woensdag 6 maart 2024

Agenda 5 t/m 17 maart

De nieuwe maankalender van dit jaar ligt voor mijn neus en de lay-out is veranderd. Daar word ik altijd een beetje zenuwachtig van. Het ziet er allemaal heel leuk uit hoor, dat is het niet, maar op een of andere manier vind ik alles minder duidelijk. Maar goed alles went behalve....... enz. enz.
Overigens over vent gesproken, die van mij is gisteren 70 jaar geworden. Dat vind ik ook best wennen.
Maar goed alles went behalve....... enz. enz.

Oké schoenmaker blijf bij je leest, in dit geval de tuin. Na een weekje Nederland trof ik een behoorlijk natte tuin aan, het had hier dagelijks wel wat geregend, zoals in Nederland en België, want ik heb nog nooit zoveel water onderweg gezien als deze keer. Spectaculair vond ik het. Maar als je je plantuitjes in de grond wil stoppen heb je echt wel een probleem. Gelukkig bleef het een paar dagen droog en heb ik toch nog wel het een en ander kunnen doen, zoals de voorgezaaide tuinbonen buiten uitzetten, de plantuitjes planten, een aantal rozen snoeien en heel veel onkruid kunnen verwijderen uit het grindpad. Mijn echtgenoot verwijdert altijd heel veel met de brander, maar kan niet al te dicht bij de beplanting komen, want dat waardeert deze niet echt, lees waardeer ik niet echt!
Overigens heb ik van mijn buurman geleerd dat regen in februari juist belangrijk is. In Frankrijk hebben ze daar een uitdrukking voor: la pluie de fevrier vaux le jus de fumier. Weer wat geleerd.

Morgen 5 maart gaat de maan weer stijgen, dat betekent zaaien! We hoeven ons gelukkig niet te vervelen.

Dinsdag 5 en woensdag 6 graan/fruitdagen.
Binnen op de vensterbank tomaat, paprika, peper, aubergine zaaien. Buiten in de volle grond tuinbonen, erwten en peulen leggen. De erwten en peulen die ik in februari gezaaid heb komen inmiddels boven.
Had ik eigenlijk na al die nattigheid niet verwacht. Een meevaller dus!

Donderdag 7 en vrijdag 8 worteldagen.
Wortels, radijs, knolselderie en prei zaaien. Niet overal zal dat al buiten kunnen, maar in de bak of de kas warmt de grond al heel snel op. Probeer het gewoon en als het niet lukt gewoon nog een keertje proberen.

Zaterdag 9 en zondag 10 bloemdagen.
De wat sterkere éénjarigen zoals korenbloem, goudsbloem, lathyrus zaaien. In bak of kas bloemkool en broccoli zaaien.

Maandag 11 en dinsdag 12 bladdagen.
Buiten spinazie zaaien. In bak of kas spitskool en spruitkool zaaien. Eventueel basilicum en peterselie op de vensterbank zaaien. En natuurlijk sla zaaien, nu nog wel in de bak of de kas, want de grond is buiten nog te koud.

Links op de foto broccolikiemen. Ja als het niet mogelijk is om buiten te tuinieren dan maar binnen in een potje.
Het is erg gezond, lekker en echt leuk om te doen. Zo fascinerend ook. 

Woensdag 13 en donderdag 14 graan/fruitdagen.
Volgens mijn tijdschrift kunnen meloen en komkommer voorgezaaid worden op de vensterbank. Ik vind dat zelf wat vroeg, mij lijkt het beter te wachten tot april. Maar met een voorverwarmde kas valt het altijd te proberen, Zie verder hierboven 5 en 6 maart.

Vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 (tot 15.38) worteldagen.
Buiten in de volle grond pastinaak zaaien. Zie verder hierboven 7 en 8 maart. Overigens kan de laatste dag van deze worteldagen bij de volgende dalende maan gerekend worden.

Let op!
Niet tuinieren 10 maart voor 13.10 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.




Geen opmerkingen: