donderdag 20 juni 2024

Agenda 23 juni t/m 4 juli.

Ongelooflijk wat een water er hier naar beneden gekomen is de afgelopen twee dagen! Gisteren haalde ik 32 mm uit de meter en vanmorgen 45, toe maar! In mei is er al zoveel gevallen en juni is hard op weg dat te benaderen. We zitten nu op 120 en dus nog 55 te gaan om aan de 175 van de maand mei te komen. Voor morgen en overmorgen staat er nog wel wat op het programma maar of dat er 55 zullen zijn.....???????? En vanaf zondag schijnen we een week mooi weer te krijgen.

De scharleisalie hiernaast op de foto heeft juist vandaag zijn eerste bloem helemaal open en ik vind 'm van een ongekende schoonheid! Overigens vind ik de hele plant verschrikkelijk mooi. Het is een plant die werkelijk alles verdraagt: droogte, zon, helemaal geen zon, wind en nu dit voorjaar alleen maar regen. Afgelopen nacht is hij gegeseld door regen, harde wind en hagel en hij is gewoon rechtop blijven staan. Gelukkig maar want ik heb een broertje dood aan opbinden. Eén ding is minder: hij stinkt naar kattenpis. Maar goed als je zo mooi bent dan vergeef je 'm dat gewoon.

Zondag 23 gaat de maan weer stijgen en er kan nog heel wat gezaaid worden hoor.

Zondag 23 graan/fruitdag.
Courgette en pompoenen direct in de volle grond zaaien.
Zowel stok- en stambonen kunnen nog in de volle grond gelegd worden.

Maandag 24 en dinsdag 25 worteldagen.
Allerlei wortelgroenten zoals, koolraap, wortels, radijs, rammenas en bieten zaaien.

Woensdag 26 en donderdag 27 bloemdagen.
Bloemen zaaien, zowel één- als tweejarigen.

Vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 (tot 13.22) bladdagen.
Groene groenten zaaien. Andijvie (na de langste dag kan dat), slasoorten, roodlof, groenlog, snijbiet en postelein.

Op het aanrecht een berg tuinbonen, wat heb ik er daar veel van dit jaar, om de dag zo'n berg. Eten, invriezen en aan de buren geven.
Dit geldt ook voor de peulen en de erwten. Het vak van de diepvries waar ik ze altijd in stop zit al aardig vol. Gelukkig kan ik er morgen een heleboel plukken die niet voor de diepvries bestemd zijn, want die ga ik zaterdag allemaal meenemen naar Nederland. Duidelijk groenten die zo'n koud nat voorjaar wel kunnen waarderen!

Zondag 30 juni (vanaf 13.22), maandag 1 en dinsdag 2 juli (tot 10.42) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 23 juni.

Dinsdag 2 (vanaf 10.42), woensdag 3 en donderdag 4 worteldagen.
Zie hierboven 24 en 25 juni.

Let op!
Niet tuinieren 27 juni tussen 8.25 en 18.35 uur, 29 juni niet voor 11.30 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda. 






1 opmerking:

anneke broos zei

Wat grappig.Jij vind de scharleisalie vies ruiken en ik vind het een heerlijkezomerse geur.