woensdag 4 april 2018

Agenda 7 t/m 20 april 2018

Als je op een gegeven moment besluit naar Frankrijk te emigreren dan weet je van tevoren eigenlijk wel dat je van alles kunt verwachten, ik noem even wat op: relatieproblemen want ja je leeft een hele dag onder hetzelfde dak, rugproblemen want ja inherent aan werken in de bouw, stofhappen want ja... zie werken in de bouw, grote uitgaven want ja je wilt allemaal ramen met dubbel glas en in de tuin wil je toch die kas, maar waar ik van tevoren nooit had kunnen vermoeden is: zie onderstaande foto!



Zonnepanelen op een standaard op mijn terras!!!! Tja mijn echtgenoot speelde al een tijdje met het idee om zonnepanelen te installeren, maar dan wel zelfvoorzienend, dus geen gedoe met de EDF maar met accu's om de energie in op te slaan, het probleem is echter dat ons dak oost-west staat, niet zo handig voor het rendement, mijn echtgenoot dacht dus eerst aan een opstelling in de tuin, nou daar heb ik hem snel van afgeholpen, ik heb gewoon gedreigd met struiken of klimplanten! Oké hij bond in, maar ja zoals dat gaat met technische mannen, die hebben altijd last van allerlei ideetjes die maar blijven opborrelen, en hier op de foto z'n allerlaatste idee, zo kan hij ze 's ochtends naar het oosten richten, rond het middaguur naar boven en 's middags naar het westen, nu nog handmatig maar over een poosje natuurlijk helemaal elektronisch, enfin de hele stellage zat al zowat helemaal in elkaar voordat hij me schoorvoetend opbiechtte dat hij vond dat het toch wel handig was dat er enz. enz......
Even voor de goede orde, die twee panelen aan de zijkant staan daar tijdelijk, die gaan gewoon met de rest die nog in de schuur staan, het dak op. Maar jullie begrijpen: ik moet hier nog wel even doorheen!

Zonnepanelen of geen zonnepanelen, zaterdag om 16.35 uur gaat de maan weer stijgen.

Zaterdag 7 (vanaf 16.35), zondag 8 en maandag 9 (tot 9.06) graan/fruitdagen.
Fruitgroente zoals courgette, komkommer, meloen en pompoenen zaaien, verder erwten en peulen direct in de volle grond. Tuinbonen, het kan nog maar hoe later je die zaait hoe sneller ze last krijgen van die rottige zwarte luis.

Maandag 9 (vanaf 9.06), dinsdag 10 en woensdag 11 (tot 15.20) worteldagen.
Prei, zomerwortelen, bieten, knollen en radijs zaaien.

Woensdag 11 (vanaf 15.20), donderdag 12 en vrijdag 13 bloemdagen.
Buiten in de volle grond bloemen zoals korenbloemen, zonnebloemen, cosmea, goudsbloemen enz. zaaien, moet wel het weer een beetje meezitten, want als het koud en regenachtig blijft komt er niet veel van terecht, maar goed dan kan er altijd in mei weer gezaaid worden.


De eerste tulpen staan weer uitbundig te bloeien, deze rechts op de foto komt altijd als eerste maar vandaag zag ik nog een paar witte in bloei, verder is alles toch veel later dan vorig jaar, de dahlia's in de kas komen nog niet uit de grond piepen, terwijl ze vorig jaar op 1 april 15 à 20 cm boven stonden. 
Al met al heb ik nog niet veel buitenwerk gedaan, de aardappels en uien zijn gepoot, de tuinbonen, erwten en peulen staan er ook al in en er staan wat slaplantjes in de volle grond, maar nog wel met een plastic fles eroverheen.
Afgelopen periode heb ik al wel veel gesnoeid, maar ben nog lang niet klaar, gelukkig komt alles altijd weer op z'n pootjes terecht, dus wanhoop ik nog maar niet.

Zaterdag 14, zondag 15 en maandag 16 bladdagen.
Allerlei bladgroenten zoals sla, spruiten, spinazie, raapstelen en snijbiet zaaien. Denk ook aan bladkruiden zoals bieslook, kervel, peterselie en selderij, deze laatste twee eventueel voorzaaien in kas of bak want als de grond te koud is duurt het erg lang voor ze gaan kiemen.

Dinsdag 17 graan/fruitdag.
Zie hierboven 7, 8 en 9 april.

Woensdag 18, donderdag 19 en vrijdag 20 worteldagen.
Schorseneren zaaien, zie verder hierboven 9,10 en 11 april.


Het is me gelukt! Ik heb ze eind november gezaaid, in januari verspeend, ze met veel heen en weer gesjouw (kas/binnen en binnen/kas) en afdekken de winter door geholpen, maar ze zijn zo'n 12 cm en hebben al een aardige stevige aanzet, ja hoe noem je nu het begin van een plant dat net uit de grond steekt, enfin de volgende dalende maan gaan ze de tuin in, dat is eind deze maand en dan maar hopen dat die stevige aanzetten veranderen in stevige knollen.

Let op!
Niet tuinieren 8 april voor 12,40 uur, 10 april niet voor 15.15 uur en 20 april niet na 11.35 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.  


1 opmerking:

Clinton zei

Mijn hart was gebroken, ik geloof nooit dat ik mijn ex weer terug zal krijgen totdat Dr. Trust mijn ex binnen 24 uur terugbracht met een krachtige liefdesbetovering. Hij is betrouwbaar voor positief resultaat, neem contact op met de spell-caster voor liefdespreuk via e-mail: >>>> placeofsolution@yahoo.com <<<< of WhatsApp op + 1443281 3404