woensdag 31 juli 2024

Agenda 1 t/m 15 augustus.

Het internet is hier momenteel verschrikkelijk langzaam, foto's krijg ik er met geen mogelijkheid op. Ben een hele tijd aan het proberen iets te publiceren en krijg het gewoon niet voor elkaar. Het komt doordat er nu een heleboel Parisiens in hun tweede huis zitten, eigenlijk moet ik zeggen binnen zitten, want met 34 graden doe je niet zoveel buiten. Wat ze wel doen is hele dagen data gebruiken en dan kan ik niet doen wat ik zou willen doen. We hebben hier namelijk nog steeds geen 'fibre' zoals ze hier zeggen. Ik ga dus nu de agenda typen en meer niet. Tekst is nu eenmaal minder ruimte in en krijg ik er hopelijk wel op.

De maan gaat donderdag 1 augustus weer dalen. Tijd om te snoeien, planten en uitdunnen.

Donderdag 1 augustus worteldag.
Wortelgroenten uitdunnen. Aardappels, uien, sjalotten en knoflook oogsten.

Vrijdag 2 bloemdag.
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar bollen zoals krokus, cyclaam, sternbergia en madonnalelie kunnen nu al de grond in. Let bij de koop van lelies op dat het biologische zijn, want in de gangbare landbouw wordt daar flink veel op gespoten. 

Zaterdag 3 en zondag 4 bladdagen.
Groenblijvende heggen zoals buxus. lonicera en taxis snoeien. Bladgroenten planten en/of uitdunnen.

Maandag 5, dinsdag 6 en woensdag 7 graan/fruitdagen.
In tegenstelling tot de afgelopen jaren is de grond dit jaar vochtig genoeg. De hitte van de afgelopen dagen heeft daar nog geen verandering in gebracht. Gisteren stak ik om even uit te proberen een steekschepje in de grond en die voelde nog prima. Dit jaar kan ik dus een aardbeienbed vernieuwen in augustus en dat ga ik mooi doen ook! De grond ervoor heb ik al schoongemaakt en voorzien van compost. Verder kunnen er nog courgettes en pompoenen geplant worden. 

Donderdag 8, vrijdag 9, zaterdag 10 en zondag 11 (tot 18.52) worteldagen.
Zie hierboven 1 augustus.

Zondag 11 (vanaf 18.52), maandag 12 en dinsdag 13 (tot 12.30) bloemdagen.
Zie hierboven 2 augustus.

Dinsdag 13 (vanaf 12.30), woensdag 14 en donderdag 15 (tot 14.05) bladdagen.
Zie hierboven 3 en 4 augustus.

Let op!
Niet tuinieren 9 augustus voor 8.40 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: