zaterdag 27 juni 2020

Agenda 5 t/m 19 juli

Nog een week te gaan voordat de maan weer gaat stijgen, maar mijn echtgenoot en ik gaan morgen een weekje naar Nederland, wij hebben onze (klein)kinderen door de corona al sinds kerst vorig jaar niet meer gezien en ondanks dat ze deze zomer allemaal komen gaan we toch, want voor hetzelfde geld sluit Frankrijk half juli de grenzen weer, vanmorgen las ik namelijk dat er ineens een heleboel patiënten bijgekomen zijn de afgelopen 24 uur, we hadden al gelijk bij opening van de grenzen op 15 juni willen gaan, maar toen was mijn echtgenoot nog herstellende van een val op z'n rug, wat nu gelukkig een stuk beter gaat, hij mag alleen nog geen zware dingen tillen, op zich kan dat voor hem geen kwaad, zo is hij gedwongen zich eens een poosje rustig te houden en het mooiste ervan is dat hij dat al aardig aan het leren is, dat ik dat nog eens mee zou maken!!!!


Kijk eens wat een mooie knoflookoogst, vanmorgen uit de grond gehaald, de stengels zijn nog wat groen, maar de volgende keer dat ik ze kan oogsten is pas 25/26/27 juli en mijn ervaring is dat het loof als het er eenmaal zo uitziet, heel snel afsterft en dan kun je onmogelijk zien waar die bollen zitten, aangezien je ze diep moet poten. En een mooie bijkomstigheid, vannacht heeft het lekker geregend, dus was de grond makkelijk bewerkbaar, ik had ze er zo uit!

Zondag 5 juli gaat de maan weer stijgen en aangezien de nachten dan al weer precies twee weken aan het lengen zijn kan er weer najaars- en wintergroenten gezaaid worden zoals andijvie, paksoy, veldsla, rood- en groenlof gezaaid, wat betreft veldsla houd ik zelf nog een slag om de arm, want als het weer zo droog en heet wordt is het toch moeilijk om deze zaden te laten kiemen, geen probleem hoor, want zaaien kan ook nog in augustus en september, en in een kas of bak ook nog in oktober.

Zondag 5 en maandag 6 (tot 11.03) graan/fruitdagen.
Courgette en stambonen zaaien. Stokbonen doen er wat langer over, het is het proberen waard, maar bij vroeg invallende kou kan de oogst tegenvallen.

Maandag 6 (vanaf 11.03), dinsdag 7 en woensdag 8 (tot 12.55) worteldagen.
Winterwortels en ramenas zaaien.

Woensdag 8 (vanaf 12.55), donderdag 9 en vrijdag 10 bloemdagen.
In potjes of op een zaaibed in de volle grond tweejarigen zoals viooltjes, madeliefjes, stokrozen, slaapmutsen, vingerhoedskruid en vaste planten zoals akeleien, vaste korenbloem, vrouwenmantel, linaria, damastbloem, prikneuzen enz. zaaien. Zelf zaai ik nog éénjarige Zinnia's en oranje Cosmea op lege plekken, bijvoorbeeld daar waar alle Nigella's eruit getrokken zijn, als ik de grond nat houd totdat ze bovenkomen heb ik er nog lang plezier van.

Zaterdag 11, zondag 12, maandag 13 en dinsdag 14 (tot 13.01) bladdagen.
Bladgroenten zoals andijvie,postelein, roodlof, groenlof, chinese kool, paksoy en veldsla zaaien. Deze laatste schijnt het liefst op de plaats te willen staan waar de tuinbonen, erwten en peulen hebben gestaan.


In één van mijn vorige blogs heb ik verteld dat ik voor een prikkie 2 geënte aubergines heb gekocht, nou die gaan als een speer, op de foto kun je heel goed het verschil zien tussen de gewone (vooraan) en de geënte (achteraan), nu is het wel zo dat de gewone op de foto wel erg klein is, er staat er nog één buiten en die is wat groter, maar vergeleken bij de geëente toch klein, en de geënte die ik in de kas gezet heb is weer een stuk groter dan die buiten, zitten veel meer bloemen in en hangt al een kleine aubergine aan.

Dinsdag 14 (vanaf 13.01) en woensdag 15 (tot 17.17) graan/fruitdagen.
Stambonen zaaien, houd wel goed rekening met waar je zaait, zoek een plekje op waar in het najaar nog lang de zon schijnt. Eventueel nog courgettes zaaien.

Woensdag 15 (vanaf 17.17), donderdag 16, vrijdag 17 en zaterdag 18 (tot 17.10) worteldagen.
Zie hierboven 6, 7 en 8 juli.

Zaterdag 18 (vanaf 17.10) en zondag 19 (tot 13.51) bloemdagen.
Zie hierboven 8, 9, en 10 juli. En omdat de maan dan al bijna weer gaat dalen kan er al weer gedacht worden aan het stekken bijvoorbeeld van rozen, lavatera, lavendel, salie, pelargoniums, vlinderstruiken, rozemarijn enz. Uitgebloeide vaste planten zoals vrouwenmantel, tuingeraniums, vaste korenbloem, hoornbloem enz. terugknippen, vrouwenmantel zelfs helemaal tot op de grond, loopt gewoon weer uit.


Vanmorgen liep ik langs de vijg en wat schetste mijn verbazing! Er hing een rijpe, vooraan, ik liep er bijna met m'n neus tegenaan, gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest eerst m'n camera te gaan halen alvorens hem in m'n mond te stoppen, ik ben namelijk zo dol op vijgen!

Letop !
Niet tuinieren 5 juli voor 11.40 uur, 12 juli niet na 16.20 uur en 18 juli niet tussen 9.25 en 19.40 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.




  

Geen opmerkingen: