woensdag 8 mei 2013

agenda 13 t/m 26 mei

Het is gelukkig toch nog voorjaar geworden, ik denk dat iedereen wel al het een en ander heeft gezaaid, het is alleen bij jullie in Nld. best wel droog geweest, als het goed is hebben jullie vandaag wat regenbuitjes. We hebben hier in de Nièvre van alles wat gehad, warm weer, af en toe wat regenbuitjes, 1 middag, zo'n dag of 10 geleden, zelfs flinke stortregens en dan weer 1 dag echt koud maar over het algemeen lekker groeizaam weer, dus ik heb veel in de tuin kunnen doen, alles wat ik wilde zaaien zit dan ook in de grond.
Wat ik ook weer gemaakt heb is brandnetelgier, staat nu lekker te stinken, maar achterin de tuin, achter een takkenstapel hebben we er niet zoveel last van, volgende week maar eens beginnen wat bij de rozen enz. te gieten, ik ga ervan uit dat iedereen weet hoe je gier maakt maar toch misschien...
Vul een ton, of als je een kleine tuin hebt een grote emmer, met water, liefst regenwater, en doe daar dan een flinke hoeveelheid brandnetels in, elke dag even roeren om het gistingsproces op gang te helpen en na een week, als het koud is iets langer, moet je je neus dichthouden als je gaat roeren, enfin dan is ie goed, behalve brandnetels kun je er ook heermoes, varens, smeerwortel en alsem in gooien, een aftreksel van alsem schijnt bijzonder goed te helpen bij roest in de bladeren van de bessen, ik geef dat recept volgende keer of de keer daarna wel door aangezien de bloemen er ook in moeten en die verschijnen pas zo eind juni.
Trouwens gier kan zowel bij dalende als stijgende maan bij de planten gegoten worden, houd alleen rekening met de verschillende dagen, andere mest, zoals koeienmest of mest uit pakken, bijv. rozenmest, alleen bij dalende maan!
Gier giet je bij de planten in een verdunning van 1 op 10, dus 1 deel gier en dan de gieter tot bovenaan vullen met (regen)water.

Deze agenda publiceer ik iets eerder dan gewoonlijk maar het Hemelvaartweekend ben ik in Nld., voor m'n Zuid-Bevelandse volgers, ik ga naar Leiden en Den Haag dus...

Goed nu de agenda voor de komende dalende maan.

Zondag 12, halverwege de middag, maandag 13 worteldagen.
Wortelgroenten uitdunnen, aardappels die al zo'n cm. of 10 boven de grond uitsteken aanaarden en diegenen die de aardappels nog niet in de grond hebben zitten, stop ze er dan maar gauw in.
Dinsdag 14 en woensdag 15 (tot 20.41) bloemdagen.
De eerder gezaaide éénjarigen uitdunnen, die in potjes gezaaid zijn planten, voorgezaaide broccoli en bloemkool in de volle grond zetten en de ijsheiligen zijn voorbij, dus de zomerbollen zoals dahlia's planten. Potplanten van verse potgrond voorzien, als je net als ik al je geraniums, oleanders enz. 's winters overhoud dan heb je hier nog een flinke klus aan!
Woensdag 15 (vanaf 20.41), donderdag 16 en vrijdag 17 (tot 15.59) bladdagen.
Bladgroenten zoals sla uitdunnen en verplanten, bladkruiden (ver)planten, groenblijvende heggen, struiken zoals buxus snoeien en evt. kunnen ze ook nog geplant worden maar mocht een een droge zomer worden dan moet je er wel vaak achteraan met een scheut water.
Vrijdag 17 (vanaf 15.59), zaterdag 18, zondag 19 en maandag 20 (tot 11.35) graan/fruitdagen.
Alle fruitgroenten, zoals tomaten, komkommers, courgettes, aubergines enz. planten, evt. bij kou beschermen. 
Maandag 20 (vanaf 11.35), dinsdag 21, woensdag 22 en donderdag 23 (tot 12.39) worteldagen.
Zie 12 en 13 mei, en verder de in maart voorgezaaide knolselderie, die als het goed is nu in potjes staat, buiten in de volle grond zetten. 
Donderdag 23 (vanaf 12.39) en vrijdag 24 bloemdagen.
Zie 14 en 15 mei.
Zaterdag 25 en zondag 26 bladdagen. 
Zie 15,16 en 17 mei.

Let op!
13 mei niet tuinieren tussen 10.30 en 20.35 uur.
24 mei heel de dag niet.
25 mei niet voor 11.10 uur en
26 mei niet voor 8.45 uur.
Vooral 13 en 24 mei komt wel heel slecht uit!

Maar voor de overige dagen heel veel tuinplezier!

Oda.  


 


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Interessant dat van de gier. Waar is het voor?
Dat mis ik nog in het stukje; ik ken brandnetelgier alleen als middel tegen bladluis.

groet, Janine

Anoniem zei

Heb ik onlangs ook gebruikt! http://www.shopfish.nl/shop/tuinheld