dinsdag 16 juli 2013

agenda 20 juli t/m 1 aug.

Zo we hebben hier zomerweer en al meer dan 2 weken nu, het gevolg is natuurlijk wel dat de grond inmiddels lekker droog is, maar goed we hebben een flinke put en sinds vorig jaar ook één achterin bij de groentetuin, alle fruitgroenten krijgen 's avonds een slok en dat betaalt zich terug in mooie, grote, gezonde planten, en wat ze genieten van die warmte!
Meestal werk ik 's avonds m'n blog bij maar nu is het zo warm en 's avonds zo lekker om in de tuin te werken! Vanavond ga ik de preiplanten in de grond stoppen, ik heb ze er gistermorgen vroeg uitgehaald, volgens m'n Franse tijdschrift moeten ze dan een dag of 2 drogen opdat de larven van de preimot, waar ik hier last van heb, dood gaan. Tot nu toe had ik prei altijd volgens de gebruiksaanwijzing op de zakjes ter plekke gezaaid en uitgedund, ook tegen diezelfde preimot maar zonder succes dus nu maar hopen dat dit werkt.
Van de vroege aardappels hebben we al een aantal maaltjes op, de tuinbonen hebben ons heerlijk gesmaakt en het duurt niet lang meer of de bonen liggen weer op ons bord.
Vroege aardappels kook ik altijd in de schil en daarna bak ik ze in de koekenpan, een beetje olijolie en in dit geval rucola, maar met basilicum is ook heerlijk!





Verder had ik nog een ongelukje met de mirabel, daar zitten heel veel vruchten in en ik had het natuurlijk al zien aankomen maar ja dan denk je oké zal ik wel of niet een beetje bijsnoeien.... enfin niet gedaan en afgelopen zondagmorgen brak er een flinke tak af, op het gaas van de groentetuin, palen op de grond, gaas hier en daar los en dubbel, ravage alom, de grond bezaaid met takken..... die liggen nu allemaal gesnoeid op de takkenstapel met al die kleine, nu nog groene mirabellen, van de rest van de takken ook maar een metertje afgehaald, ze hangen nu tenminste niet meer op de grond.

Een overbuurman had zoveel morellen aan de boom hangen dat die voorstelde dat ik maar eens wat moest gaan plukken, zoals jullie kunnen zien zitten ze al in de wekflessen/bocaux! Nog een tijdje in de kelder bewaren en van de winter één voor één open maken! Mooi hè die kleur!

Oké, nog 3 dagen en dan gaat de maan weer stijgen, er kan niet meer zoveel gezaaid worden maar oogsten doe je ook met stijgende maan, behalve dan de wortelgroenten.

Zaterdag 20 (tot 14.44) bladdag.
Bladgroenten/kruiden, (ver)planten en uitdunnen.

Zaterdag 20 (vanaf 14.44), zondag 21 en maandag 22 (tot 21.28) fruit/graandagen.
De diehards onder ons kunnen hun appel/peer en/of pruim enten, zeker nu het zulk warm weer is, ik ga niet uitleggen hoe dat moet want op internet kun je hier van alles over vinden, tekeningen en al erbij!
Stamboontjes en courgettes kunnen nu nog wel gezaaid worden, maak de grond waar je de zaadjes in legt even nat, dat kiemt beter.

Maandag 22 (vanaf 21.28), dinsdag 23 en woensdag 24 (tot 13.08) worteldagen.
Hier in Frankrijk zie je die witte knolletjes met een roze blos, navets, die kun je nu goed zaaien, iets vergelijkend voor Nederland is misschien de mei- of herfstknol, iets scherper van smaak.
Zelf ga ik weer winterwortelen zaaien, ze kwamen allemaal boven maar de mollen vinden het veel handiger om in pas gezaaide grond naar boven te komen dan bijv. zoals ik liever zou zien, in het grasveld. Mijn handige echtgenoot heeft allerlei leuke dingen gefabriceerd maar ik denk niet dat dat ze  heeft afgeschrikt, ze zijn gewoon bij iedereen verdwenen dus ook bij mij!

Woensdag 24 (vanaf 13.08) en donderdag 25 (tot 18.45) bloemdagen.
Tweejarigen zoals viooltjes, madeliefjes, dropplant en lupinen, deze laatste wel ter plaatse, zaaien.

Donderdag 25 (vanaf 18.45) t/m zondag 28 bladdagen.
Andijvie, veldsla, postelein, paksoy en groenlof zaaien.

Maandag 29 en donderdag 30 fruit/graandagen.
Stamslaboontjes kunnen nog wel gelegd worden, mits het niet te vroeg gaat vriezen, moeilijk te voorzien dus gewoon proberen.

Vrijdag 31 juli  en zaterdag 1 aug. worteldagen.
zie 22, 23 en 24 juli.

Let op:
Niet tuinieren 21 juli na 17.20 uur.
30 juli voor 12.50 uur.

Heel veel warm tuinweer!

Oda.  



 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

zaterdag 1 aug. worteldagen?
Bij mij het op donderdag 1 augustus :)

maantuinieren zei

Ja een foutje sluipt er weleens in.
Ben ook maar een mens!