dinsdag 16 februari 2016

Agenda 18 febr. t/m 2 maart.

Ja het moest er een keer van komen, dat het ging regenen, bedoel ik!
Het laatste weekend van januari begon het te regenen en dat was de voorbode van nog veel meer, nu draaien alle rivieren en beekjes weer op volle toeren, de koetjes (die vanwege de hoge temperaturen heel de winter buiten hebben gestaan) moeten op de ondergelopen weilanden weer zoeken naar de droge plaatsen, maar mooi is het wel hoor, al dat ondergelopen land, helaas voor de ondergelopen weiland liefhebbers, het is weer voorbij, afgelopen nacht heeft het gevroren en de komende 4 nachten zal dat ook het geval zijn, bovendien blijft het overdag droog, volgens de meteo valt er eind volgende week pas weer regen, de tuinbonen zullen dit droge weer vast en zeker wel waarderen want door al die regen staan ze er niet meer zo florissant bij, heb ze vanmiddag afgedekt met dennentakken om ze tegen de vorst te beschermen, het plastic dat ik er gisteren even snel overheen had gelegd was half weggewaaid, ja dat schoot niet op dus......

De afgelopen week heeft het voor Bourgondische begrippen ook heel hard gewaaid, zo hard zelfs dat de loodzware eikenhouten ladder, waar ik een klimroos langs laat groeien, was omgewaaid, gelukkig staat er een muur anders had die
ladder waarschijnlijk plat gelegen, met alle gevolgen van dien, inmiddels staat hij weer recht.

Overmorgen 18 februari gaat de maan weer dalen, ik ben dus weer aan de late kant, alhoewel zoveel valt er nu ook weer niet te doen in die natte grond, ik heb begrepen dat er in Nederland zoveel gevallen is dat er bijna rijst gekweekt kan worden, dan hebben we hier nog mazzel!

Donderdag 18 en vrijdag 19 bloemdagen.
Als de temperatuur het toelaat artisjokken en kardoenen scheuren en verplanten, de in januari gezaaide bloemkool verspenen, nog wel in de kas laten staan, sneeuwklokjes scheuren en verplanten, anemonen, ranonkels, wisteria en clematis planten.

Zaterdag 20 en zondag 21 (tot 15.30) bladdagen.
De in januari voorgezaaide slasoorten verspenen, nog wel in de kas laten staan, groenblijvende struiken snoeien en (ver)planten.

Zondag 21 (vanaf 15.30), maandag 22, dinsdag 23 en woensdag 24 (tot 11.40) graan/fruitdagen.
Tuinbonen, die 20 cm. hoog staan, aanaarden, vreemd toch hè, ik blog alweer een jaar of 4 en dit heb ik nog nooit eerder gelezen! En tuinieren doe ik al zeker 40 jaar en ik heb er nog nooit eerder van gehoord, maar goed het zal best ergens goed voor zijn dus ga ik het advies netjes opvolgen.
Appel- en perenbomen, druiven en klein fruit snoeien en (ver)planten.

Woensdag 24 (vanaf 11.40), donderdag 25, vrijdag 26 en zaterdag 27 worteldagen.
Vroege aardappels, sjalotten, uien en knoflook planten, aardappels alleen in milde streken.

M'n kas is toch wel een uitkomst hoor! Door de droogte en hitte mislukten m'n koolzaaisels steeds, ook de in het voorjaar gezaaide spitskolen tierden maar niet, uiteindelijk hebben er maar 2 het overleefd in de volle grond, in september heb ik nog een keer spitskool gezaaid en in de kas uitgeplant, het resultaat is hier rechts op de foto te zien, behalve deze staan er nog 8 van zulke kanjers!

Zondag 28 en maandag 29 februari bloemdagen.
Artisjokken en kardoenen scheuren en planten. Klimrozen snoeien. Zie verder hierboven 18 en 19 februari.

Dinsdag 1 en woensdag 2 maart bladdagen.
Asperges planten. Zie verder hierboven 20 en 21 februari.

Zo 9 kleuren lathyrussen  heb ik alvast voorgezaaid en verderop (niet te zien op de foto) sla, erwten en peulen, dus voorjaar kom maar op en snel een beetje!!!!!

Let op!
Niet tuinieren 24 februari voor 12.15 uur en 27 februari niet voor 9.30 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.  


 
 

 

Geen opmerkingen: