donderdag 31 mei 2018

Agenda 1 t/m 14 juni

Aan het begin van de avond, juist toen ik van plan was aan m'n blog te beginnen, begon het hier te onweren en hard te regenen, oké ik weet dat jullie in Nederland de laatste dagen al veel te verduren hebben gehad, maar hier in de Nièvre begon ik echt al naar regen te snakken!!!! De maand mei wordt zodoende afgesloten met 20 mm in de regenmeter, m'n tuin jubelt zeg ik dan altijd. De vorige periode van stijgende maan (9/10 mei) had ik de éénjarigenrand ingezaaid en de grond was toen redelijk vochtig, echter daarna bleef het droog en warm, ik zag nog niet veel bovenkomen, hopelijk kan de regenbui van vanavond daar gauw verandering in brengen.


Kijk eens hoe mooi zo'n hosta er uitziet met al die regendruppels op haar bladeren, gemakshalve ga ik ervan uit dat hosta vrouwelijk is, zo niet, jammer dan, maar 'haar'vind ik veel beter klinken.

Afgelopen periode heb ik heel wat verpot en in de volle grond gezet, lathyrussen, cosmea's, dahlia's, courgettes, aubergines, pompoenen, zonnebloemen, kleinbloemige afrikaantjes, venediums en in de kas komkommers, meloenen en paprika's, de tomaten staan er al een poosje en zijn nu zo'n 70 cm hoog.

De maan gaat morgen vanaf  9.08 uur weer stijgen, dat betekent dat we weer lekker kunnen gaan zaaien, m'n stokbonen Lady Di, winterwortelen en bieten zijn nog niet allemaal opgekomen, dus moet ik die opnieuw zaaien, wortelen en bieten willen in mijn tuin nooit allemaal in één keer, daar ben ik inmiddels wel aan gewend, soms zaai ik dat 3 keer, maar ik eindig elk jaar altijd met genoeg om de winter mee door te komen.

Vrijdag 1 en zaterdag 2 juni graan/fruitdagen.
Bonen zaaien, zowel stam- als stokbonen. Ook mais kan de grond in.

Zondag 3 en maandag 4 worteldagen.
Witlof, wortelen, bieten en venkel zaaien.

Dinsdag 5, woensdag 6 en donderdag 7 (tot 18.47) bloemdagen.
Tweejarigen zoals muurbloemen, stokrozen, vergeet-me-nietjes en duizendschoon zaaien.
Bloemen oogsten en drogen voor bijvoorbeeld kruidenthee.

Donderdag 7 (vanaf 18.47), vrijdag 8, zaterdag 9 en zondag 10 bladdagen.
Opnieuw slasoorten zaaien. Bladkruiden zoals salie, tijm, bonenkruid, origano, munt, laurier en rozemarijn oogsten om te drogen, dit zijn ook de goede dagen om brandnetel en smeerwortel te oogsten om gier van te maken, gooi alles in een emmer of ton, genoeg water er opgieten zodat het onderstaat en een week lang dagelijks roeren, met een beetje warm weer is de gier in een week goed, 1 op 10 in een gieter en bij de voet van de planten gieten. 


Het grote voordeel van dahlia's in de kas bewaren is dat ze veel vroeger beginnen te bloeien, deze halskraagdahlia (een deskundige vriendin wist me dit te vertellen) bloeit al een week, de naam weet ik nog niet maar dat ga ik opzoeken. 

Maandag 11 graan/fruitdag.
Opnieuw komkommers, augurken, courgettes en pompoenen zaaien, Zie verder hierboven 1 en 2 juni.

Dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 worteldagen.
Knolgroenten zoals koolraap en ramenas zaaien, zie verder hierboven 3 en 4 juni.

Het begin van de volgende maanperiode (dalend) ben ik nog niet terug van vakantie, dus geef ik de eerste 3 dagen van die periode alvast door:

Vrijdag 15 juni bloemdag.
Uitgebloeide tulpen en narcissen uit de grond halen, de bollen uitschudden en bewaren tot aanstaand najaar of direct terug in de grond stoppen. De in mei gezaaide broccoli planten.

Zaterdag 16 en zondag 17 juni bladdagen.
Bladgroenten zoals sla en kolen verspenen. Heggen snoeien en gras maaien.



Dat dit jaar een goed aardbeienjaar zou worden, dat had ik al geconstateerd, maar als het dan eenmaal zover is, ben je toch altijd weer verrast!
De afgelopen 2 mooie, warme weken zijn ze allemaal snel rood gekleurd en sta ik elke dag te plukken, welkome bijkomstigheid dit jaar: er hoeft geen net over, de mussen zijn er blijkbaar van overtuigd dat ze dit jaar beter geen aardbeien op het menu kunnen zetten, en mussen hebben we hier heel veel, echt niet minder dan andere jaren, dus eigenlijk sta ik voor een raadsel????

Let op!

Niet tuinieren 2 juni na 13.30 uur, 3 juni niet tussen 9.30 uur en 19.45 uur, hè jammer dat is bijna heel de dag!

Rest mij nog te vermelden dat ik vanaf 1 juni dit jaar verplicht ben m'n bronnen te vermelden, de maandatums haal ik uit het Franstalige tijdschrift Jardiner avec la lune, de uitgeverij is Rustica en de maaneditie verschijnt eenmaal per jaar.

Veel tuinplezier!

Oda.



   


Geen opmerkingen: