woensdag 3 juli 2024

Agenda 5 t/m 18 juli.

Na een weekje geprofiteerd te hebben van het mooie weer in Nederland bleek bij terugkeer hier in de Nièvre dat alle plantjes hier in de tuin net zo genoten hadden, want ook hier was het mooi weer! Jammer was het wel dat ik amper een uurtje thuis was en het weer begon te regenen, want ja ook als je slechts een weekje weg geweest bent valt er altijd heel veel te doen! Rond deze tijd van het jaar wel te verstaan. 's Nachts bleef het gestaag doorregenen tot de volgende dag een uur of 11. De regenmeter zat helemaal vol en aangezien het de laatste dag van juni was kon ik gelijk de stand opnemen. 192 mm!!!!! Nog meer dan de maand mei en dat vond ik al zoveel. Alles bij elkaar opgeteld heeft het de eerste 6 maanden van dit jaar twee keer zoveel geregend als tijdens dezelfde periode van 2023. Nu kunnen we dat water goed gebruiken hoor, daar hoor je mij niet over klagen en ik denk de meeste mensen niet, altijd fijn toch als je de douchekraan opendraait en er water uitkomt. Alleen willen we gewoon wat meer zon! En veel planten ook, de fruitgroenten floreren momenteel niet echt. De komende dagen schijnt het warmer en zonniger te worden en dan kunnen ze aan een inhaalslag beginnen. Tenminste daar hoop ik op.

Zoals ik al zei de fruitgroenten floreren niet echt.
Deze aubergine verdient echt de schoonheidsprijs niet, maar heeft als wel een aubergine geproduceerd! Het plantje is amper 30 cm hoog, terwijl ze in de kas al zeker 60 cm zijn. Maar aan die planten in de kas hangen nog geen vruchten. Vreemd toch?

Vrijdag 5 juni gaat de maan weer dalen, al het voorgezaaide grut kan dan mooi de volle grond in.

Vrijdag 5 (tot 15.23) worteldag
Voorgezaaide wortelgroenten zoals bieten, venkel buiten uitplanten. Zelf heb ik dit spul voor moeten zaaien, omdat het buiten in de volle grond gewoon niet opkwam. Ik denk door de kou en nattigheid.

Vrijdag 5 (vanaf 15.23) en zaterdag 6 bloemdagen.
Voorgezaaide bloemen en bloemgroenten zoals broccoli en bloemkool buiten uitplanten. Er kan ook al worden begonnen met het stekken van allerlei bloemen en struiken. Denk aan geraniums, saliesoorten, fuchsia's, vlinderstruik enz.

Zondag 7 en maandag 8 (tot 14.34) bladdagen.
Voorgezaaide bladgroenten zoals sla, roodlof, groenlof, andijvie, selderij, peterselie enz. buiten uitplanten. De ter plekke gezaaide uitdunnen.

Maandag 8 (vanaf 14.34), dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 (tot 15.03) graan/fruitdagen.
Leiappels en -peren snoeien. Nou ik heb twee leiappels en één daarvan groeit als kool, ik heb het gevoel dat ik die moet blijven snoeien! Verder gras maaien, heggen snoeien, tomaten dieven, voorgezaaide fruitgroenten zoals komkommers, courgettes, paprika's. pompoenen enz. buiten uitplanten. Degenen die al flink uit de kluiten gewassen ranken aan hun pompoenen hebben groeien kunnen deze tot net voorbij de tweede pompoen afknippen. Eventueel alvast de grond voorbereiden voor een nieuw aardbeienbed.

Bij thuiskomst trof ik een prachtige éénjarigenrand aan, zowat alle dahlia's in bloei met daartussen bloeiende tabaksplanten, goudsbloemen, riddersporen, koriander, slaapmutsen, dille en cosmea. De zinnia's, oranje cosmea, zonnebloemen, wilde tagetes en blauwe winde zijn nog niet zover, dus het kan alleen nog maar mooier worden.

Donderdag 11 (vanaf 15.03), vrijdag 12, zaterdag 13, zondag 13 en maandag 15 (tot 10.48), worteldag.
Als het loof van de aardappels geel is kunnen de eerste eruit, niets lekkerders dan vroege aardappels eten met schil en al. Verder uien, sjalotten en knoflook rooien, nog een dag of wat op de grond laten drogen en daarna opbergen op een koele, droge plek. Wortels uitdunnen en prei planten. Zie verder hierboven 5 juni.

Maandag 15 (vanaf 10.48) en dinsdag 16 bloemdagen.
Zie hierboven 5 en 6 juni.

Dinsdag 17 en woensdag 18 bladdagen.
Zie hierboven 7 en 8 juni.

Let op!
Niet tuinieren 12 juni na 15.45uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: