zaterdag 29 juli 2023

Agenda 30 juli t/m 11 augustus.

Over de natuur blijft je verbazen! Laatst hoorde ik op televisie uitleg over de bijenorchis, die niet alleen geëvalueerd is tot een bloem die sprekend op een vrouwtjesbij lijkt maar ook nog dezelfde geur heeft. Zodat het mannetjes denkt: hé daar moet ik op af!
Op de foto hiernaast een volledig opgedroogde zwarte radijs, het lijkt net een netje, ik vind het prachtig!

De vorige keer toen ik mijn foto's plaatste was het aan het regenen en gedurende de afgelopen periode is er regelmatig wat gevallen en klaarblijkelijk is het vat nog niet leeg, want vandaag staat er nog meer op het programma. Inmiddels staat de maand juli op 45 mm, niet zoveel als er in Nederland is gevallen, maar als je vorig jaar juli erbij neemt (toen viel er niets) dan mopper ik beslist niet, ook niet over de temperatuur, want zo rond de 25 graden is toch ideaal. Tot nu toe de kas slechts een dag of 3 met witte lakens bedekt, dat was 8/9 en 10 juli. Ik dek de kas pas boven de 30 graden af, mijn ervaring is dat als het 29/30 graden is mijn planten het net redden.

Morgen 30 juli gaat de maan weer om 11.14 uur weer stijgen. Lekker wintergroenten zaaien.

Zondag 30 (vanaf 11.14) en maandag 31 graan/fruitdagen.
Het is een beetje laat, maar als we een warm najaar krijgen kunnen er best nog wat stamboontjes de grond in, nee heb je ja kun je krijgen! Misschien nog wat courgettes zaaien, eventueel in de kas?

Dinsdag 1 en woensdag 2 worteldagen.
Ramenas of zoals ze hier zeggen zwarte radijs zaaien. Eventueel nog wat winterwortels. Ik heb nog wat lege plekjes, dus ga ik het nog maar een keer proberen.

Donderdag 3 en vrijdag 4 bloemdagen.
Tweejarigen zoals nigella's, madeliefjes, viooltjes en stokrozen zaaien.

Zaterdag 5 en zondag 6 bladdagen.
Nou de bladdagen laten zich wel vullen hoor. Allerlei soorten bladgroenten kunnen zo in de volle grond gezaaid worden. Andijvie, paksoy, chinese kool, veldsla, groen- en roodlof, rucola en raapstelen. De aardvlooien zijn vanaf augustus minder actief en dat is voor bijvoorbeeld rucola en roodlof best een zegen. Ook zullen koolplanten die inmiddels in de volle grond staan ook niet meer doorboord worden. En dat geldt natuurlijk ook voor de kolen die nu nog de grond in moeten (volgende periode).

De Helenium Moerheim Beauty. Wat is hij mooi hè. En maar nieuwe bloemen blijven produceren waar ook nog eens lekker wat insecten op afkomen.
Jammer alleen dat het me nog nooit gelukt is om de stukken die ik eraf gehaald en op andere plekken gezet heb, te laten wortelen. Ga het van't najaar maar weer eens proberen, de moederplant is inmiddels weer vrij groot, want ja ik wil hem graag op meerdere plaatsen in de border hebben.

Maandag 7 en dinsdag 8 graan/fruitdagen.
Bonen en tomaten oogsten voor de bewaar, wekken of invriezen, wat je maar wilt.

Woensdag 9, donderdag 10 en vrijdag 11 worteldagen.
Herfstknollen zaaien.

Let op!
2 augustus niet zaaien voor 11 uur en 7 augustus niet voor 7.50 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.


 


Geen opmerkingen: