maandag 29 februari 2016

Agenda 2 t/m 15 maart

Ben ik eens even mooi op tijd! Het is nog februari en de volgende maankalender gaat pas donderdagmiddag om 15.19 uur in. Dan gaat de maan weer stijgen en zouden we kunnen gaan zaaien, alleen ja zo warm en droog als het hier was t/m de maand januari, zo koud en nat is het nu, a.s. nacht gaat het 4 graden vriezen, morgen gaat de temperatuur snel omhoog naar 12 graden, klinkt goed, hoor ik jullie denken, ware het niet dat het aan het eind van de dag gaat regenen en dat die regen aanhoudt zeker t/m vrijdag, niet iets waar ik me nu op verheug. Aan het eind van de week krijgen we weer een aantal nachten achter elkaar vorst, goed dan droogt de boel na 3 dagen regen weer een beetje op maar om dan bijvoorbeeld pastinaken te gaan zaaien, nee dus......

 Ik heb ook nog positief nieuws hoor, in de kas lopen de peulen en erwten al flink uit en de slazaadjes beginnen ook te kiemen, de tomaten en paprika's stonden in een vloek en een zucht boven en heb ik al in potjes gezet.
Jammer dat de lathyrus nog niet boven staat maar die kiemen sowieso altijd langzaam, afwachten dus.
De peulen en erwten kan ik dan na 15 maart in de volle grond gaan zetten, de 2de helft van maart zal het toch wel wat warmer worden?

Donderdag 3 (na 15.19), vrijdag 4 en zaterdag 5 maart graan/fruitdagen.
Binnenshuis tomaten, aubergines, paprika's, pepers zaaien. Als de grond het toelaat erwten, peulen en tuinbonen zaaien.

Zondag 6 en maandag 7 (tot 17.36) worteldagen.
Wortelgroenten zoals radijs, wortelen en pastinaak zaaien, in de volle grond, binnenshuis op de vensterbank knolselderie voorzaaien.

Maandag 7 (vanaf 17.36) en dinsdag 8 bloemdagen.
Binnenshuis, in de kas of bak éénjarigen voorzaaien.

Woensdag 9, donderdag 10, vrijdag 11 en zaterdag 12 (tot 9.43) bladdagen.
De maan staat in het teken van de vis, dus perfect voor het zaaien van allerlei bladgroenten, zoals slasoorten en spinazie.

Half februari ben ik een kleine week in Nederland geweest, o.a. bij m'n zusje, die haar sneeuwklokjes eens flink had uitgedund, ze gaf me 5 volgepropte potten mee, in één daarvan zaten dubbele, is het geen schoonheid, om goed uit te laten komen voor de foto op een buxus gelegd, doet me zelfs een beetje denken aan de Zeeuwse knoop! Ik heb ze allemaal in de kruidentuin gezet, dan kunnen we er 's winters volop van genieten!

Zaterdag 12 (vanaf 9.43)en zondag 13 (tot 9.21) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 3/4/5 maart.

Zondag 13 (vanaf 9.21), maandag 14 en dinsdag 15 worteldagen.
Eventueel prei in kas of bak zaaien, zie verder hier boven 6/7 maart.

Moet nog wel even vermelden dat al het zaaiwerk in de volle grond vergeefs zal zijn als het te nat en te koud blijft, dan beter wachten tot de volgende stijgende maan, helaas pas eind maart/begin april.

Het mag nu wel koud en nat zijn maar deze roos, Paul's Himalayan, laat zien dat het deze winter gemiddeld erg warm geweest is, het blad begint al aardig uit te lopen.

Let op!
9 maart niet tuinieren voor 12.40 uur,
10 maart niet voor 13.10 uur. 

Heel veel tuinplezier!

Oda. 
 
 

 


 

Geen opmerkingen: