vrijdag 19 juni 2020

Agenda 22 juni t/m 4 juli.

We naderen de langste dag en zoals jullie inmiddels wel weten heb ik het niet zo op hittegolven en zeker niet in juni, volgende week kruipen we naar de 30, hier schijnen we 28 graden te gaan halen, maar volgens de meteo is dat slechts 1 dag en blijft het verder hangen op een aangename 25 graden.
De voorspelling gaat t/m de 28ste. en met dan nog 2 dagen te gaan denk ik dat juni dit jaar hittegolfvrij zal zijn. Met dat ik dit opschrijf moet ik gelijk denken aan het woord coronavrij. Want ja we mogen weer alles, hier in Frankrijk waar ze eerst zo streng waren mogen we zelfs zonder beperkingen plaatsnemen in een restaurant, wel met een mondkapje op als we ons verplaatsen, dus bijvoorbeeld als je naar de wc gaat, ik houd dus mijn hart vast, want onze (klein)kinderen kunnen pas vanaf half juli komen en corona heeft niet veel tijd nodig om toe te slaan, vandaar dat wij besloten hebben om voor die tijd nog een paar dagen naar Nederland te gaan, want je weet maar nooit! Mijn favoriete buurman zorgt dan voor mijn tuin en als we terug zijn andersom, want dan gaat hij een paar dagen weg met z'n vrouw.

De maan gaat maandag 22 weer dalen en eigenlijk kan ik bijna niet meer wachten, want ik heb een aantal planten die nodig ingekort moeten worden, Linaria's bijvoorbeeld worden hier bijna twee keer zo hoog als in mijn tuin in Zeeland, dus die knip ik terug tot op 30 cm ongeveer en dan zorgen ze steevast voor een tweede bloei, de oranje slaapmutsen nemen per plant minstens 1 vierkante meter in beslag, ja belachelijk groot, ze liggen allemaal plat, dus die knip ik dan zowat kaal, ertussen staan wat gezaaide dahlia's, die kunnen dan snel hun slag slaan voordat de slaapmutsen weer teveel ruimte gaan innemen. Ja zo houden m'n plantjes me lekker bezig.


Deze tomaten staan in de kas en dit soort zet ik elk jaar omdat ze zo vreselijk productief zijn en omdat ze zo makkelijk te drogen zijn, één keer heb ik de eerste rijpe tomaat eind juni kunnen oogsten, maar nu eten we er al twee weken van!
Alles is zo verschrikkelijk vroeg! niet alleen de tomaten natuurlijk, ik ben al volop uitgebloeide dahlia's aan het weghalen, de snackkomkommers die ik dit jaar voor het eerst gezaaid heb smaken ons ook prima, en de gewone zijn denk ik over een weekje rijp.De erwten, peulen en tuinbonen kan ik al op gaan ruimen.

Maandag 22 juni bloemdag.
Zoals ik al zei ga ik slaapmutsen en linaria's terug knippen.
Voorgezaaide bloemen kunnen in de volle grond, plus bloemkool- en broccoliplanten. Leg eventueel wisteria en Duitse pijp af om te laten wortelen, gewoon een tak naar de grond buigen, daar waar deze de grond een kuiltje maken, de onderkant van de tak een beetje beschadigen, grond erover en een steen erop, zodat die goed blijft liggen.

Dinsdag 23 en woensdag 24 (tot 20.40) bladdagen.
Voorgezaaide kool- en slaplanten in de volle grond zetten, als het droog blijft wel regelmatig een scheut water geven. De eerder gezaaide snijbiet uitdunnen en/ of eventueel een ander plekje geven.

Woensdag 24 (vanaf 20.40), donderdag 25, vrijdag 26 en zaterdag 27 (tot 8.30) graan/fruitdagen.
Appels en peren uitdunnen, druiventakken waar niets aanzit weghalen en de takken waar wel een tros aanhangt twee bladeren verder wegknippen. Tomaten dieven, mochten er al te lange takken aan de pompoenen zitten, deze na twee pompoenen afknippen. eventueel voorgezaaide komkommers en courgettes buiten in de volle grond zetten. Ik zaai tegenwoordig al mijn bonen voor, anders gaan de mussen ermee aan de haal, die kunnen ook nu de grond in.

Zaterdag 27 (vanaf 8.30), zondag 28, maandag 29 en dinsdag 30 (tot 11.55) worteldagen.
Voorgezaaide prei buiten planten, wortels en witlof uitdunnen, let op wortels tegen de schemering, want dan is de wortelvlieg minder actief, vroege aardappels oogsten, evenals uien, sjalotten en knoflook, de aardappels gelijk naar binnen doen, de uien enz. nog enkele dagen buiten laten drogen, mocht het te warm worden dan uitkijken met rode uien, die kunnen namelijk in de brandende zon gaan koken en dan kun je ze echt niet meer bewaren.


Over wortels en prei gesproken, de eerste staan boven en de tweede zijn ertussen geplant, dus nu heb ik het vliesdoek er weer overheen gespannen en kunnen de wortelvlieg en de preimot
er niet meer bij, het ziet er niet uit, maar gif  gebruiken is voor mij geen optie.

Dinsdag 30 juni (vanaf 11.55) en woensdag 1 juli bloemdagen.
Zie hierboven 22 juni.

Donderdag 2 en vrijdag 3 juli bladdagen.
Zie hierboven 23 en 24 juni.

Zaterdag 4 juli graan/fruitdagen.
Zie hierboven 24, 25, 26 en 27 juni. Eventueel deze dag al beschouwen als een stijgende en stambonen en courgettes direct in de volle grond zaaien.


Zoals ik al eerder verteld heb heb ik dit jaar door de corona geen plantjes kunnen kopen in Nederland, al die jaren liet ik meenemen of sleepte ik zelf van alles mee, puur alleen omdat ik dat gewend was, nu heb ik m'n plantenmannetje op de zondagmarkt en ben ik erachter dat hij zoveel verschillende soorten plantjes heeft, ietsjes duurder, maar toch ook niet zo heel veel, bovendien is hij erg kien op het hergebruiken van potjes en dat past natuurlijk precies in mijn straatje!!! Dus helaas Nederland, ik zal nog wel eens iets bij je kopen, maar ik blijf vaste klant op de zondagsmarkt, zulke mannetjes moet je koesteren!

Let op!
Niet tuinieren 30 juni voor 9.20 uur en 4 juli niet voor 10.25 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.


Geen opmerkingen: