dinsdag 20 oktober 2020

Agenda 22 oktober t/m 5 november.

Oktober is niet te vergelijken met andere jaren, als het niet regent dan is het somber, de dagen dat de zon heeft geschenen zijn makkelijk op één hand te tellen, normaal loop ik in oktober zeker driekwart van de maand met blote voeten in open schoenen, nu staan de zomerschoenen al achterin de kast, dit zal ik even uitleggen, ik heb namelijk een grote inloopkast, yes every girl's dream, enfin we hadden er hier de ruimte voor en ik heb mijn echtgenoot gewoon het mes op de keel gezet en medegedeeld dat ik dat echt wilde hebben, ik hoef dus met het wisselen van de seizoenen mijn kleding niet te verwisselen, zo heerlijk! Alleen ja de schoenen, daar is niet genoeg ruimte voor, ik verdenk mijn echtgenoot er ook van dat hij dat expres zo gedaan heeft, want hij vind mijn hoeveelheid schoenen gewoon belachelijk, tja ik verslijt ze haast niet en wil af en toe toch nieuwe kopen, dus moet ik m'n schoenen omwisselen. Maar ik dwaal af! Het gaat hier tenslotte over een tuinblog! Overigens morgen wordt het 20 graden en overwegend zonnig, hiep hiep.......Er staan nog enkele tuinstoelen buiten, dus wie weet ga ik eens lekker achterover leunen of met een boek op het terras zitten, eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat ik dit wel verdiend heb, want ik heb op de droge dagen heel hard gewerkt, opgeruimd, terug geknipt, gesnoeid, gemaaid, geplant, heel veel asters -uitgebloeid dat wel- uitgespit, want ze waren nog al erg opdringerig geworden, nu ben ik het zelf die opdringerig is, want niemand verlaat mijn erf zonder een paar flinke pollen asters en ik gun iedereen van ganser harte een asterbloemenzee met overal zoemende bijtjes, van die schattige kleintjes! In de groentetuin de paden bedekt met stro, grond losgewerkt, knoflook tussen de aardbeien geplant, die aardbeienplanten eerst van uitlopers ontdaan, de late aardappels geoogst en het waren er dit jaar weer veel, zo zie je maar water geven en met een dikke laag grasafval bedekken helpt wel

Ik geloof dat ik het er dit jaar al eerder over geschreven heb, maar de hoeveelheid vijgen loopt dit jaar de spuigaten uit, in juni en juli hebben we de eerste oogst eraf gehaald en nu zijn we met de tweede bezig, ondanks het sombere weer deze maand halen we er toch heel veel af, heb al zeker 10 potten jam gemaakt, veel te veel natuurlijk en uitdelen heeft geen zin, want iedereen hier heeft er natuurlijk in overvloed. Tja dat zijn zo de problemen die wij hier zoal meemaken op het platteland, ha ha.

Platteland of niet, de maan gaat overmorgen weer stijgen, nu valt er niet veel meer te zaaien, dus veel heb ik jullie niet te vertellen. Na deze blog komen er tot februari dus weer maandelijkse blogs.

Donderdag 22 en vrijdag 23 (tot 12.59) graan/fruitdagen.
In de wat mildere streken tuinbonen, erwten en peulen zaaien, bij veel regen of kou een plastic tunnel eroverheen spannen.

Vrijdag 23 (vanaf 12.59) , zaterdag 24 en zondag 25 (tot 14.44) worteldagen.
In kas, bak of een tunnel wortels zaaien om in het voorjaar vroeg worteltjes te kunnen eten, eventueel radijsjes ertussen zaaien, die komen eerder op en dan kun je goed zien hoe de rijen lopen.
 
Zondag 25 (vanaf 14.44), maandag 26 en dinsdag 27 bloemdagen.
Artisjokken, bloemkool en broccoli oogsten. Bloemenzaad verzamelen, de Zinnia's bijvoorbeeld blijven doorbloeien tot het gaat vriezen en dan komt er toch nog zaad af.

Woensdag 28, donderdag 29, vrijdag 30 en zaterdag 31 (tot 12.58) bladdagen.
Bladgroenten zoals kolen oogsten.

Zaterdag 31 (vanaf 12.58) en zondag 1 november graan/fruitdagen.
Zie hierboven 22 en 23 oktober.

Maandag 2, dinsdag 3 en woensdag 4 worteldagen.
Zie hierboven 23, 24 en 25 oktober.

Donderdag 5 november bloemdag.
Deze dag mag al bij de volgende dalende maan gerangschikt worden en dat betekent lekker vaste planten scheuren en op een ander plekje zetten, kan geen kwaad om ze af en toe eens te verhuizen. Kalewortelrozen en bloemstruiken zoals hortensia's, vlinderstruiken enz. planten.

Zo goed gelukt hè? Nu is dat niet zo moeilijk hoor met zo'n mooie Zeeuwseknoopvorm. De vijgen waar ik het zojuist over had kunnen heel goed verwerkt worden in chocoladecake, enfin ik bak die nu dus zo'n beetje aan de lopende band, nou regelmatig! Het recept voor de cake kreeg ik eens van mijn oudste dochter, de vijgen heb ik er zelf bij bedacht. Ook zorgen de vijgen ervoor dat de taart minder droog wordt, bij gebrek aan vijgen een klein gesneden normale maat courgette gebruiken, idee van een vriendin.
 
200 gr. pure chocolade au bain marie laten smelten en er daarna 200 gr. boter in opwarmen. In een beslagkom 3 eieren en 75 gr. rietsuiker met de mixer kloppen totdat het mengsel wat witter wordt, 80 gr. bloem met een beetje zout erbij doen, kloppen, 4 druppels etherische olie van sinaasappel en het chocolade/botermengsel erdoor kloppen, een stuk of 10/12 klein gesneden vijgen erdoor scheppen, ongeveer 40 minuten op 200 gr. in een voorverwarmde oven, meestal prik je met een mes in cakedeeg om te zien of de taart droog is, met vijgen erin is dat niet zo'n betrouwbare manier, echter na 40 minuten is de taart wel gaar.

Let op! 
Niet tuinieren 30 oktober na 14.40 uur en 4 november voor 8.45 uur.
 
   
Heel veel tuin- en bakplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: