zondag 17 mei 2015

Agenda 20 mei t/m 3 juni

Eén van de leuke dingen van het wonen op het Franse platteland is dat je nog zoveel in de natuur kunt vinden, elk jaar tel ik op één pad wel zo'n 15 verschillende wilde orchideeën, plantjes die ik vroeger wel eens bij het tuincentrum haalde zie ik nu gewoon hier op dat pad groeien, maar ook groenten zoals veldsla en wilde asperges.
Tenminste zo noemen ze ze hier, eigenlijk is het een vogelmelk maar dan geen giftige, echt waar, heb het opgezocht en bovendien we eten ze elk voorjaar, afgelopen 2 weken heb ik al wat bosjes geplukt, op aanraden van een neef leg ik ze op een schaal, zie foto, giet er dan wat olijfolie over, doe er wat knoflook op en dan hooguit 10 min. onder de gril, supersimpel en erg lekker en helemaal gratis!

Vorige keer schreef ik dat het hier zoveel geregend had dat alle rivieren buiten hun oevers waren getreden, dat is vandaag precies 2 weken geleden en het is ongelooflijk maar waar, het is inmiddels weer goed droog, al m'n zaaiwerk moet ik vochtig houden, niet alles want bonen hebben niet zoveel vocht nodig, ze kwamen zelfs na een week al boven! De winterwortels ga ik morgen zaaien, dus die zal ik ook eerst maar lekker wat vocht geven alvorens ik de zaadjes erop strooi, overigens is dat voorlopig weer het laatste zaaiwerk want woensdag 20 mei gaat de maan om 11.41 uur weer dalen. Kunnen we weer heggen gaan snoeien!
Maar zoals jullie kunnen zien op de foto kon ik niet langer wachten, nou eigenlijk snoei ik deze 2 heggen altijd tijdens tijdens stijgende maan want het is een soort die verschrikkelijk hard groeit dus dat proces vertraag ik liever een beetje!
Morgen ga ik aan de rechterheg beginnen en daar ben ik dan 2 dagen mee zoet, vooral de eerste keer moet er heel veel af, enfin dat is wel duidelijk.

Woensdag 20 mei is de laatste van 2½ worteldag, tot 11.41 zaaien en daarna uitdunnen of nog even snel de aardappels aanaarden.

Donderdag 21 en vrijdag 22 (tot 19.55) bloemdagen.
Eventueel uitgebloeide voorjaarbloeiers zoals deutzia, potentilla en sering stekken, éénjarigen uitdunnen of planten, vaste planten kunnen ook nog de grond in, en perkplanten zoals pelargoniums, lobelia's enz. planten in een bak, pot of gewoon tussen de vaste planten. 

Vrijdag 22 (vanaf 19.55), zaterdag 23 en zondag 24 (tot 13.46) bladdagen.
Bladgroenten zoals sla, snijbiet, kolen en bladkruiden zoals selderij en peterselie planten, verspenen of uitdunnen, heggen snoeien.

Zondag 24 (vanaf 13.46), maandag 25, dinsdag 26 en woensdag 27 (tot 12.44) graan/fruitdagen.
De kans op nachtvorst is zo goed als nihil, dus zet maar snel al die tomaten, komkommers, pompoenen, paprika's, komkommers en courgettes in de grond, eventueel bij koude nachten een plastic waterfles eroverheen, ook afdoende tegen de slakken.

Woensdag 27 (vanaf 12.44), donderdag 28, vrijdag 29 en zaterdag 30 worteldagen.
Zo 4 worteldagen achter elkaar, beetje overdreven maar het is niet anders, ik hoef dan alleen maar wat worteltjes uit te dunnen en de aardappels aan te aarden maar diegenen die de prei al kunnen verplanten hebben daar nu ruimschoots de tijd voor want die moet je eruit trekken, 2 dagen ter plekke laten liggen zodat de larven van de preimot kunnen verdwijnen en dan pas weer planten, wel nog even zowel de bladeren als de wortel inkorten.

Zondag 31 meien maandag 1 juni bloemdagen.
De brocoli en bloemkool uitdunnen of verplanten. Verder zie hierboven 21 en 22 mei.

Dinsdag 2 en woensdag 3 juni (tot 20.12) bladdagen.
Zie hierboven 22, 23 en 24 mei.
Deze roos bloeide dit jaar als eerste, nu ruim een week, het is een klimroos die ik vorig jaar van een vriendin kreeg, ze moest 'm niet meer, toch niet te geloven hè!
Zo'n mooie roos!  





Let op!
27 mei niet voor 5.15 uur, dit voor de diehards onder ons.
28 mei niet na 11.40 uur, gaat er toch nog wat tijd van die worteldagen af.

Heel veel tuinplezier!

Oda.      







Geen opmerkingen: