vrijdag 5 juni 2020

Agenda 7 t/m 21 juni

Zo wat een verschil! Gisteren dacht ik nog van als dit zo doorgaat dan val ik in augustus net als de mussen dood van het dak, alhoewel in mijn geval eerder voor pampus op de bank binnen, want zodra de temperatuur 25 of meer wordt lukt het mij echt niet meer om tussen 10 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds nog iets uit te voeren buiten. Maar goed dan kun je best nog veel doen hoor, kwestie van even aanpoten, ik heb in ieder geval alles wat ik uit wilde planten uitgeplant, de slootkant heb ik woensdagmorgen voordat het 's middags ging regenen van brandnetels en haagwinde ontdaan en gisteren -donderdag- heb ik na die regen van woensdag gauw nog even al het onkruid uit de éénjarigenrand getrokken, alles wat ik daar eerder gezaaid had komt intussen allemaal boven en nu kon ik nog makkelijk mijn voeten ertussen zetten zonder al te veel te beschadigen. 
Enfin met de veertien graden die nu op de meter staat is het ook niet lekker toeven buiten, dus een mooie gelegenheid om m'n blog te gaan schrijven. Verder heb ik op de meteo gelezen dat het t/m 15 juni veelal onder de 20º blijft en zeker niet warmer dan 22º, nu hoef ik me alleen nog maar druk te maken over de tweede helft van juni en de maand juli, zolang de nachten kort zijn vrees ik eventuele hittegolven, en die van tegenwoordig gaan richting de 40, vroeger was dat hooguit 35, toch een stuk aangenamer, dus ik hoop dat als er dan toch hittegolven moeten komen die zich pas in augustus manifesteren, de nachten zijn dan alweer een stukje langer en dus is er meer tijd om af te koelen!
In tegenstelling tot bij jullie in Nederland heeft het hier in de maand mei genoeg geregend -65 mm- en voor de maand juni staat de teller al op 20, de grond is voor het zaaiwerk wat ik de komende stijgende maan wil gaan doen, van topkwaliteit en de komende 10 dagen schijnt het regelmatig te gaan regenen, alleen maar positief dus, want in juli en augustus verwacht ik toch droogte, de afgelopen 5 zomers zijn alle 5 droog geweest, dus .......!


En als voorbereiding op die komende droge zomer (het blijft natuurlijk koffiedik kijken) heb ik op het plaatselijke zondagmarktje hier in de buurt, een stuk of 8 van deze posteleinachtige plantjes gekocht, voor op de terrastafels, die kunnen alles aan behalve vorst! En ze zijn zo uitnodigend voor bijtjes, ook erg belangrijk!

Zondagmiddag om 18.22 uur gaat de maan stijgen en kunnen we weer lekker gaan zaaien.

Zondag 7 en maandag 8 graan/fruitdagen.
Allerlei bonensoorten poten, fruitgroenten zoals courgette, komkommer, augurken en pompoenen kunnen nu rechtstreeks in de volle grond gezaaid worden. Voor mais is het nu een zeer geschikte tijd, de grond is namelijk lekker warm, dus zal het snel kiemen.

Dinsdag 9 en woensdag 10 worteldagen.
Witlof, koolraap, venkel, winter- en zomerwortels zaaien. Radijsjes? Het is het proberen waard maar ze verlangen wel veel water.

Donderdag 11, vrijdag 12 en zaterdag 13 (tot 17.01) bloemdagen.
Tweejarigen zoals vergeet-me-nietjes, viooltjes, juffertje in 't groen, madeliefjes en vaste planten zoals dropplant, muurbloemen, akeleien, vingerhoedskruid zaaien.

Zaterdag 13 (vanaf 17.01), zondag 14, maandag 15 en dinsdag 16 bladdagen.
Bij mooi weer, liefst midden op de dag bladkruiden zoals salie, rozemarijn, dragon, marjolein, origanum en bonekruid oogsten zowel om te drogen als in te vriezen.Bij mij zijn de peterselie en selderij nog niet zover, maar die kunnen ook geoogst worden. Het gaat richting de langste dag, dus kunnen andijvie, nieuwzeelandse spinazie en late slasoorten gezaaid worden. wat de koolsoorten betreft: stengel broccoli en boerenkool zaaien.


Door het warme voorjaar is alles supervroeg dit jaar, een aantal dahliasoorten, waaronder deze schoonheid, bloeiden al in de maand mei en dat zonder voor te trekken, deze is namelijk van de winter gewoon in de tuin blijven staan, ook hebben we al vroeg aardappels gegeten, iets wat we gewoonlijk pas eind juni doen en bij een beetje koud voorjaar kan het wel eens juli worden.

Woensdag 17 en donderdag 18 (tot 9.01) graanfruitdagen.
Zie hierboven 7 en 8 juni.

Donderdag 18 (vanaf 9.01), vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 (tot 8.48) worteldagen.
Zie hierboven 9 en 10 juni.

Zondag 21 (vanaf 8.48) bloemdag.
Zie hierboven 11, 12 en 13 juni. Vanwege de overgangsdag naar de dalende maan kan er alvast begonnen worden met het terugsnoeien van vaste planten die nu nog niet bloeien, dit is het beste voor de langste dag. Duitse pijp, blauwe regen, hortensia's laten zich deze tijd van het jaar makkelijk stekken, hetzij door een lange twijg af te leggen of gewoon takjes van 12 cm in de grond te steken.
De grond wel vochtig houden.


Dit idee kreeg ik van vriendin J. Ze had dit gezien op internet, wel met wat netter groen gaas, maar ik had dit nog liggen en ik ben nu eenmaal zo dat ik niets nieuws koop als ik ergens nog iets heb liggen dat ook geschikt is, de lathyrus die ik er rondom heb gezaaid kunnen mooi in het gaas klimmen en de lelijke plastic pot die op de foto goed te zien is, daar zie je vanaf een afstandje niets van en ik kan eventueel nog een ander plekje zoeken, op deze manier is dat zo gebeurd.

Inmiddels schrijf ik deze blog al een jaar of acht en al die jaren bleef het aantal dat mijn blog bekijkt zo hangen bij de 300/350, echter sinds de corona stijgt het aantal fors en nu ligt het net boven de 1200, dat betekent dat er heel veel meer tuinierders bijgekomen zijn, laten we hopen dat dit blijvend is, ook als we corona onder de knie hebben, want alles dat bijdraagt aan vergroening in dit klimaat is meegenomen.

Let op !
Niet tuinieren 15 juni niet voor 8.05 uur en 21 juni niet voor 13.45 uur.


Heel veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: