dinsdag 16 september 2014

Agenda 16 t/m 30 sept.

Vlug vlug want ik zag net dat m'n blog vandaag al 30 keer bekeken is, dus maar gauw aan de slag, buiten is het veel te heet om iets te doen, terwijl ik eigenlijk toch......enz. enz.
Overweldigend zo'n tuin na een week afwezigheid! Een wolk asters, zo mooi!!!! Een enorme hoeveelheid frambozen en bonen, ik wacht even met plukken tot het eind van de middag voordat ik ze plukken i.v.m. de temperatuur ja, bijna 30 gr. toe maar en van wat ik zoëven op het weerbericht voorbij zag komen begrijp ik dat het de komende week zo blijft, goed zo na zo'n rotmaand augustus verdienen we dat wel.
Zoals jullie begrepen hebben zijn mijn echtgenoot en ik een weekje naar het strand geweest, als rasechte Zeeuwen begon het gemis aan strand en zee dusdanige vormen aan te nemen dat we na        's avonds geboekt hebben de volgende dag in de auto gesprongen zijn, er was in ons vakantiehuisje geen wifi dus vandaar dat ik nu pas, duizend maal excuses, m'n blog kan bijwerken.

Vanmorgen keek ik door de tuindeuren naar buiten en zag één wolk gaurabloemen, een paar weken geleden moest ik ze flink terugsnoeien omdat ze echt te groot geworden waren en gaura's doen er eigenlijk lang over voordat de knoppen weer openspringen, na een weekje afwezigheid zien ze er nu weer schitterend uit.

Vanmorgenvroeg even na vieren is de maan weer gaan dalen.

Vandaag dinsdag 16 sept. is nog een worteldag.
evt. wortelgroenten, bijv. de begin aug. zelfgezaaide uien verplanten, uittrekken, het bovenste deel van het loof net als bij prei eraf halen en de wortels op 1 cm. van de bol, een plaats uitzoeken die in de winter goed veel zon vangt en ze daar zetten, tussen de rijen 15 cm. en in de rij 8 cm.

Woensdag 17 en donderdag 18 bloemdagen.
Voorjaarsbollen planten, het mag al ja maar kan natuurlijk net zo goed later, vaste planten scheuren en planten, de in aug. gezaaide tweejarigen zoals vergeet-mij-nietjes en viooltjes verspenen, uitgebloeide vaste planten terugsnoeien, zelf vind ik het wel leuk om alles niet te netjes de winter in te laten gaan want sommige planten zijn als ze kaal zijn zeker nog de moeite waard om van te genieten, bovendien geeft het ook enige bescherming tegen de koude.             
                                                                                                                                                                      
En ineens zien de boeren- en spruitkolen eruit als volwassen planten, de spruitkolen waren voordat we op vakantie gingen al best groot maar de boerenkolen hebben een flinke groeispurt gemaakt, behalve dat kleintje links voor, dit mede dankzij de goede zorgen van m'n overbuurman want de grond eronder is goed vochtig en ik was gisteravond te laat thuis om zelf nog te gieten.

Vrijdag 19 en zaterdag 20 bladdagen.
Bladhoudende struiken, zoals laurier, buxus, lonicera enz. stekken, wel beschermen tijdens de wintermaanden, heggen snoeien en/of planten.

Zondag 21, maandag 22 en dinsdag 23 fruit/graandagen.
Aardbeien planten, pompoenen op een steen leggen om ze tegen het vocht van de grond te beschermen en doordat stenen warm worden zullen ze ook vlugger afrijpen. Nog steeds de lange uitlopers van courgettes en pompoenen terugsnoeien.

Woensdag 24, donderdag 25 en vrijdag 26 worteldagen.
Zie hierboven dinsdag 16 sept.

Zaterdag 27 en zondag 28 bloemdagen.
Zie hierboven 17 en 18 sept. 

Maandag 29 en dinsdag 30 bladdagen.
Bladhoudende struiken in pot planten, ze hebben dan nog even de tijd om goed te wortelen voordat de vorst invalt.


De aubergineplanten die eerst maar niet wilden groeien hebben de augustusregens en koude wonderwel doorstaan, ik had geloof ik al geschreven dat ze ineens als gekken waren gaan groeien en nu zag ik vanmorgen een heuse aubergine hangen, nu maar hopen dat het 's nachts niet te vroeg gaat vriezen want ik maak graag een overheerlijke ratatouille of  moussaka klaar.


 
Let op!
20 sept. niet tuinieren na 11.20 uur en 25 sept. niet na 14.40 uur.

Heel veel tuinplezier!

0da. 

1 opmerking:

Villa Zeezicht zei

Dank je wel Oda, nu zijn we weer helemaal bij! En.. lees ik dat goed? Rasechte Zeeuwen? Wat leuk!!
Zijn jullie pas ook in Zeeland op vakantie geweest?
Ook hier is het nog steeds zwoel en warm, heerlijk! Al zie je de herfst wel langzaam verschijnen, maar dat is deel van de charme.
Groetjes uit Zeeland!