donderdag 30 mei 2013

ziekten bestrijden met planten

Zoals beloofd een stukje over het bestrijden van allerlei vervelend ongedierte in de tuin.
In m'n Franse tijdschrift wordt er gesproken over les infusions, les macerations en les décoctions.

Een infusion is zoiets als thee zetten, een maceration is een gier en een décoction is een aftreksel dat een klein half uurtje op het vuur staat.

Voor 'infusions' zijn geschikt: melisse, munt, mierikswortel en salie.
Hak of snij of knip 1 kg. planten voor 10 ltr. regenwater, of veel minder bijv. 100 gr. voor 1 ltr. regenwater, breng het aan de kook, zodra het water begint te borrelen het gas uitzetten, afdekken en 12 uur laten trekken, filteren, binnen 48 uur gebruiken want het is slecht houdbaar.
Melisse plukken bij stijgende maan, bladdagen, onverdund spuiten helpt tegen luizen en mieren. 
Munt plukken bij stijgende maan, bladdagen, 10% verdund spuiten tegen zwarte, groene en grijze luis.
Salie, plukken bij stijgende maan, bladdagen, onverdund spuiten tegen meeldauw op de aardappelen, let op niet op pas gezaaid spul want het kan het kiemen stoppen.
Mierikswortel is een wortelkruid, dus plukken bij dalende maan, worteldagen, onverdund spuiten op bloeiende fruitbomen.
Zelf gebruik ik ook brandnetels wel op deze manier, want een gier stikt zo!!!!

Voor 'macerations' zijn geschikt: brandnetel, smeerwortel, mannetjesvaren, salie, absinth alsem.
Vul een emmer, een grote teil of een kuip, van plastic niet van metaal, met één of meerdere van deze planten, een beetje kleiner geknipt, vullen met koud regenwater, 1 à 2 weken laten staan, elke dag even roeren om het gistingsproces op gang te brengen, bij warm weer gaat het sneller, zodra het niet meer borrelt is het klaar voor gebruik, evt. filteren, ik doe dat nooit want dat stinkt me teveel, je kunt het in een jerrycan gooien maar ik laat het altijd achter in de tuin staan, het blijft redelijk lang goed, zeker als het beschut staat tegen lucht en warmte, ik maak het altijd redelijk snel op want ik gooi het overal bij, fruitbomen, klein fruit, behalve de aardbeien, aardappels, uien, fruitgroenten, rozen, potplanten, noem maar op, meestal maak ik het zo'n keer of 3 per seizoen.
Brandnetels plukken bij stijgende maan, bladdagen, bij spuiten een verdunning van 5% gebruiken, activeert de groei, maakt planten sterker, voorkomt meeldauw en verjaagt luizen en mijten.
Bij gieten (aan de voet van de plant) een verdunning van 15 à 20% gebruiken, geeft planten een flinke boost, er zit veel stikstof in dus ook aardappels en fruitgroenten hebben er baat bij.
50% verdund op de composthoop gieten, doe ik vaak als ik nog een restje heb en nieuwe wil maken.
Smeerwortel plukken bij stijgende maan, bladdagen, heeft dezelfde werking als brandnetelgier, verdunning is ook hetzelfde, dus een combinatie van deze 2 kan prima.
Mannetjesvaren, plukken bij stijgende maan. bladdagen, onverdund spuiten tegen luizen, slakken en roest, bij gieten 10% verdunnen tegen de kniptor, dit moet 2 x voor het planten gebeuren, verder helpt het gieten ook tegen slakken.
Salie plukken bij stijgende maan, bladdagen, 10% verdunnen bij het spuiten tegen meeldauw op de aardappels, zorg dat het niet op zaaisel terecht komt, kan het kiemen stoppen.
Alsem plukken bij stijgende maan, bladdagen, onverdund spuiten tegen roest in de bessenstruiken.
10% verdunnen bij gieten tegen wortelluis, aspergeluis, rupsen, preimot, luizen en bij de voet van allerlei koolsoorten.

Voor 'decoctions' zijn  geschikt knoflook en vlier.
Hak, knip of snij 100gr. voor 1 ltr. regenwater, breng het aan de kook en laat het een minuutje of 20 à 30 op een laag vuurtje borrelen, vuur uitzetten, deksel erop en af laten koelen, binnen 48 uur gebruiken.
Knoflook onverdund spuiten, preventief, tegen luizen, rupsen, roest, oïdium (courgettes), krulziekte bij perzikken en op hosta's tegen de slakken. Dit moet om de 3 dagen gebeuren, 12 dagen lang.
Ik maak meestal een aftreksel van m'n overgebleven tenen van het vorige jaar en giet het dan in een fles die ik in de koelkast zet, dan blijft het redelijk lang goed. 
Vlier plukken bij stijgende maan, blad- en bloemdagen, onverdund spuiten tegen luizen, koolproblemen, preimot.

Voor alles geldt dat je bladgroenten moet behandelen op bladdagen, dalende maan, bloemgroenten op bloemdagen, dalende maan, enz. enz.

Zaterdag a.s. 1 juni beginnen de bladdagen, dus ik zou zeggen aan de slag.

Zelf heb ik al een tijdje brandnetelgier staan, zaterdag ga ik alsem plukken en bij de volgende dalende maan een knoflookaftrekseltje!

 

Geen opmerkingen: