vrijdag 10 mei 2024

Agenda 11 t/m 25 mei.

Zo gek heb ik het geloof ik nog nooit meegemaakt, een dahlia die al voor de tweede helft van mei gaat bloeien. Je kunt zelfs al zien dat het een donkerrode bloem wordt. Verbazingwekkend, want ondanks dat de eerste 3 maanden dit jaar overwegend bovengemiddeld warm waren, zijn de afgelopen 6 weken gemiddeld kouder verlopen, en zag je gewoon dat alles een beetje stagneerde. Pas gisteren precies op Hemelvaartsdag werd het lekker weer en dat houden we het hele weekend. Maandag wordt het weer kouder en regenachtig. Mazzel dus voor al die Parisiens!

Morgen 11 mei gaat de maan vanaf 9.40 uur weer dalen en dan kunnen we van alles en nog wat gaan planten in zowel de bloemen- als de groentetuin.

Zaterdag 11 mei worteldag.
De in maart gezaaide prei in de volle grond zetten. Wortels uitdunnen, let op de wortelvlieg! Die is minder actief als het schemert. Knolselderie buiten planten en de bieten uitdunnen of uitplanten, want dat verdragen bietjes heel goed.

Zondag 12 bloemdag.
Voorgezaaide éénjarigen uitplanten. De begin april gezaaide bloemkool en broccoli in de volle grond zetten. Eventueel nog stukken van de artisjok steken om nieuwe planten te krijgen.

Maandag 13 en dinsdag 14 bladdag.
De begin april gezaaide snijbiet uitdunnen. Bladselderij en peterselie uitdunnen en/of in de vollegrond zetten. Voorgezaaide slaplantjes uitdunnen en/of buiten in de volle grond zetten. Voorgezaaide kool, zoals spitskool buiten uitplanten. Spruit-, boeren-, palmkool en spruitbroccoli verspenen in wat grotere potjes. Met basilicum voor buiten zou ik nog wat voorzichtig zijn, beter uitplanten in kas of bak. Die van mij staan sowieso altijd in de kas en worden daar wel een meter hoog. Verder kan er naar hartenlust gesnoeid en gemaaid worden.

Woensdag 15, donderdag 16 en vrijdag 17 graan/fruitdagen.
Alle fruitgroenten naar buiten! Tomaten, aubergines, paprika's pepers, komkommers, courgettes. meloenen en pompoenen. Ja ik roep dit nu wel heel hard, maar ben zelf nog behoorlijk aan het twijfelen, volgende week krijgen we namelijk 16 graden regendagen, dat wordt door fruitgroenten nu niet bepaald op prijs gesteld. Gelukkig heb ik nog tot woensdag. De courgettes en komkommers zijn bij mij nog klein, dus die gaan gewoon in een grotere pot, dan kan ik er nog een beetje meet heen- en weersjouwen. Pompoenen zaai ik altijd rechtstreeks in de volle grond en dat kan in juni ook nog. Ik heb wel een flespompoensoortje die oorspronkelijk uit de Alpen komt gezaaid een paar dagen gelden. Kreeg ik van vriendin C. die in de Vogezen woont, daar is het ook altijd wat kouder. Dus dat durfde ik wel aan. De andere soorten wachten maar tot eind deze maand.

Op de foto hiernaast een flinke bak vol met uitgezaaide Lobelia's. Die zaai ik sinds ik in Frankrijk woon werkelijk nooit meer, dat doen ze gewoon lekker zelf. Het zijn er zeker duizend in deze bak. Ik neem het wat Lobelia's betreft ook niet zo nauw wat betreft de maan. Als de maan daalt is het sowieso drukker dan als hij stijgt. dus heb ik ze van de week maar eens overal geplant waar ik een plekje kon vinden. Dat is best een gefrut hoor! Ik pak plukjes van zo'n 10 van die minuscule plantjes en die zet ik bij elkaar in verse potgrond. Zodra je met Lobelia's aan de slag gaat gaan ze als gekken groeien. Over een week of drie haal ik alles er weer uit en plant ik ze overal per stuk. Ergens in juni heb ik dan grote volwassen planten en de rest van het seizoen prachtige blauwe bloemen. Oh en jullie begrijpen dat ik niet alles heb gebruikt. Het restant heb ik in plakkaten in plastic bakken geparkeerd en elke keer als er iemand komt ga ik uitdelen. En in juni als ik weer naar Nederland ga neem ik er nog wat mee voor iedereen die roept: joehoe voor mij graag!

Zaterdag 18, zondag 19, maandag 20 en dinsdag 21 (tot 17.59) worteldagen.
Zie hierboven zaterdag 11 mei. 

Dinsdag 21 (vanaf 17.59), woensdag 22 en donderdag 23 (tot 10.50) bloemdagen.
Zie hierboven zondag 12 mei.

Donderdag 23 (vanaf 10.50), vrijdag 24 en zaterdag 25 (tot 11.47) bladdagen.
Zie hierboven maandag 13 en dinsdag 14 mei.

Dit vind ik zo leuk! Een tomaat die afgelopen najaar in de kas op de grond gevallen is en net diep genoeg in de grond terechtgekomen is om alle zaadjes te laten ontkiemen. Ik heb ze geteld, het waren er 36. Op de achtergrond de eiertrays met wortels die inmiddels buiten in de volle grond zijn gezet. Foto volgt als ze een beetje groter zijn. 

Let op!
Niet tuinieren 17 mei na 15.50 uur en 19 mei niet na 13.30 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.



  

Geen opmerkingen: