dinsdag 30 juli 2013

agenda 2 t/m 16 augustus.

Pfff, puffen was het hier de afgelopen 2 weken, alle dagen 30 tot 34 graden, volgende keer ga ik voor een hittegolf de lengte van m'n armen opmeten en erna ook weer, moet toch schelen.....!
Vorige week dinsdag viel de eerste regenbui sinds weken, zo'n 10 mm. zat er in de meter, was niet veel maar ik zag m'n plantjes zienderogen opknappen maar ja de temperatuur bleef hoog en de volgende dag moest er toch weer een aantal gieters aan te pas komen, tot zaterdag aan het einde van de middag, je voelde en zag het al aankomen, wat een benauwdheid, we durfden zelfs geen stap meer op het terras te zetten, ligt op het zuiden vandaar. Goed het begon te waaien, m'n knotwilgen zag ik heen en weer zwiepen maar die kunnen wel wat hebben.

M'n mirabel (die het al eerder te verduren heeft gehad) daarentegen niet, eerst hadden we genoeg mirabellen voor het hele dorp en voor de omringende dorpen maar daar kwam in een half uur tijd verandering in, we hebben nu nog slechts genoeg voor onszelf, gelukkig maar!
Maar wel 20 mm. in de meter en de volgende dag de temperatuur omlaag zodat nu, 3 dagen later alles er nog fris bij staat, helaas weet ik nu al dat we a.s. vrijdag zo'n graad of 35 voor de kiezen krijgen, grrrr.....

Dus de afgelopen 3 dagen heb lekker veel gedaan, o.a. de heggen gesnoeid, ik weet het niet de juiste tijd maar het zijn lonicerahagen en die groeien als gekken zelfs met die hitte, dus dacht ik als ik ze nu eens snoei met stijgende maan dan herstellen ze minder snel, 3 keer op een seizoen snoeien vind ik wel genoeg en dit was al de 3e keer, dat betekent dat ze in september weer gesnoeid moeten worden. 
En nu de mollen, laatst schreef ik dat ik dacht er vanaf te zijn, niets was minder waar, de ene hoop na de andere kwam weer tevoorschijn, ik ten einde raad naar mijn echtgenoot en die kreeg een idee, krijg hij wel meer trouwens, even later zag ik 'm de grasmaaier de groentetuin inrijden, hij had een stofzuigerslang op de uitlaat gemonteerd, geloof niet dat ik verder nog iets moet uitleggen....toch!

Dus ga ik nu de dagen van de komende dalende maan noteren.

De maan gaat vrijdag 2 aug. in de loop van de dag dalen.


Vrijdag 2 en zaterdag 3 aug. (tot 16.29) worteldagen.
Wortelgewassen uitdunnen en oogsten. Prei verplanten of uitdunnen.

Zaterdag 3 (vanaf 16.29), zondag 4 en maandag 5 (tot 14.58) bloemdagen.
Oliander, geranium, lavatera enz. stekken, knip stekjes van 8 à 10 cm, steek er 4 in een potje gevuld met potgrond en zand en dek ze af met plastic, van Gardener's World op de BBC heb ik geleerd ze tegen de rand te steken, dat is warmer want zwart plastic kan goed warm worden, maar de wortels komen ook minder door elkaar te zitten dus met verplanten beschadigt er minder. 

Maandag 5 (vanaf 14.58), dinsdag 6 en woensdag 7 (tot 10.03) bladdagen.
Bladgewassen uitdunnen of verplanten, heggen snoeien of stekken, zie hierboven.

Woensdag 7 (vanaf 10.03), donderdag 8 en vrijdag 9 graan/fruitdagen.
Fruitbomen en leifruit snoeien, zo krijgt het fruit meer licht maar ook meer voeding want takken waar niets aan zit eten wel mee, dit geldt ook voor de tomatendieven en de te lange pompoenranken, knip deze na elke 2e pompoen af, de vroege frambozen snoeien en het aardbeienbed schoonmaken, evt. nieuwe planten, kan ook van eigen aardbeien, van elke rank het eerste plantje gebruiken.

Zaterdag 10, zondag 11, maandag 12 en dinsdag 13 (tot 12.47) worteldagen.
Aardappels, uien, sjalotten en knoflook oogsten, de uien soorten een aantal dagen op de grond laten drogen, aardappels gelijk de kelder of de schuur in. Let op met rode uien, als het tropisch warm wordt kunnen die gaan ''koken'', een vriendin van me overkwam dat vorig jaar aug. toen het hier een aantal dagen snikheet was, de kant die naar boven lag was zo warm geworden door de brandende zon dat ze later allemaal gingen rotten, de donkere kleur van de rode ui trekt meer warmte aan vandaar!

Dinsdag 13 (vanaf 12.47) en woensdag 14 bloemendagen.
Zie hierboven.

Donderdag 15 en vrijdag 16 bladdagen.
Zie hierboven. 

Let op:
Zaterdag 3 augustus niet tuinieren voor 15.55 uur.
Dinsdag 13 augustus niet tuinieren na 13.20 uur. 

Heel veel tuinplezier en af en toe een buitje,

Oda.

Correctie, in m'n vorige blog heb ik een aantal data door elkaar gehaald, helemaal aan het einde ben ik van maandag 29 naar donderdag 30 gegaan, daarna had ik nog niets in de gaten en op een gegeven moment zat ik bij zaterdag 1 aug., gelukkig heb ik deze alle data juist genoteerd, ik steek het gewoon op de hitte, altijd makkelijk.   
  

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ontdek met veel plezier je blog, wat geweldig dat je ons zo duidelijk de komende dagen geeft! Zelf zit ik altijd vreselijk te puzzelen met al die tijden en dagen, ik kan het slecht uitrekenen ;) Ga je volgen :)