woensdag 2 oktober 2019

Agenda 6 t/m 20 oktober 2019

Vorige keer schreef ik dat mijn geloof in regen tot het nulpunt gedaald was, het heeft vanaf die 20ste september t/m gisteren 50 mm geregend dus ik begin er weer een beetje vertrouwen in te krijgen. In 10 dagen tijd heeft het dus meer geregend dan de 3 maanden ervoor, wat een opluchting! Het land zag er hier vreselijk dor, droog, saai, somber uit en nu komt ineens al het groen weer terug, zelfs de ingezaaide wintertarwe en gerst komen boven en dat geeft zo'n mooie, frisse kleur groen! En..... mijn grasveld is groen en moet nu zelfs gemaaid worden, dat wordt dan de vijfde keer dit seizoen, geloof niet dat ik dat eerder heb meegemaakt.


De Helianthen bloeien zoals elk jaar weer uitbundig! Ik heb er een beetje een haat/liefde verhouding mee, want ze woekeren behoorlijk!
Dit klinkt vast heel herkenbaar in ieders oren. Eind van de afgelopen winter heb ik ze dan ook flink aangepakt, ontelbaar veel wortels eruit gehaald, maar daar is helemaal niets van te zien, er zijn er zeker zoveel als vorig jaar en dan blijkt ook nog dat ze geen druppel water nodig hebben om er eens flink tegenaan te gaan. Aanstaande winter maar weer uitdunnen?

Zondag 6 oktober gaat de maan weer stijgen, ben deze keer goed op tijd dus, ha ha......

Zondag 6 graan/fruitdag.
In de wat mildere streken doperwten zaaien, de vroege soorten, zoals Eerste vroege mei.

Maandag 7, dinsdag 8 en woensdag 9 (tot 11.02) worteldagen.
Om al heel vroeg wortels te kunnen oogsten deze in kas/ bak of onder een tunnel zaaien.

Woensdag 9 (vanaf 11.02), donderdag 10 en vrijdag 11 bloemdagen.
Lathyrus zaaien, direct buiten en dan bij vorst beschermen of voorzaaien in potjes en deze in kas of bak op laten komen.

Zaterdag 12, zondag 13, maandag 14 en dinsdag 15 (tot 13.34) bladdagen.
Winterspinazie en veldsla buiten zaaien, in kas,bak of onder een tunnel raapstelen, pluksla en rucola zaaien. Vooral rucola is erg belangrijk, die trekt namelijk als die gaat bloeien heel veel bijen aan, vooral in de kas gebeurt dat natuurlijk eerder dan buiten, ik laat dan de kasdeur openstaan om de bijtjes te lokken.

Sinds het is gaan regenen is de grond goed bewerkbaar en ben ik begonnen met het winterklaar maken van de groentetuin, op de stukken waar volgend jaar de aardappelen en de fruitgroenten komen te staan strooi ik alvast lavameel, om daar volgend jaar van te profiteren moet dat nu al gebeuren, want lavameel geeft heel langzaam z'n mineralen af, hier en daar staat nog wel wat groenten in de weg, maar daar strooi ik dan een beetje tussendoor en de regen doet dan de rest. Op de foto hiernaast een aardbeienbed waar ik lekker veel bladcompost op gelegd heb, tussen de aardbeien komt dan straks de knoflook te staan.
De tweede helft van oktober is een prima periode om dat te doen.

Dinsdag 15 (vanaf 13.34) en woensdag 16 (tot 14.27) graan/fruitdagen.
In de mildere streken of buiten onder een tunnel tuinbonen zaaien. Zie verder hierboven 6 oktober.

Woensdag 16 (vanaf 14.27), donderdag 17, vrijdag 18 en zaterdag 19 (tot 13.27) worteldagen.
Zie hierboven 7, 8 en 9 oktober.

Zaterdag 19 (vanaf 13.27) en zondag 20 (tot 10.07) bloemdagen.
Zie hierboven 10 en 11 oktober.

Deze roosjes hebben er altijd zin in, de eerste keer bloeien ze eigenlijk een beetje te overdadig, als ze dan uitgebloeid zijn ziet het er allemaal niet uit, ik knip ze dan meestal eind juni/begin juli flink terug, ik doe dat beslist niet volgens de regels, want dan ben ik te lang bezig, nee hup rigoureus haal ik er hele takken af, later wordt ik dan beloond met een tweede minder enthousiaste bloei, ongeveer de tweede week van augustus snoei ik dan weer en op de foto hiernaast zien jullie de derde bloei!

Let op!
Niet tuinieren 10 oktober na 15.20 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.





Geen opmerkingen: