorten zaaien, ook de rode en groene witlofsoorten. Verder kruiden zoals salie, tijm, rozemarijn, marjolein enz. oogsten en  laten drogen op een droge, luchtige plek.

Dinsdag 13 (vanaf 16.27), woensdag 14 en donderdag 15 (tot 17.18) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 6 en 6 juni.

Donderdag 15 (vanaf 17.18), vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 (tot 11.57) worteldagen.
Zie hierboven 7 en 8 juni.

Let op!
Niet tuinieren 6 juni na 18.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.


Geen opmerkingen: