vrijdag 18 oktober 2019

Agenda 20 oktober t/m 1 november

Het is volop herfst, dat betekent dat we vanaf nu tot zo half februari een adempauze krijgen, deze keer dan ook weer de laatste korte agenda.

Met de herfst is de regen gekomen, vorige keer kon ik al melden dat er al redelijk wat gevallen was, inmiddels heeft het nog veel meer geregend, afgelopen week tijdens één nacht zomaar om en nabij 44 mm, evenveel dus als de afgelopen zomer. En met al die regen is alles in één klap weer groen en is het bos getooid in de mooiste herfstkleuren.


Ik ben geen type die graag midden in het bos wandelt, ik zoek altijd de randen op, daar waar ik nog een beetje uitzicht heb, ik kom tenslotte uit Zeeland! Hier in ons dorp bestaan de bosranden uit perceeltjes van oud bewoners, daar is vroeger getuinierd en had men ook vaak een vigne, vandaar dat je overal tussen de kornoeljes, esdoorns, meidoorns en sleedoorns druiventakken ziet uitsteken, deze hiernaast op de foto vond ik zo mooi, zo leuk afwisselend een rood en dan weer een zachtgroen blad.

Overmorgen zondag 20 oktober gaat de maan dalen, dan kunnen we lekker snoeien en verplanten.

Zondag 20 oktober (vanaf 10.07) en maandag 21 oktober (tot 14.56) bloemdagen.
Voorjaarsbollen zoals tulpen, narcissen, krokussen en sieruien enz. planten. De onderkant van de artisjokken aanaarden, eventueel bedekken met een dek van bladeren of stro, als er voorlopig geen vorst verwacht wordt kan die nog wel even wachten.

Maandag 21 (vanaf 14.56) en dinsdag 22 bladdagen.
De in augustus gezaaide spitskool uitplanten. Groenblijvende heggen planten en of snoeien en gras maaien. 

Woensdag 23 en donderdag 24 graan/fruitdagen.
Aardbeien en klein fruit (ver)planten.

Vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 worteldagen.
De in september gezaaide uien verplanten, knoflook planten, het liefst tussen de aardbeien, die versterken elkaar namelijk. De witlof rooien en enkele dagen ter plekke laten liggen om de groei van het blad te stoppen.

Maandag 28 en dinsdag 29 bloemdagen.
De in augustus gezaaide tweejarigen zoals violen, muurbloemen, stokrozen enz. uitplanten. Eventueel dahlia's, gladiolen, begonia's en canna's rooien en op de vorstvrije plaats laten overwinteren.
Zie verder hierboven 20 en 21 oktober.

Woensdag 30 en donderdag 31 bladdagen.
De enkele dagen eerder gerooide witlof inkuilen in de volle grond of in een grote emmer of pot in de kelder opslaan, zowel het loof als de wortels terugsnoeien, van het blad ongeveer 3 cm laten zitten en van de wortels zo'n cm of 20.
Zie verder hierboven 21 en 22 oktober.

Vrijdag 1 november graan/fruitdag.
Zie hierboven 23 en 24 oktober.


Ta da!!!!
De palm- en boerenkolen die het afgelopen zomer zo moeilijk hebben gehad! Hitte en de droogte is nu eenmaal niet bevorderlijk voor het opkweken van kolen, ze werden bovendien ook nog eens aangevallen door aardvlooien, enfin het kwam erop neer dat ik nog wat steeltjes met zijtakjes over had, van het blad was niets meer te zien, dat hadden die rotvlooien helemaal opgegeten.
De grond waar die kolen moesten komen heb ik bedekt met juten zakken, een week lang goed nat gehouden en daarna kon ik die grond zonder veel moeite loswerken en er de koolplanten zetten, natuurlijk nadat ik ze goed gecontroleerd had op aardvlooien en voor de zekerheid grondig had afgespoeld. Eenmaal in de grond heb ik er een vliesdoek overheen gelegd om te voorkomen dat er weer nieuwe aardvlooien op konden springen, en natuurlijk tijdens de aanhoudende droogte elke avond water gegeven. Een week geleden heb ik het doek eraf gehaald en kon ik pas goed zien hoe groot ze waren geworden, zo groot dat ik er gauw een foto van gemaakt heb om met jullie te delen.

Let op!
Niet tuinieren 20 oktober voor 14.35 uur en 26 oktober de hele dag niet.

Heel veel tuinplezier!

Oda.



Geen opmerkingen: