woensdag 3 juli 2013

agenda 6 juli t/m 19 juli

We hebben hier in de Nièvre vandaag een off day, het miezert en het waait, dit in tegenstelling tot de afgelopen dagen, het was zonnig en warm, zo rond de 25 gr. maar...... vanaf morgen zie ik alleen maar zonnetjes bij Meteo France, met alle visite die vanaf a.s. zondag gaat komen niet zo gek dus!
Ik heb de afgelopen periode toch wel veel van wat ik wilde doen uit kunnen voeren.
Tweejarigen, bonen, blad- en wortelgroenten gezaaid, nieuwe brandnetel/smeerwortelgier gemaakt, deze was in één week tijd goed, als de zon maar schijnt en het lekker warm is gaat dat altijd vlugger. 

 
Van de vroege aardappels, frieslanders, gaat het blad al een beetje hangen, nou ja al, dit jaar wel dus, dat betekent dat we die kunnen gaan eten, samen met de tuinbonen wel zo lekker, geweldig toch tuinbonen, maakt niet uit of het koud/nat, warm/droog, zonnig of bewolkt is, ze doen het altijd.
Je zou bijna geneigd zijn er je groentetuin helemaal mee vol te zetten maar dan zou ik ook een grotere diepvries aan moeten schaffen..... toch maar niet dus.....!
Verder houdt een mol (of meerdere) ons hier lekker bezig, elke dag vrees ik weer het ergste, in het grasveld vind ik nog niet zo erg maar in de groentetuin.... dat is een ander verhaal want ze komen het liefst naar boven op die plaatsen waar net gezaaid is, er zit wel een positieve kant aan natuurlijk want de hopen grond zijn van uitmuntende kwaliteit, dus ik graaf dat netjes af en gooi dat over een stuk bloementuin waar de grond erg hard is en maar hopen dat de bloemetjes er blij mee zijn. 

Over 3 dagen gaat de maan dalen, dus deze keer ben ik eens op tijd, zou ik overigens altijd moeten doen, vooral de laatste tijd had ik de neiging het uit te stellen, zal proberen voortaan zo'n dag of 3 à 4 van tevoren de nieuwe agenda te publiceren, voor jullie allemaal ook praktischer, heb trouwens een dag of wat geleden de statistieken van m'n blog bekeken, mijn echtgenoot attendeerde mij daarop want ja zelf, beetje digibeet ben ik wel, kom ik daar echt niet op, het blijkt dat maantuinieren gemiddeld zo'n 400 keer per maand bekeken wordt, ben ik zeer tevreden mee, je kunt ook zien welke landen er zo kijken, de meesten wonen in Frankrijk, daarna Nederland, 3 in de Verenigde Staten en 1 in Oekraïne, nou ja zeg! Van de Verenigede Staten begrijp ik het helemaal niet want met het tijdverschil zit je wel erg te rekenen maar goed het kan.

Goed nu de agenda van de komende dalende maan.

Zaterdag 6 juli worteldag.
Wortelgroenten uitdunnen. Sla m'n vorige blog er nog even op na. Wortelvlieg!
Zondag 7,maandag 8 en dinsdag 9 (tot 8.47) bloemdagen.
Bloemen en kruiden die nog in potjes staan uitplanten, uitdunnen en scheuten van bijv.clematis, kamperfoelie, blauwe regen marcoteren, pak een lage tak, buig die voorzichtig naar de grond toe en zet 'm vast met een steen of een stukje ijzerdraad, ik vind een steen handiger want dat zie je beter. Vaak vergeet je zulk soort dingen, het wordt overwoekerd door andere planten enz. enz.
Ook is het nu de tijd om bijv. geranium, lavendel enz. te stekken. 17 en 18 juli komen er nog 2 bloemdagen maar 7 en 8 juli vallen onder het tweelingteken en ja juist dat teken moet je hebben.
Dinsdag 9 (vanaf 8.47) en woensdag 10 bladdagen.
Bladgroenten en -kruiden(ver)planten en evt. uitdunnen. 
Donderdag 11, vrijdag 12 en zaterdag 13 graan/fruitdagen.
Appel- en perenbomen snoeien, de scheuten waar geen fruit aanhangt verwijderen, zo krijgt het fruit ook meer licht en rijpt het beter, evt. ook het overtollig fruit uitdunnen. Van de pompoenen de te lange uitlopers, na de 2de pompoen weghalen en ook de uitlopers waar niets aanzit, overigens 2 à 3 takken per pompoen is wel toereikend.
Zondag 14, maandag 15 en dinsdag 16 worteldagen.
Vroege aardappels oogsten, ook uien, sjalotten en knoflook mogen de grond uit mits het loof een beetje hangt, leg ze enkele dagen op de grond te drogen alvorens ze in de schuur of kelder op te bergen. En geniet van dit alles want het is prachtig om te zien zo'n rij met al deze looksoorten.
Preiplantjes uitdunnen of verplanten, zie m'n blog van de vorige dalende maan, 8 t/m 22 juni.
Woensdag 17 en donderdag 18 bloemdagen.
Bloemkool en broccoli uitplanten, probeer dit te doen met een zo groot mogelijke kluit, zo slaan ze beter aan, flink diep planten en water geven. verder zie boven.
Vrijdag 19 bladdag.
Spruiten uitplanten en bladgroenten verplanten en uitdunnen.

Zo genoeg te doen dacht ik zo!

Let op niet tuinieren de 7de niet voor 7.40 uur, waarom schrijf ik dit eigenlijk op?
17 juli niet tussen 12 en 22 uur, jammer weer bijna een hele bloemdag weg en er zijn altijd zo weinig van!

Heel veel tuinplezier met lekker zonnig zomerweer en af en toe een buitje!

Oda. 

Geen opmerkingen: