dinsdag 2 februari 2016

Agenda 5 t/m 17 febr.

Hoera we hebben vorst gehad, het stelde niet veel voor, een nacht of 5 temperaturen van -2, misschien -3, dat was het dan, voor de zekerheid toch wat oude gordijnen over m'n planten in de kas gegooid en de artisjokken buiten lekker ingepakt, die gordijnen heb ik alweer opgeruimd maar de artisjokken staan nog steeds ingepakt, dat laat ik nog maar even zo, het kan uiteraard best weer gaan vriezen, het is tenslotte nog maar begin februari.
Enfin na de nachtvorstweek was het overdag ineens +10, zonnig en windstil, dus besloot ik samen met mijn echtgenoot te gaan snoeien in de vigne, we zijn nog nooit zo vroeg geweest, zijn inmiddels over de helft maar nu wachten we toch weer even want het waait en dan voelt het aanmerkelijk kouder aan. Afgelopen weekend heeft het zowaar flink geregend, eigenlijk pas de eerste echte regenbuien deze winter, de rivier de Beuvron die hier in de buurt stroomt was zelfs buiten z'n oevers getreden, normaal gesproken gebeurt dat 's winters regelmatig, maar deze winter is het gewoon allemaal anders!

Zie hier links de tuinbonen, vorige keer schreef ik al dat ik zo gauw niet wist wat ik ermee aan moest, zo groot waren ze geworden in de kas, maar ja toen het zo'n graad of 12 was met volop zon heb ik ze 26 januari (fruitdag) toch maar buiten in de volle grond uitgeplant en ze staan er nog pront bij, voor de zekerheid heb ik een paar stokken in de grond gestoken en er alvast een stuk plastic naast gelegd dat ik er dan zo overheen kan gooien mocht het ineens 's nachts gaan vriezen, ze zijn nl. toch nog een beetje frèles, wat een geweldig woord is dat toch hè!

Jullie krijgen deze keer weer een korte agenda, dus alleen de komende stijgende maan, het tuinseizoen begint er tenslotte aan te komen, de bestelling van de zaden is de deur uit en over m'n pootgoed ben ik aan het nadenken, maar die bestelling ga ik zeker volgende week plaatsen.

Vrijdag 5 en zaterdag 6 graan/fruitdagen.
Binnen zaaien, aubergines, paprika's en pepers, deze laatste 2 kunnen ook nog wel een maandje wachten maar dat geldt niet voor aubergines, die kiemen en groeien zo verschrikkelijk langzaam dat, wil je ze in mei in je tuin zetten, je ze echt nu moet zaaien. Zelf koop ik begin mei 4 plantjes, ik had nooit zo'n succes met mijn eigen zaailingen en begin mei is er hier in de buurt altijd een plantenmarkt waar een bioboer vreselijk mooie planten verkoopt, vorig jaar had ik van 4 planten zo'n 60 aubergines, ik bleef uitdelen! In de wat mildere streken peulen, erwten en tuinbonen buiten zaaien, anders in de bak of de kas.

Zondag 7en maandag 8 worteldagen.
Uien zaaien in de volle grond, in de bak of kas worteltjes en radijs zaaien.

Dinsdag 9 en woensdag 10 bloemdagen.
Begonia's en lathyrus zaaien, ik ben niet zo van de begonia's dus houd ik het bij lathyrus, heb nu tenslotte een kas.

Donderdag 11, vrijdag 12 en zaterdag 13 bladdagen.
De maan staat in het teken van de vis en dan is het goed slasoorten zaaien,wel nog in de bak of kas.
Spitskool ook binnen zaaien, maar spinazie en rucola mogen de volle grond in.

Zondag 14 graan/fruitdag.
Binnen op de vensterbank of in de kas tomaten zaaien.

Maandag 15, dinsdag 16 en woensdag 17 worteldagen.
In kas of bak wortels, radijs en knolselderij zaaien, deze laatste beter in een bakje want de zaadjes zijn bij opkomst zo klein, dat je ze snel over het hoofd ziet.

Half januari liep ik door de tuin en ik zag al primulaatjes en blauwe druifjes bloeien, omdat het toen 's nachts had gevroren verbaasde me dat zelfs nog meer, blauwe druiven heb ik nog nooit eerder dan maart gezien, ook hier in Frankrijk, primula's willen zich hier op de zuidhellingen wel in februari laten zien maar half januari.... nee! 
Oké de blauwe druif hieronder op de foto ziet er nog een beetje bleekjes uit maar het is een echte blauwe druif!

Let op!
Niet tuinieren 10 februari na 16.40 uur en 11 februari niet voor 8.45 uur, dit laatste kan ik net zo achterwege laten want wie werkt er rond deze tijd van het jaar nu voor negenen in de tuin? 

Heel veel tuinplezier,

Oda.  

 

Geen opmerkingen: