zaterdag 25 mei 2013

agenda 26 mei t/m 8 juni

Oh ik had gisteren of beter eergisteren m'n blog moeten bijwerken maar ik had in m'n hoofd dat de maan maandag, overmorgen gaat stijgen maar hij gaat morgen, zondag al stijgen, gauw aan de slag dus, gelukkig, tussen haakjes dat wel, is het niet echt tuinweer dus hebben de meesten met die kou en regen niet zoveel zin om in de tuin te gaan werken maar we blijven natuurlijk de moed erin houden!
Hier in de Nièvre is het ook koud en veel te nat, overal zijn de rivieren buiten hun oevers getreden, wel mooi om te zien maar een beetje minder mag wel.
We hebben tussendoor een aantal mooie dagen gehad dus heb ik dit jaar wel achter elkaar m'n buxussen kunnen snoeien en precies op de juiste dagen, afgelopen woensdag was het worteldag en goed weer dus de aardappels aangeaard, moest zelfs als de zon doorkwam m'n fleece uittrekken, nou vind ik dat ook zwaar werk hoor! Niet m'n fleece uittrekken maar de patoaten aanaarden.
De fruitgroenten staan er ook in maar eigenlijk is dat met die kou gekkenwerk maar ja ik krijg zo langzamerhand het heen en weer van al dat heen en weer gesjouw met die potjes, 's nachts en als het regent zet ik er als bescherming een plastic waterfles overheen.

Nu gauw de agenda van de komende stijgende maan, als ik naar buiten kijk zie ik steeds meer blauw in de lucht dus zou het nog wat worden vanmiddag.....?

Zondag 26 mei vanaf een uur of 11 gaat de maan stijgen, het is bladdag tot 17.25 uur.
's Ochtends dus nog wat verplanten en uitdunnen en daarna tot 17.25 uur bladgewassen zaaien.
Zondag 26, maandag 27 en dinsdag 28 mei graan/fruitdagen.
Alle soorten bonen zaaien, voor peulen, erwten en capucijners is het inmiddels te laat, verder kunnen alle fruitgroenten zoals courgettes, komkommers, augurken, pompoenen in de volle grond gezaaid worden.
Woensdag 29 en donderdag 30 (tot 17.21) worteldagen.
Zomer/winterwortels, bieten, witlof, venkel en nog meer van die knollensoorten zaaien.
Donderdag 30 en vrijdag 31 bloemdagen.
Bloemkool en broccoli zaaien en voor éénjarigen is het ook echt nog niet te laat, hoe later je zaait hoe langer je er in het najaar nog van kunt genieten.
Zaterdag 1, zondag 2, maandag 3 en dinsdag 4 (tot 16.52) bladdagen.
Toe maar zomaar bijna 4 bladdagen, dus aan de slag met spinazie, slasoorten, peterselie, snijselderij, verschillende koolsoorten zoals boerenkool en spruitkool, en evt. kardoen, een mooie decoratieve groenten, familie van de artisjok, alleen eet je niet de bloemen maar de stelen, die je van tevoren bleekt door er doek omheen te draaien.
Dinsdag 4 (vanaf 16.52), woensdag 5 en donderdag 6 (tot 16.21) graan/fruitdagen.
Zie hierboven.
Donderdag 6 (vanaf 16.21), vrijdag 7 en zaterdag 8 worteldagen.
Zie hierboven.

Vergeet niet af en toe een beetje gier bij de planten te gieten, met al die nattigheid heb je niet zo de neiging om te gaan gieten maar vooral de aardappels kunnen best wat stikstof gebruiken en in brandnetelgier zit dat in overvloed, let op de dagen!
Deze keer wil ik tussendoor, over een weekje, nog wat over de verschillende soorten gieren schrijven, dus een keertje extra m'n blog opzoeken.

Let op: 
Niet tuinieren op 26 mei voor 8.45 uur en 6 juni voor 8 uur. Valt deze keer reuze mee, zelf vind je mij zo vroeg nooit in de tuin, ik heb meer moeite met 's avonds niet tuinieren.

Ik hoop dat ik de volgende een beter weerbericht kan afgeven!
Maar toch veel tuinplezier!

Oda.   

Geen opmerkingen: