zondag 1 augustus 2021

Agenda 5 t/m 18 augustus.

Net zoals met maandelijkse betalingen op de bank zou ik voor deze zomer ook wel de repeteknop in willen drukken, gewoon elk jaar een herhaling van deze zomer invoeren. Ik ben me zeer bewust van het feit dat een heleboel mensen me nu compleet voor gek verklaren, maar afgelopen juli bijvoorbeeld is er 78 mm regen gevallen, dat is zo'n 20 meer dan juni/juli/aug/sept vorig jaar, de temperatuur is voornamelijk onder de 25 graden gebleven, slechts één dag lag de voorspelling boven de 30, maar er was die dag veel sluierbewolking en de temperatuur bleef bij 29 steken, heerlijk! Oké ik weet dat het in Nederland, Duitsland, België en op veel plaatsen in Frankrijk veel meer geregend heeft dan hier in de Nièvre, hier geen ondergelopen huizen, geen straten blank, dus ik heb makkelijk praten, Ik zet toch vraagtekens bij al die klagende mensen die niet in Zuid-Limburg etc. wonen bijvoorbeeld, want het alternatief van de afgelopen zomers waren hittegolven van 35 en meer, net of dat zo leuk is, dat betekent een hele dag met de ramen, deuren, gordijnen en luiken dicht de dag doorbrengen, en bleef het maar bij die ene dag! Dat zou voor ons hier betekenen dat ik in deze coronatijd geen visite zou kunnen ontvangen, want dan kunnen we niet ventileren, nu staan de slaapkamerramen en tuindeuren in de woonkamer de hele dag open, we eten naar keuze buiten of binnen en kunnen overdag gewoon nog lekker in de tuin werken zonder dat het zweet van m'n lijf gutst. En hoewel ik een ingenieus regenwatersysteem heb om de tuin te sproeien kost het me wel heel veel tijd, dus voor mij voelt deze zomer als een vakantie in eigen huis, in een omgeving die niet toeristisch is en waar de besmettingen nagenoeg niet oplopen.

De éénjarigenrand begint het nu goed te doen, de vaart zit er lekker in zullen we maar zeggen. In het begin was het gewoon te koud en hadden ze er gewoon niet zoveel zin in, eigenlijk is de temperatuur en de hoeveelheid zonneschijn precies genoeg, vorig jaar was er na de eerste week van augustus heel wat verbrand, dat heeft zich later wel weer hersteld, maar ik zie het toch liever zo.

Donderdag om 18.45 uur gaat de maan weer dalen en kunnen we gaan stekken, aardappelen, uien, sjalotten en knoflook oogsten, uitgebloeide planten terug knippen en de opgekomen wintergroenten verspenen of uitdunnen.

Donderdag 5 en vrijdag 6 bloemdagen.
Rozen, geraniums, salie, hortensia, lavendel en nog een heleboel éénjarigen stekken. Het betreft hier die kleine struikroosjes en ramblers, die laten zich namelijk makkelijk stekken. De in juni voorgezaaide tweejarigen uitdunnen en/of (ver)planten.

Zaterdag 7 en zondag 8 (tot 16.58) bladdagen.
Voorgezaaide bladgroenten zoals boerenkool, spruitbroccoli, groen/roodlof, andijvie en verschillende slasoorten verspenen en/of uitdunnen.

Zondag 8 (vanaf 16.58), maandag 9 en dinsdag 10 graan/fruitdagen.
Hoera het kan dit jaar, de aardbeienplanten direct in de volle grond planten, andere jaren was de grond beton in augustus, maar nu heeft het genoeg geregend en kan het weer! Terwijl ik dit schrijf vallen de eerste milimeters van augustus, eigenlijk zou het volgens meerdere meteo's heel de middag regenen, maar het is bijna avond en ik zie dat de zon zo weer doorkomt. 

Woensdag 11, donderdag 12, vrijdag 13 en zaterdag 14 (tot 14.21) worteldagen.
Aardappelen, uien, sjalotten en knoflook uitdoen, de eerstgenoemde direct naar binnenbrengen, de uien enz. nog een paar dagen buiten laten drogen alvorens deze ook op te bergen.

Deze komkommer kreeg ik van een vriendin, het is een snackkomkommers en hij is behoorlijk wild, dus ik knip er regelmatig uitlopers uit, veel komkommers hangen er nog niet aan, maar dat deert me niet, want met een overdaad doe ik ook niet veel en bovendien komen er tig van die gezellige kleine gele bloemen in, het lijkt wel een waterval, zo leuk!

Zaterdag 14 (vanaf 14.21), zondag 15 en maandag 16 (tot 10.01) bloemdagen.
Zie hierboven 5 en 6 augustus.

Maandag 16 (vanaf 10.01) en dinsdag 17 bladdagen.
Andijvie en groenselderij vastbinden, de binnenkant wordt dan lichter en dat maakt de groente zachter van smaak. Zie verder hierboven 7 en 8 augustus.

Woensdag 18 graan/fruitdag.
De laatste dag voordat de maan weer gaat stijgen, kan dus ook al bij de stijgende maan gevoegd worden.
Alleen valt er niet veel te zaaien, dat is allemaal veel te laat voor deze groenten. Eventueel nog courgette zaaien in de kas?

Rechts op de foto vleestomaat Valencia, een oranje tomaat, de kleur en grootte van een sinaasappel, vandaar de naam. Die grote op de foto is vanavond ontveld voor de salade Niçoise.

Let op!
Niet tuinieren 16 augustus niet na 12.55 uur en 17 augustus niet voor 16.20 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: