donderdag 31 oktober 2019

Agenda 2 t/m 28 november

Ja de agenda beslaat deze keer weer zowel de stijgende als de dalende maan, want ja de stille tijd is nu echt begonnen, de dagen zijn kort en de temperaturen een stuk lager dan een maand geleden.

Hier in de Nièvre heeft het in ieder geval de afgelopen maand flink geregend, niet tot ieders genoegen, maar ja zonder water uit de lucht is het tuinieren toch echt een stuk ingewikkelder, inmiddels spreken wij tuinierders uit ervaring, denk ik, en ik heb besloten om dus ook niet meer te mopperen als het aanstaande winter bijvoorbeeld heel veel gaat regenen, want we hebben het o zo hard nodig willen we in dit deel van de wereld een beetje weerstand kunnen bieden aan langdurige hitte en droogte.

In ieder geval is behalve de bloementuin ook de groentetuin heel tevreden met al die regen die er gevallen is, de grond voelt heerlijk aan en is zeer goed bewerkbaar, en doordat het nog niet gevroren heeft staan er nog steeds courgettes, bonen en pompoenen op het land en heb ik ook de knolselderijen, bieten en winterwortels nog niet afgedekt met een flinke laag bladeren, de kale stukken grond en daar waar ik tuinbonen gelegd heb zijn al wel bedekt met blad of gras. Over gras gesproken, 3 weken gelden heb ik dus voor het eerst sinds maanden gemaaid en nu zou ik het alweer moeten doen, alleen geven ze voor de komende 5 week alleen maar regen af, dus daar zal ik nog even mee moeten wachten, hoe langer ik wacht hoe hoger het gras en hoe meer maaisel, elk nadeel heeft z'n voordeel....... Zoals jullie kunnen zien heb ik alle paden weer van stro voorzien zodat ik 's winters lekker niet wegzak in de modder.

Agenda voor de komende stijgende maan, 2 t/m 16 november.

Zaterdag 2, zondag 3 (tot 11.30) en dinsdag 12 graan/fruitdagen.
In de wat mildere streken erwten zaaien, afdekken met een laag blad en als het gaat vriezen een plastic tunnel maken. Als het gevroren heeft mispels plukken en overrijp laten worden.

Zondag 3 (vanaf 11.30), maandag 4, dinsdag 5, woensdag 13, donderdag 14 en vrijdag 15 worteldagen.
Onder een tunnel, of in kas of bak wortels zaaien. De opgeslagen aardappels van eventuele uitlopers ontdoen.

Woensdag 6, donderdag 7 en zaterdag 16 (tot 14.53) bloemdagen.
Rond deze tijd van het jaar valt er tijdens bloemdagen niet zo heel veel te doen, eventueel de bloemen uit de hortensia's knippen, zelf laat ik die de hele winter zitten, want zeker zolang er nog blad aanzit zien die er heel decoratief uit.

Vrijdag 8, zaterdag 9, zondag 10 en maandag 11 bladdagen.
Ik zou werkelijk niet weten wat er tijdens bladdagen, in november met stijgende maan te doen valt!
Gewoon lekker tuinbladen gaan doorbladeren en nadenken over volgend jaar! Zaden uitzoeken?

Yes! Ik heb 'm weer gewonnen! De prijs voor de mooiste tuin van het dorp, net als twee jaar geleden, ik weet uit welingelichte bronnen dat je de prijs niet elk jaar kunt krijgen, maar stiekem denk ik natuurlijk dat ik 'm anders vorig jaar ook wel gekregen had. Vrij vertaald staat er dat mijn smaak en inspanning de jury opgevallen zijn en dat ze verheugd zijn mij bijgaand cheque te geven. O ja, de Fransen gebruiken nog steeds cheques!

Agenda voor de dalende maan van 16 t/m 28 november.

Zaterdag 16 (vanaf 14.53), zondag 17, maandag 25 en dinsdag 26 (tot 13.01) bloemdagen.
Bloembollen planten. Begonia's, dahlia's, gladiolen en canna's uit de grond halen en op een vorstvrije plek bewaren, op zolder, in de kelder of in een schuur waar het niet vriest. Vorig jaar heb ik mijn dahlia's uit de volle grond er niet uitgehaald, heb ze gewoon afgedekt met een dikke laag blad en ze zijn allemaal weer opgekomen, de dahlia's uit de potten heb ik er wel uitgehaald en ingegraven tegen de muur in de kas. Ik moet er wel bij vermelden dat het afgelopen winter slechts 5 à 6 graden gevroren heeft. Kale rozen planten, klimrozen snoeien.

Maandag 18, dinsdag 26 (vanaf 13.01) en woensdag 27 bladdagen.
Groenblijvende struiken (ver)planten en snoeien, eventueel de heg voor de laatste keer van het jaar snoeien, die van mij is door de droogte slechts gedeeltelijk uitgelopen, dus hoef ik die ook niet helemaal te snoeien. Weer een deel witlofwortels inkuilen in de volle grond of in bakken in de kelder.

Dinsdag 19, woensdag 20, donderdag 21 (tot 15.59) en donderdag 28 graan/fruitdagen.
Fruitbomen met kale wortel planten en/of snoeien.

Donderdag 21 (vanaf 15.59), vrijdag 22, zaterdag 23 en zondag 24 worteldagen.
Knoflook en sjalotten poten.

Van de week aten we peeën en juun, dat is Zeeuws voor hutspot, en tot mijn grote verbazing trok ik dit superlange, dikke exemplaar van 30 cm uit de grond, en dat allemaal zonder kunstmest en extra water tijdens de lange droge zomer!

Let op!
Niet tuinieren 7 november voor 14.40 uur, 16 november niet voor 14.55 uur en 23 november niet voor 13.45 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.





Geen opmerkingen: