maandag 4 mei 2015

Agenda 7 t/m 20 mei


Bovenstaande foto laat duidelijk zien dat het hier geregend heeft en niet zo maar een beetje, er is in een week tijd wel 100 mm gevallen, eigenlijk vind ik het wel wat hebben, zo'n volgeregende put want op deze plek moet de vijver ook komen, kan ik er alvast een beetje aan wennen. Die put daar kijk ik al zo'n jaar of 3 jaar tegenaan en hij begint me behoorlijk te vervelen maar ja eerst de kas en voor die kas moet een fundering gegraven worden, die grond die daar dan uitkomt gooit mijn echtgenoot dan voorlopig even in die put en als het beton dan gestort is moet er weer grond terug en ergens anders moet er ook nog iets opgehoogd, enfin al met al hoop ik dat a.s. najaar de put groot genoeg is voor een grote vijver, maar ik vrees dat het volgend voorjaar wordt!

Vorige week woensdag heb ik eindelijk de aardappels gepoot, een dag te vroeg maar een vriendin kwam me helpen en de volgende dag zou het gaan regenen en ja ze moesten er toch echt in want ik geloof dat ik ze zelfs in Zeeland nooit zo laat gepoot heb, verder loop ik gewoon achter, de dalende maan duurt voor mij nooit lang genoeg, het bed
waar de wortelgroenten moeten komen staat nog vol met doorgeschoten koolplanten en ja het ziet er schitterend uit, één wolk felle gele bloempjes!
Maar morgen gaan ze eruit! Mag wel vroeg uit bed stappen want er moeten een heleboel plantjes voor de rommelmarkt eind mei, in potjes gestopt worden en ook al m'n eigen potplanten willen zo langzamerhand wel eens verse potgrond, zeker nu het zo geregend heeft, dan wordt die potgrond van het jaar ervoor altijd zo klef. Goed ik heb morgen tot 5 uur, daarna beginnen de bladdagen en ga ik als een gek buxussen en struikklimop snoeien en dat kan dan tot donderdagmiddag 15.39 uur, daarna gaat de maan weer stijgen!

Donderdag 7 (vanaf 13.30), vrijdag 8 en zaterdag 9 graan/fruitdagen.
In mei kunnen er voor de laatste keer peulen en erwten gezaaid worden, verder direct in de volle grond courgettes, pompoenen, augurken, komkommers en meloenen, evt. afdekken met doorgeknipte plastic flessen. Stamslabonen, stamsnijbonen, stokslabonen en stoksnijbonen leggen, want bonen leg je, heb ik tenminste altijd geleerd.

Zondag 10 en maandag 11 worteldagen.
Rode bieten, venkel, winterwortelen, witlof, meiknollen enz. zaaien.

Dinsdag 12 en woensdag 13 (tot 9.58) bloemdagen.
Broccoli en bloemkool zaaien en in de bloementuin kan het éénjarigenzaad direct de volle grond in.

Woensdag 13 (vanaf 9.58), donderdag 14, vrijdag 15 en zaterdag 16 (tot 14.14) bladdagen.
Allerlei bladgroenten zoals sla, spinazie, raapstelen, snijbiet en bladkruiden zoals bieslook, kervel, koriander, basilicum zaaien, kruiden kun je of bij de bladgroenten of bij de bloemgroenten indelen, dille bijv. deel ik in bij de bloemen want die kweek ik vnl.voor de bloemen.

Zaterdag 16 (vanaf 14.14) en zondag 17 graan/fruitdagen.
Zie hierboven 7, 8 en 9 mei.

Maandag 18, dinsdag 19 en woensdag 20 (tot 11.41) worteldagen.
Zie hierboven 10 en 11 mei. 
  
Ik had bedacht de komkommers dit jaar maar eens in potten, oké kisten, te zetten. Op het terras kan de temperatuur flink oplopen en daar houden ze wel van, ik had er 2 per kist gezet en verder nog wat lathyrus erbij, de volgende morgen keek ik uit het raam en kon alleen maar concluderen dat de slakken m'n komkommers opgegeten hadden, ik balen, gelukkig had ik er nog wat over en die heb ik voor de zekerheid maar beschermd met halve plastic flessen. Overigens had ik bedacht dat het helemaal dicht gaat groeien zodat ik die rommel erachter niet meer kan zien.

Let op!
Niet tuinieren 14 mei na 17.35 uur en 15 mei niet voor 7.20 uur, zelf ben ik dan nog maar net m'n bed uit maar misschien zijn er onder jullie die al voor die tijd in de grond staan te wroeten?

Heel veel tuinplezier,

Oda.     









1 opmerking:

Véronique zei

Hallo Oda,
Ik volg met veel plezier je blog maar het is mij niet duidelijk welk systeem van maantuinieren je volgt. Ik volg zelf het bio dynamische systeem, en gewoon via een kalender op internet en in een agenda maar daar zijn de dagen helemaal anders dan bij jouw systeem. Kun je daar misschien een keer iets over vertellen? B.v.d,
Véronique