vrijdag 27 juli 2018

Agenda 26 juli t/m 8 augustus

Zucht zucht, oh wat is het warm en het wordt nog warmer, veel regen verveelt maar veel zon net zo goed, alleen lijkt het erop dat je dit laatste beter niet hardop kunt zeggen, in Nederland is het hitterecord van 1976 inmiddels verbroken, hier in de Nièvre nog niet maar we zijn hard op weg, vanaf vandaag blijft het een aantal dagen boven de 30, vanaf zaterdag aanstaande gaat het wat afkoelen om er dan begin augustus weer flink tegenaan te gaan, 37 à 38 graden, hallelujah!


Deze foto van de kas heb ik zo'n 10 minuten geleden gemaakt en in tegenstelling tot de tuin, die zucht onder de droogte en de zon, ziet het er in de kas prachtig groen uit, ik giet twee keer per dag, één keer lichtjes en 's avonds als de zon weg een flinke hoeveelheid, er is hier namelijk een dag of 10 geleden nog een flinke bui van zo'n 10 mm gevallen, genoeg om alle putten weer te vullen en daar kan ik dan een week of 6 mee vooruit, dus laat ik positief blijven en ervan uitgaan dat het voor die tijd gaat regenen........?

Vandaag daalt de maan nog om morgen weer te gaan stijgen, we kunnen dus weer zaaien, of dat zin heeft nu het zo droog is en vooralsnog droog blijft? Dat valt te bezien, veldsla bijvoorbeeld kan nu gezaaid worden, maar kiemt moeilijk tot niet als het zo warm is, dus stel ik het nog even uit, in  augustus en september kan het ook nog.

Donderdag 26 en vrijdag 27 (tot 12.44) fruit/graandagen.
eventueel nog courgettes zaaien in de volle grond om de oude/aangetaste planten te vervangen.

Vrijdag 27 (vanaf 12.44), zaterdag 28 en zondag 29 (tot 19.33) worteldagen.
Winterwortelen, venkel en bieten zaaien, het kan nu nog! Wel goed nat houden nu anders gaat het beslist niet kiemen!

Zondag 29 (vanaf 19.33), maandag 30 en dinsdag 31 bloemdagen.
Tweejarigen zoals stokrozen, vergeet-me-nietjes en viooltjes zaaien.

Woensdag 1, donderdag 2, vrijdag 3 en zaterdag 4 augustus (tot 20.20) bladdagen.
Veldsla zaaien dus, plus late slasoorten, groenlof en andijvie.


Al een paar jaar ben ik bezig met de aanleg van een rood/oranje/gele border, geloof dat ik in 2011 begonnen ben, en tot dit jaar heb ik die border gedoogd, het was het heel de tijd net niet, eerlijk gezegd zit ik ook niet zo in die kleuren, dus misschien voelde die border dat aan......? Geen idee! Maar dit jaar..... ja..... eindelijk!!! Vanaf het begin van het voorjaar tot nu één explosie van felle kleuren, het spat er zomaar af, zelfs met deze hitte, deze Moerheims (de naam weet ik niet meer zo precies) bijvoorbeeld verdragen zowel felle zon als extreme droogte, heb ik nog geen spat water gegeven, gaan overdag ook niet hangen en er komen ook nog eens heel veel insecten op af.

Zaterdag 4 (vanaf 2020) en zondag 5 (tot 14.05) fruit/graandagen.
Zie hierboven 26 en 27 juli.

Zondag 5 (vanaf 14.05), maandag 6, dinsdag 7 en woensdag 8 (tot 14.15) worteldagen.
Zie hierboven 27, 28 en 29 juli. 

Woensdag 8 (vanaf 14.15) bloemdag.
Zie hierboven 29,30 en 31 juli.


Afgelopen februari heb ik éénjarige stokrozen gezaaid, kreeg van een vriendin zaad opgestuurd, eerder nooit geweten dat dat bestond, en in het begin ook een beetje sceptisch, want nadat ik ze buiten had uitgeplant, deden ze niet echt veel, en.... eind vorige maand begonnen ineens door te schieten, ik blij! en sinds een dag of bloeien ze, deze bloem hangt een beetje tussen de hortensia's, een leuke combinatie!

Let op!
27 juli niet tuinieren.

Heel veel tuinplezier!

Oda.











Geen opmerkingen: