zondag 31 mei 2015

Agenda 4 t/m 16 juni

Pffft ben uitgeteld, heb net m'n jaarlijkse plantjesmarkt achter de rug, ik stond er vanmorgen al om 8 uur want vorig jaar (m'n eerste keer) kwam ik tegen negenen aankakken en iedereen keek me aan van, nou ja wat kom jij hier zo laat doen, dus had ik me nu voorgenomen er eerder te zijn en dat is me gelukt! Maar helaas m'n eerste klanten kwamen pas tegen half tien, nou ja en wat doe je dan zoal, ja je vervelen, niets erger dan van die ongeïnteresseerde voorbijgangers aankijken, volgend jaar wordt het waarschijnlijk weer 9 uur!
Al met al heb ik toch nog wel wat verkocht, in totaal 112 plantjes want alles ging weg voor € 0,50 en tegen vieren, toen mijn echtgenoot met de aanhangwagen kwam aanrijden had ik € 56,= in kas, daar komt nog wat bij want dit jaar had ik er wat ruchtbaarheid aangegeven via het world wide web, een aantal hebben hierop gereageerd en me gevraagd wat plantjes voor hen te reserveren, ook willen er enkelen bij mij thuis komen om de plantjes die ik in de aanbieding heb te bekijken en dan alsnog wat in te slaan, geweldig natuurlijk want mijn tuin ziet er geweldig uit op het moment, één zee van bloemen in de lange plantenborder, als je dat ziet gaan je vingers jeuken toch!?
Zie hier mijn echtgenoot! Hij is al een paar jaar in het bezit van een kleine graafmachine en eigenlijk is dat z'n lust en z'n leven, ha ha.....
Hij graaft hier de de geul voor de fundering van de muurkas want ja we hebben toestemming, morgen gaan we samen de fundering storten, onze werkzaamheden zijn gewoonlijk strikt gescheiden, ik doe de tuin, hij de verbouwing maar beton storten doen wij samen en het is niet te geloven, dat gaat altijd goed, onze relatie kan er dan weer weken tegenaan, gelukkig zijn we nog lang niet uitgestort! Werkelijk ik kan het iedereen aanraden!

Goed ik ga weer over tot de orde van de dag, de agenda voor de komende stijgende maan!

Donderdag 4, vrijdag 5 en zaterdag 6 (tot 8.26) graan/fruitdagen.
Allerlei bonensoorten, stam/stok, spercie/snij/pronkbonen zaaien, suikermais zaaien en ook voor courgettes en pompoenen is het nog niet te laat.

Zaterdag 6 (vanaf 8.26), zondag 7 en maandag 8 (tot 8.17) worteldagen.
Knolvenkel, rode bieten, koolraap, zomerwortelen, winterwortelen zaaien, ook witlof kan nog worden gezaaid.

Maandag 8 (vanaf 8.17) en dinsdag 9 (tot 16.40) bloemdagen.
Kruiden en bloemen plukken en laten drogen, voor de kruidenthee bijv.
Tweejarigen en vaste planten zaaien.

Dinsdag 9 (vanaf 16.40), woensdag 10, donderdag 11 en vrijdag 12 bladdagen.
Bladgroenten, sla en andijvie en bladkruiden, peterselie en selderij zaaien, eigenlijk is het beter om met andijvie te wachten tot na de langste dag maar dat is dan pas 7,8 en 9 juli, dat is best laat dus ik ga het dit jaar ook maar iets eerder zaaien.

Zaterdag 13 graan/fruitdag.
Komkommers, augurken en courgettes zaaien direct in de volle grond, mais en bonen zaaien.

Zondag 14, maandag 15 en dinsdag 16 worteldagen.
Allerlei wortelgewassen zaaien, zie hierboven 6/7 en 8 juni, in mijn Franse tijdschrift staat zelfs dat je nog pastinaak kunt zaaien, lijkt mij een beetje laat aangezien dat een zeer trage kiemer is en dan lukt dat zeker in Nld. niet meer om een fatsoenlijke wortel voor de winter groot te brengen maar misschien in het zuiden van Frankrijk?

Een sfeerplaatje van m'n tuin, de wanmolen stond in de weg dus kreeg mijn echtgenoot op Pinksterzondag het ineens in zijn hoofd om dat ding zomaar midden in mijn grasveld te zetten, in mijn vorige tuin blokkeerden de borders het zicht op het grasveld en in deze tuin kreeg ik de kans om vanuit het huis en terras direct uitzicht te hebben op een flink stuk grasveld, zo wilde ik het en niet allerlei toestanden zomaar in het midden maar zoals het gezegde luidt: alles went enz. enz.
Zo met die wijntonnen ervoor, alleen moet ik nu nog van die vreselijke droogmolen af, ik wil gewoon waslijnen en ja daar heeft mijn echtgenoot nu weer een hekel aan, denk dat ik morgen maar heel braaf mee ga helpen, flink m'n best doen....

Let op!
10 juni niet tuinieren voor 11.50 uur,
11 juni niet tuinieren voor 6.35 uur, nou ja dat ze dat nog aangeven, ik lig dan nog op één oor. 

Heel veel tuinplezier,

Oda.       

Geen opmerkingen: