zaterdag 27 oktober 2018

Agenda 30 oktober t/m 11 november

Mijn knolselderijproject is zoals op de foto te zien is, helemaal mislukt! Wat een gedrocht! Toen ik het loof eraf gesneden had moest ik gelijk aan de gebochelde van de Nôtre Dame denken. Helemaal begrijpen doe ik het niet, als ik plantjes bij een kweker koop kan ik na een aantal maanden prachtige knollen oogsten, maar als ik ze zelf opkweek en ergens in mei net zulke mooie plantjes in de grond zet, is dit het resultaat. Maar wat ook gezegd moet worden is dat we er vanmiddag van gesmuld hebben, de smaak is goddelijk, we hebben de, zeg maar, uitlopers gegeten en de hoofdknol is voor dinsdag, dan hebben we gasten uit Nederland en die krijgen knolselderijsoep voorgeschoteld, dus F&M als jullie dit lezen dan weten jullie dit alvast, ha ha....

Overmorgenavond  om 19.36 uur gaat de maan dalen. Zou ik dan eindelijk kunnen beginnen met het verplanten van m'n frambozen, m'n vaste planten, m'n aardbeien, het planten van m'n bloembollen enz. enz. Het heeft hier namelijk tot gisteravond geen druppel geregend sinds m'n vorige blog, afgelopen nacht is er een gedenkwaardige hoeveelheid van 2 mm gevallen, maar voor de komende week wordt er best wel wat regen voorspeld, voor mij geldt dit jaar eerst zien dan geloven!

Dinsdag 30 bloemdag.
Wie weet kan ik wat vaste planten scheuren en op een andere plek zetten, ook heb ik nog wat bollen in zakjes zitten die nu best wel de grond in kunnen. Rozen, clematissen en wisteria's planten, klimrozen snoeien.

Woensdag 31 oktober en donderdag 1 november (tot 10.04) bladdagen.
Witlof wortels inkuilen buiten in de volle grond of in emmers/bakken in de kelder.
Eventueel wat late slaplantjes verspenen in kas of bak.

Vrijdag 2 en zaterdag 3 graan/fruitdagen.
Frambozen en klein fruit planten, klein fruit, druiven en vijgen stekken.

Zondag 4, maandag 5 en dinsdag 6 worteldagen.
Knoflook planten. liefst tussen de aardbeien en diep planten is echt het beste, twee keer de lengte van de teen, dus als de teen 4 cm is, dan 8 cm diep planten, er moet minstens 4 cm. grond bovenop de teen zitten. In de mildere streken uien en sjalotten planten.

Het is me eindelijk gelukt, ik heb gras gezaaid aan het begin van de afgelopen stijgende maan, een week eerder dan volgens de maan mocht maar het was gewoon nu of nooit, afgelopen voorjaar heb ik tot twee keer toe gezaaid en er kiemde werkelijk geen sprietje, dus moest ik het uitstellen tot het najaar, alleen het regende maar niet, enfin ik heb drie avonden de pomp in de put laten zakken en het stukje grond waar het gras moest komen flink nat gemaakt, de derde avond de zaadjes gestrooid en ingeharkt en een week later stond het allemaal boven en kijk zo ziet vers gekiemd gras eruit, mooi hè die kleur!

Woensdag 7 en donderdag 8 bloemendagen.
Zie hierboven 30 oktober.

Vrijdag 9 en zaterdag 10 bladdagen.
Haagbeuk, wingerd en groenblijvende struiken zoals Lonicera, taxus en klimop planten.
Zie verder hierboven 31 oktober en 1 november.

Zondag 11 graan/fruitdagen.
Zie hierboven 2 en 3 november.

Het kan nog spannend worden want deze venkel is er één van de drie die na meerdere malen zaaien en echt veel water geven opgekomen is.
Op een of andere manier heb ik nooit veel geluk met venkel zaaien, wortels en bieten moet ik ook vaak meerdere malen zaaien, maar uiteindelijk krijg ik de rijen toch gesloten, de drie venkels die er nu heel goed bijstaan heb ik in augustus gezaaid en groeien eigenlijk best goed, alleen nu mag het niet gaan vriezen, wat het volgens de meteo eerst wel zou gaan doen, maar gelukkig teruggedraaid is, de komende 10 dagen blijft het 's nachts boven nul, dat betekent ook dat ik nog een poosje van de dahlia's en cosmea kan genieten, heerlijk toch!

Let op!
Niet tuinieren 31 oktober zowel voor 9.50 uur als na 16.15 uur niet.

Heel veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: