vrijdag 9 november 2018

Agenda 12 november t/m 9 december.

In de afgelopen twee weken is er hier in de Nièvre neerslag gevallen, ik heb het bewust niet over regen want dinsdag 30 oktober deed ik 's ochtends de gordijnen open en wist ik niet wat ik zag, alles bedekt onder een laag sneeuw! Nog nooit zoiets meegemaakt in oktober, niet in Zeeland en ook niet hier, sowieso sneeuwt het hier niet echt veel, enfin hier beneden in het dal lag er 4 cm maar bovenop de heuvel zeker 10...... De dag ervoor was het 's middags eindelijk gaan regenen en blijkbaar was die regen 's nachts overgegaan in sneeuw.

De sneeuwlaag was niet van lange duur en met het opkomen van de zon begon alles gelijk te smelten, vanaf het schuine dak van de kas glijden de lappen sneeuw dan langzaam naar beneden, alleen deze keer krulde de lap om, vlak nadat ik deze foto had genomen viel alles op de grond. Nadat alle sneeuw gesmolten was bleek er 50 mm in de regenmeter te zitten en kon ik de dag erop met frisse moed aan het tuinwerk beginnen waar ik normaal gesproken half september altijd aan kan beginnen. Inmiddels zijn drie bedden in de groentetuin schoon, omgewerkt met m'n draaiapparaat en bedekt met een dikke laag blad.
De andere twee bedden staan nog vol met groenten en op het aardbeienbed heb ik bladcompost uitgestrooid De Annabellen zijn eruit, ik heb van m'n Eikenbladhortensia's 4 stekken af kunnen spitten, die staan erin en een vriendin in Zeeland heeft de andere twee alvast voor me gekocht. Ik heb natuurlijk nog veel meer gedaan, teveel om op te noemen, dus gauw naar de agenda die er deze keer, vanwege de rustige wintermaanden, weer twee beslaat, de stijgende en dalende maan.

Stijgende maan van maandag 12 t/m zondag 25 november.

Maandag 12, dinsdag 13 (tot 16.44) en donderdag 22 (tot 16.11) graan/fruitdagen.
In de mildere streken tuinbonen, peulen en erwten in de volle grond zaaien, anders in kas of bak, eventueel in potjes.

Dinsdag 13 (vanaf 16.44), woensdag 14, donderdag 15, donderdag 22 (na 16.11), vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 worteldagen.
In kas of bak radijs en wortels zaaien. Let op, bij goed weer regelmatig kort luchten.

Vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 (tot 11.56) bloemdagen.
Lathyrus in potjes zaaien.

Zondag 18 (vanaf 11.56), maandag 19, dinsdag 20 en woensdag 21 bladdagen.
Linzen, kikkererwten, sojabonen enz. laten kiemen.

De twee grote wilde buxussen bij het hek zijn zich, mede door het ongekend warme weer, in sneltempo aan het herstellen, ik ga er volgend jaar buxusmotvallen ophangen, ik heb hier toch wel positieve dingen over gehoord en dus besloten dat te gaan proberen, voor de zekerheid heb ik rond één struik een aantal clematissen geplant, als de struiken toch weer leeg gevreten worden valt het allemaal minder op.

Dalende maan van maandag 26 november t/m zondag 9 december (12.07 uur).

Maandag 26 november, dinsdag 4 en 5 december bloemdagen.
Mits het niet vriest, kale wortelrozen en bloemstruiken planten, zomerbloeiende clematissen snoeien, 1 op 2 takken, de oudste, op 30 cm van de grond afknippen. 

Dinsdag 27 en woensdag 28 (tot 15.23) november, woensdag 6 en donderdag 7 december bladdagen.
Groenblijvende struiken zoals Lonicera, Thuya enz. (ver)planten en/of snoeien.

Woensdag 28 (vanaf 15.23), donderdag 29 en vrijdag 30 november, zaterdag 8 en zondag 9 december (tot 12.07) graan/fruitdagen.
Fruitbomen planten en/of snoeien, mits het niet vriest natuurlijk.

Zaterdag 1, zondag 2 en maandag 3 december worteldagen.
Knoflook planten, let op goed diep planten, en in de mildere streken plantuien en sjalotten.

De afgelopen twee weken is het hier op dat sneeuwaccidentje na bijzonder warm geweest, ook vandaag liep ik weer met opgerolde broekspijpen en blote voeten in m'n crocs, vreselijke dingen ja maar om in de tuin te werken toch wel comfortabel. Bovendien geen mens die me hier ziet, behalve jullie nu!

Let op!
Niet tuinieren 26 november niet tuinieren na 8.05 uur (betekent gewoon dat die hele dag vervalt), 27 november niet tuinieren voor 11.25 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.








1 opmerking:

D. Joris zei

Beste Oda,

Ik heb vroeger biodynamisch getuinierd, en vraag mij af hoe men, met de maanstanden en andere veranderlijke factoren kan bepalen wanneer men best iets zaait of oogst.
Kan je mij ook vertellen wat je bedoeld met het dalen van de maan morgen?

Bij voorbaat dank,